| کد خبر: 158332 |

◄ شورای عالی ترانزیت؛ آزمون‌وخطای دیگر؟

در حالی که ما مجلس محترم شورای اسلامی را به عنوان عالی‌ترین نهاد تصمیم گیری در کشور داریم.دلیل تصمیم اخیر وزارت راه و شهرسازی برای تشکیل شورای عالی ترانزیت با توجه به عدم شفافیت جایگاه تصمیم‌گیری و اثر بخشی شورای ترانزیت کاملاً نامفهوم و نامعلوم است.

تین نیوز

مالک نخعی* با عنایت به جمیع جهات مدیریتی و تصمیمات چهل سال گذشته در صنعت حمل‌ونقل، چه از ایجاد وزارت راه و ترابری، چه کارگروه‌ها، چه تشکل‌های صنفی، چه تلفیق وزارت‌خانه‌های مرتبط و چه انتزاع انها، نتایجی حاصل می‌شود که دردناک است. اینکه آرزومندی مدیران در برنامه‌های توسعه کشور و سند ۱۴۰۴ به شفافیت دیده می‌شود، اما برنامه راهبردی در خور تأمل و توجه از هیچ کدام وزرای وقت و مدیران بخشی دیده نشده است و با شعارهای پوپولیستی سعی در توجیه آرزوهای مدیریتی فارغ از برنامه راهبردی داشته‌اند. امروز نیز مجدداً روز آزمون و خطاست؛ روزی که با سرمایه ملت، دولت محترم شورایی تحت عنوان شورای ترانزیت تشکیل می‌دهد، قبل از مشخص کردن جایگاه این شورا در هرم تصمیم‌گیری کشور و همچنین جایگاه آن در بدنه اجرایی دولت.

در حالی که ما مجلس محترم شورای اسلامی را به عنوان عالی‌ترین نهاد تصمیم گیری در کشور داریم.دلیل این تصمیم در وزارت راه و شهرسازی با توجه به عدم شفافیت جایگاه تصمیم‌گیری و اثربخشی شورای ترانزیت کاملاً نامفهوم و نامعلوم است. دیگر فرصت آزمون و خطا نیست. امروز زمان تحقیقات راهبردی و استراتژیک در چهل سال گذشتهٔ ترانزیت کالا در کشور است، امروز روز کوچک‌سازی دولت و مطالبه‌گری از نهادهای ذی‌ربط موجود است، امروز روز تحقیق در گذشته و ارائه قانون‌های تسهیل‌کننده در امور حمل‌ونقل کالا و ترانزیت بین‌الملل توسط نهاد تأثیرگذار و تصمیم‌گیرنده کشور، یعنی مجلس محترم شورای اسلامی و کمیسیون عمران مجلس است و نه ایجاد سازمان و نهاد موازی جدید.

بنابراین ایجاد شورای جدید ترانزیت بدون جایگاه اجرایی در حالی که کمیسیون مربوطه به صورت موازی در مجلس وجود دارد. در عمل این تصمیم با کوچک سازی دولت نیز منافات دارد.

راهکارمشکل فرسودگی ناوگان، سرعت پایین حمل‌ونقل، هزینه بالای یارانه سوخت برای دولت، هزینه بالای نگه‌داری ناوگان برای مالکان آنها، هزینه بالای حمل‌ونقل این نیست. بنابراین چه برای ترانزیت کالا، چه حمل داخلی، چه ریلی، چه دریایی، چه جاده‌ای و چه حمل‌ونقل ترکیبی برنامه‌ای راهبردی و مهندسی شده نیاز است، نیازی که با بهره گیری از توان اساتید برجسته مدیریت‌های استراتژیک و اساتید مدیریت‌های علمی در برنامه‌ریزی حمل و نقل کالا و مسافر در تمام شقوق آن، محقق خواهد شد. برنامه‌ای جامع برای تمام شقوق حمل‌ونقل که همه ویژگی‌های فنی، اقتصادی و عملیاتی وسائل نقلیه و نیز ارتباط قانونی، اقتصادی و میزان مسئولیت هر یک از سرمایه‌گذاران در این صنعت با یکدیگر در درون صنعت و مشتریان و متقاضیان خدمات صنعت در بیرون آن، نیاز است.

 تصمیم‌گیری‌های بخشی بدون توجه به اثرات آن در سایر قسمت‌های اجرایی راه به‌جایی نخواهد برد هیچ! بلکه آدرس غلطی است که سایر بخش‌ها را به گمراهی خواهد کشاند.

* مهندس عمران و فعال بخش حمل‌ونقل بار جاده‌ای

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عباس خاکبازان رئیس انجمن بین المللی یخچالی شهر تهران 1 10

    با سلام و عرض ادب خدمت سایت تین نیوز
    با عرض معذرت - چطور مطالب کپی شده را از شخصی قبول کرده و در سایت خود می گذارید ؟
    چطور فردی که با سابقه نزدیک به سه سال که پا در عرصه حمل ونقل گذاشته و با داشتن مدرک دیپلم که خود را مهندس معرفی میکند و درضمن هنوز به یک کشور اروپایی تردد نکرده است این چطور به خودش جرعت میدهد که راجع به حمل و نقل ترانزیت ایران نظریه پردازی کند در صورت لازم مدارک مستند ایشان را برایتان میفرستم !!!
    خدایی حمل ونقل ایران به چه روزی افتاده که هر کس به خودش اجازه میدهد در مورد آن نظر بدهد !!!!
    هر چه بگندد نمک میزنند
    وای به روزی که بگندد نمک
    التماس تفکر
    یاعلی مدد

  • ناشناس 0 10

    با سلام خدمت مدیر سایت تین نیوز جناب آقای مسعود ذهبیون
    آیا شما مسئول نیستید حداقل از افرادی که به دفتر جنابعالی خبری ارسال میکنند و عناوینی را مطرح میکنند مدرک مطابق عنوان خویش را ارائه دهند ؟
    آیا آقای مالک نخعی دارای این چنین اطلاعات با مستندات که موجود است میباشد ؟
    شاید سایت تین نیوز فقط میخواهد صفحه خبری خود را با هر خبر و با افرادی جعلی پر کند ؟
    لذا خواهشمندم از پخش خبرهای بدون کارشناسی شده و از طرف افراد {.....} خودداری بعمل بیاورید
    با تشکر عباس خاکبازان

  • سیددلاورموسوی 9 0

    سلام و عرض ادب.
    خطاب به دوستان دست اندر کار نشریه تین نیوز..
    شما مدت دوسال است که از مقالات و مطالب تحقیقاتی جناب نخعی استفاده میکنید و افراد جوان و پر انرژی چون جناب نخعی به ندرت در این قشر پیدا میشود که هم در جاده مشغول بکار باشد و هم مشغول به تحصیل و هم به تحقیقات گسترده دست بزند و یک تیم تحقیقاتی و علمی عملی داشته باشد..
    واینکه اقای عباس خاکبازان فرمایش داده اند که تین نیوز به نوعی میخواهند صفحه خودرا از مطالب پر کنند درست است اگر چنین نبود نباید این اظهارنظر عباس خاکبازان در مورد جناب نخعی چاپ شود..
    اینکه جناب نخعی مطالب را کپی کرده باشد یک تهمت است که از مسئولین محترم تین نیوز خواستاریم که مستندات را از عباس خاکبازان بخواهند و این نشریه با این پشتوانه نباید هر {.....} را منتشر کند..
    اقای خاکبازان هنوز جواب درست و حسابی به نامه جناب خانعلی نداده اید ..
    جناب نخعی دانشجوی ترم اخر مهندس عمران میباشد..
    هیچ وقت در هیچ مقاله ای خود را مهندس معرفی نکرده. در اینمورد مستندات موجود است...
    اما شما اقای خاکبازان فراموش نکنید که در همایش ۲۵ آذر چه عنوانی برای خود انتخاب کرده بودید..
    وآخر کار هنوز مشخص نیست...
    در ضمن فکر نکنم خود وزیر راه و شهرسازی هم با کامیون به اروپا و دیگر نقاط جهان سفر کرده باشد و این گفته شما دلیل بر ضعف عمیق نسبت به علم و منطق است..
    هر کسی با کامیون به اروپا سفر کرده میتواند در مورد هر امری اظهار نظر کند و یا خاصه ارائه مطلب یا مقاله یا طرح علمی سفر با کامیون به اروپاست؟
    درضمن بنده از دوستان در سایت خبری تین نیوز گله مندم.
    اولین شرط شما برای نشر نظرات عدم توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی است..
    پس چرا مطالب پر از توهین عباس خاکبازان در مورد جناب نخعی که حاوی تهمت توهین و ترور شخصیتی است را بدون هیچ استنادی منتشر کرده اید!

  • آیت 8 0

    سلام..
    باتشکر ازجناب نخعی جوان پرتلاش صنعت حمل ونقل..
    خسته نباشید خدمت دوستان سایت تین نیوز..
    دوستان وعزیزان در سایت تین نیوز.
    واقعا از شما تعجب میکنم که اصول ارائه شده از طرف خودتان را زیر پا گذاشته و اجازه چاپ هرگونه اظهارنظری رامیدهید..
    اقای خاکبازان چطور به خود جرات میدهید در مورد مرد بزرگی چون اقای مالک نخعی اظهار نظر کنید و تهمت به این بزرگی را بزنید..
    با این روند شما به جایی نخواهید رسید..
    و با این توهینهایی که به اقای مالک نخعی زده اید چیزی از بزرگی ایشان کم نخواهد شد..
    آقای خاکبازان شما برای معروف شدن دست به هر کاری میزنید..
    اگر رفتن به اروپابا کامیون برای شما موجب افتخار است برای ما نسل جوان این قشر امثال آقای مالک نخعی مایه افتخار است..
    راننده تحصیلکرده محقق. نظریه پرداز.. دلسوز صنف..
    چندسئوال از عباس خاکبازان...
    این انجمن بین المللی یخچالی که شما دم از ریاستش میزنید.چند عضو دارد؟
    و این انجمن چقدر دشمن دارد؟
    چند وقت میتوانید این انجمن را با ۱۷ عضو سرپا نگه دارید و به پرو پای همه بپیچید؟

  • arash.shz 5 0

    سلام باتشکر از مسئولین محترم تین نیوز..... اینجانب به عنوان یکی از رانندگان حمل ونقل در اینجا اجازه اظهار نظر را دارم و ازجناب نخعی جوان تشکر میکنم بخاطراین نطق عالی وتمام... دلسوز در این قشرکم است اندک کسانی هم که زندگی خود را کنار گذاشته اند و دنبال کار راننده رو گرفته اند و ماتمام وجود از آنها حمایت خواهیم کرد

  • تین نیوز 2 0

    قابل توجه عزیزانی که محبت می‌کنند و برای ما مقاله ارسال می‌کنند و یا در ذیل مطالب نظرات خود را می نویسند:

    هدف ما ایجاد گفتمان در صنف برای طرح مشکلات و مسایل حوزه تخصصی و ارایه راه حل است.
    در تین نیوز برای اظهار نظر افراد هیچ تمایزی نمیتوانیم قایل شویم و نظر افراد مشروط بر اینکه فاقد توهین ویا افترا و .... باشد(موارد قید شده در خصوص کامنت‌ها) قابل انتشار است. لذا از عزیران درخواست داریم ضمن رعایت شرایط درج شده، اجازه دهند همه افراد هر نظری دارند مطرح کنند و بنا به فرمایش قران کریم(فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ) از میان نظرات طرح شده بهترین ها انتخاب شود. لذا لازم است همه عزیزان بپذیرند و اجازه دهند که همه افراد با راحتی و آرامش نظر دهند و نتیجه گیری را بر عهده افکار عمومی بگذارند.

    قطعا تا زمانی که اجازه ندهیم همه حرف خود را بزنند هیچ مشکلی حل نخواهد شد.
    ممنون

  • Yousef montazeri 2 1

    سلام محبت بفرمایید نظر بنده را که ثبت شده انتشار بفرمایید .
    متشکرم


    تین نیوز: نظر شما توام با توهین نوشته شده که با حذف بعضی قسمت ها هم قابل انتشار نیست. پوزش

  • ناشناس 6 0

    به نام خدا

    با سلام و عرض ادب خدمت سایت محترم تین نیوز
    ما فرض بر این می گیریم که مالک نخعی کلا سه سال سابقه کار دارد و نیز بر این باوریم که عباس خاکبازان سی سال تجربه دارد .
    مالک نخعی در این مدت کوتاه چندین تحقیق و گزارش و مطالعه در مورد حمل و نقل ایران دارد ولی عباس خاکبازان در این سی سال چه دارد ؟؟؟؟؟ !!!!!!!
    تا الان کجا بوده ، در کارنامه اش چه دارد و چقدر نسبت به نفع جمعی حساسیت داشته ؟؟؟؟؟ !!!!!
    اگر مالک نخعی با سه سال سابقه کار این است ، با این روحیه دلسوزی که دارد به سابقه عباس خاکبازان برسد چه می شود و چه می کند ؟!
    التماس تفکر !!!!!
    یا علی مدد

  • مرتضی عبدل آبادی 6 0

    گفت: در سر عقل باید، بی کلاهی عار نیست
    جناب خاکبازان
    بنده اقای مالک نخعی را از نزدیک ندیده ام اما مطالب ایشان را مطالعه کرده ام نوشتارهایی دیده ام که حتی شاید وزیر هم به آن توجه کرده باشد، مصاحبه ای دیدم که درد حمل و نقل را از عمق دل فریاد می زد،
    نمی دانم شاید مهندس نباشد ولی راننده و کامیون دار که هست، شعور درک روابط و بازخورد قانون در زندگی شوفرها را که داشته حالا خودش ماشین مدل پایین دارد یا سه سال است که شوفر شده چیزی از آقای مالک کم نمی کند هیچی به من و شمای پیر و با تجربه نشان می دهد که ما نتوانستیم درک درستی از کارمون داشته باشیم.
    همین آدم بود که چشم من رو به هزینه های و دلیل عقب افتادگی قسط ها باز کرد وخیلی ساده نوشت تن کیلومتر چیه
    من نمی تونم باور کنم تن کیلومترش، پایانه مجازیش، بازسازی سوئیچ به سوئیچ، شورای ترانزیت و خیلی چیزای دیگه که یادم نمیاد رو از دست کناریش تقلب کرده باشد.
    در هر صورت کاشکی یه روز بخت یار میشد از نزدیک می دیدمش و در دل و ارادتی که بهش دارم رو می گفتم، حیف میاد که سه سال دیگه بازنشست میشم
    کاش یه روزی این مرد جوان رو در لباس وزارت راه ببینم مثل آقای آذر جهرمی جوان و با انرزی

  • مسعود زارع_کارشناس گروه لیزینگ بانک مرکزی 4 0

    با سلام به اعضای حمل و نقل

    اینطور که از مطالعه متن متوجه شدم بحث اصلی ضرورت یا عدم ضرورت تشکیل نهاد جدید تحت عنوان شورای ترانزیت هست.

    من با ذکر یک مثال آشنا برای تمام فعالان حمل و نقل از نظر نویسنده دفاع میکنم
    فرض کنید میخواهید یک کشنده رو بطور اقساط خریداری کنید شما به یک شرکت لیزیگ مراجعه میکنید بعد از مدتی متوجه میشوید ماشین رو بشما گران داده اند برای اقساط شما جریمه وضع کرده اند بیمه بدنه رو زیاد گرفتند و مبلغی بابت مالیات ارزش افزوده هم ازتون اخذ شده در ضمن اینکه ماشین ایراد فنی هم داره

    شما در این حالت باید به سازمان حمایت از مصرف کننده، وزارت صنعت، بانک مرکزی، بینه مرکزی، سازمان ارزش افزوده و احتمالا دادگاه مراجعه کنید!
    این همه دردسر فقط به دلیل نهادسازی زیادی و سخت کردن یک کار که فروش خودرو بوده روی داده. درصورت که میشد کل این کارها رو در یک نهاد متمرکز کرد و نتیجه بهتری گرفت.

    حال سوال این هست که ضرورت شورای ترانزیت چیه؟ در حالی شورای عالی ترانزیت کالا هم وجود داره.
    منطقا که نگاه میکنیم میبینیم ما شاید بتوانیم چند نهاد تشکیل بدیم اما واقعیت اینه که نميتونیم کادر متخصص و مدیر کاردان برای چند نهاد پیدا کنیم و از طرف دیگه این دو نهاد وظایفی مشابه دارند که موجب تداخل کاریشون باهم ميشه

    البته دلیل این چنین پیشنهاداتی ميتونه اعمال نفوذ شخصی باشه اما گسترش نهادها تابعی از تکامل وظایف هست
    وزیر راه و شهرسازی زمانی ميتونه معاونت راه های روستایی تشکیل بده که تفاوت راه روستایی از راه بین شهری زیاد باشه نه اینکه تفاوتی باهم نداشته باشند توی این مقوله هم همینه این تعدد شوراهای حمل و نقل میتونه موجب شکاف بیشتر در شفافیت حمل و نقل بشه

    یک گلایه هم دارم از برخی فرافکنی ها، اگر نویسنده متن حتی بدون دیپلم تونسته نظری منطقی بده باز هم باید بهش احسنت گفت و انصاف حکم میکند نظر فرد مورد نقد واقع بشه نه شخصیت او
    این فرهنگ هجمه زدن به افراد صاحب نظر یکی از سرعت گیرهای رشد و پیشرفت کشور هست لطفا اینگونه نباشیم.
    سپاسگزار

  • مالک نخعی 4 0

    با سلام خدمت همکاران گرامی هم همکاران منتقد و هم همکاران موافق .

    دوستان شرایط فعلی صنعت حمل و نقل کالای جاده ای اقتضا می کند که تمام اختلاف نظر ها را کنار بگذاریم و همدیگر را حتی در فکر کردن هدایت و راهنمایی کنیم ،
    فرض کنید که بده راننده نیستم ، سواد هم در حد خواندن و نوشتن دارم ، اگر مطلبی که گفتم جای بحث دارد ، خوب است مطالب آن آنالیز شود و راه حل مناسب تر و بهتر پیشنهاد گردد،
    بنده هم آرزوی اعتلای شغلی دارم ، بهتر است دست به دست هم دهیم و هر کدام به فراخور دانش ، تجربه ، تعهد ، علاقه و آرزویی که برای شغل پدری داریم راه حلی پیشبینی کنیم .
    موفق باشید و بنده را نیز دعا کنید
    مالک نخعی

  • Yousef montazeri 3 0

    بسم الله الرحمن الرحیم.
    با سلام خدمت دوستان در رسانه تین نیوز .
    اولا جا دارد تشکر کنیم از زحمات بی شائبه جناب اقای مهندس مالک نخعی در بهبود روزافزون شرایط موجود در صنعت حمل ونقل.
    لازم دانستم خدمت اقایان ومخصوصا اقای خاکبازان مطلبی را متذکر شوم که ملاک تشخیص صلاحیت افراد سابقه آنها در رانندگی نیست وبلکه استعداد توانایی تفکرات زحمات وشایستگی افراد میباشد.
    و چه خوب بود که شایسته سالاری در این صنف نهادینه می شد.
    در زمانی یک شخص می تواند ایراداتی را به شخص دیگر وارد کند که به مراتب باید از همه لحاظ بالاتر باشد.
    و در آخر تشکر میکنم از اشخاصی که بدون هیچ چشم داشتی در راه احیای این صنف وصنعت با تمام وجود در حال تلاش خالصانه می باشند.
    ومن الله توفیق.
    یوسف منتظری

  • مجید 1 0

    سلام
    چند سالی هست که دوستان زحماتی میکشن و پیگیری هایی میکنن / قبل از ماجرای سید میثم صفاییان اقدام هایی شد ولی بعد از این همه مدت اتفاقی نیفتاده / بنده هم پیگیری هایی از طریق مجلس داشتم و ملاقات حضوری هم رفتم ولی تا کسی کاری نکرده باشه متوجه نمیشه و قدر زحمت دیگران از جمله شما رو نمیدونه - خدا خیرتون بده ولی ظاهرا ما مشکلی داریم که از پایین حل نمیشه -
    هوا بس ناجوانمردانه سرد است