| کد خبر: 158712 |

◄ تردد ناوگان سنگین با سن بالای 50 سال همچنان مجاز است

صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی زیست‌محیطی را ازجمله مزیت‌های نوسازی ناوگان حمل‌ونقل بین‌شهری است و اگرچه روند نوسازی این ناوگان بنا به کمبود منابع مالی مدت‌هاست کند شده، اما چند وقتی است سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای باهدف افزایش ایمنی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، نوسازی ناوگان را به‌عنوان یک ضرورت در دستور کار خود قرار داده است.

تین نیوز

صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی زیست‌محیطی ازجمله مزیت‌های نوسازی ناوگان حمل‌ونقل بین‌شهری است و اگرچه روند نوسازی این ناوگان بنا به کمبود منابع مالی مدت‌هاست کند شده، اما چند وقتی است سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با هدف افزایش ایمنی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، نوسازی ناوگان را به‌عنوان یک ضرورت در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش تین‌نیوز، با وجودی که بر اساس قانون مدیریت حمل‌ونقل عمومی قرار بوده بخشی از درآمد حاصل از افزایش قیمت سوخت برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل بین‌شهری اختصاص یابد، پیش‌بینی نادرست درآمدها و هزینه‌ها، اجازه نداده تاکنون از این محل منابعی برای نوسازی ناوگان بین‌شهری، اختصاص یابد و هرچند ناوگان اتوبوس‌های مسافربری در کشور در حال حاضر تا حدودی از نظر تعداد و سن در مرحله قابل قبولی قرار دارد اما نوسازی ناوگان کامیونی بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

بر این اساس و با توجه به بخشنامه جدید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، به نظر می‌رسد فاز جدید نظارت بر تردد ناوگان فرسوده باری در کشور آغاز شده است و از ابتدای سال 1397، صدور بارنامه برای ناوگان باری 50 سال و بالاتر ممنوع است.

180022_617

اما این بخشنامه مهم و مؤثر، یک استثنا قابل‌تأمل دارد چراکه بر اساس آن، ناوگان فوق سنگین با وزن ناخالص بالای 96 تن تا اطلاع ثانوی مشمول این ممنوعیت نبوده و می‌توانند به تردد خود ادامه دهند.

مالکان ناوگان مشمول نیز می‌توانند با مراجعه به شرکت‌های تأمین‌کننده خودرو و طرف قرارداد، نسبت به نوسازی ناوگان خود با تسهیلات در نظر گرفته‌شده از محل ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، اقدام کنند و در مراحل بعدی، نصاب سنی تعیین‌شده برای اعمال ممنوعیت فوق‌الذکر، به‌تدریج کاهش خواهد یافت.

این درحالی است که پیش از این  داریوش نصر مدیرکل دفتر بحران و تجهیز ماشین‌آلات راهداری کشور با اشاره به فرسودگی ۴۰ تا ۵۰ درصدی ناوگان راهداری کشور گفته بود: نیمی از ناوگان راهداری کشور فرسوده است.

منبع: صبحانه خبر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.