| کد خبر: 156151 |

هشدار عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی

◄ ایران در حال حذف از مسیرهای ترانزیتی است

عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی هشدار داد که ایران در حال حذف از مسیرهای ترانزیتی است و گفت: باقی کشورها به خاطر ایران صبر نخواهند کرد و مسیرهای جدیدی کنار مسیرهای ایران باز می‌شود.

تین نیوز

عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی هشدار داد که ایران در حال حذف از مسیرهای ترانزیتی است. حمید دشتی گفت: باقی کشورها به خاطر ایران صبر نخواهند کرد و مسیرهای جدیدی کنار مسیرهای ایران باز می‌شود.

حمید دشتی عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز، گفت: قوانین دست و پاگیر مقابل ترانزیت کشور قد کشیده‌اند و موجب امتناع بازرگانان از انتخاب ایران برای عبور کالای خود شده‌اند.

وی بابیان اینکه رونق ترانزیت مشروط به حذف قوانین دست و پاگیر است، تصریح کرد: لازم است یک‌بار برای همیشه قانون‌گذاران با نگاه تخصصی به ترانزیت درصدد رفع موانع آن باشند.

دشتی هشدار داد که ایران در حال حذف از مسیرهای ترانزیتی است و در ادامه گفت: هزینه‌های ترانزیت در ایران گران است و برای بازرگانان نمی‌صرفد که بار خود را با گران‌ترین قیمت و طی زمان بیشتری از مسیر ایران عبور دهند.

وی با توضیح اینکه بسیاری از بازرگانان به دلیل عدم ثبات در بازار نگرانی دارند که اگر کالای آن‌ها در زمان مقرر به بازار نرسد در فروش آن مشکل پیش بیاید یا کالای جایگزین آن پیدا شود، تصریح کرد: در این شرایط گاهی بار تا 60 روز در بنادر ایران می‌ماند.

دشتی با توضیح اینکه هزینه تصمیمات غلط در عرصه ترانزیت کشور را بخش خصوصی می‌دهد و هیچ‌وقت از مدیر دولتی سؤال نمی‌شود که چرا به دلیل فلان تصمیم با افت ترانزیت روبرو بوده‌ایم ادامه داد: ایران در حال از دست دادن فرصت ترانزیت خود است و اگر تجدیدنظر نکنیم باقی کشورها به خاطر ایران صبر نخواهند کرد و مسیرهای جدیدی کنار مسیرهای ایران باز می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی خبر داد که آذربایجان اعلام کرده است برای عبور کالا از مسیر این کشور هیچ هزینه‌ای نمی‌گیرد تنها با این هدف که می‌خواهد کریدور خود را راه‌اندازی کند. او گفت: اما قوانین ما در هر دو بخش عوارض جاده‌ای و حمل‌ونقل دست‌وپاگیر است. این در حالی است که وقتی مسیر کنار دست ما تقویت می‌شود قطع یقین بازرگانان به فکر استفاده از آن مسیر جدید هستند.

دشتی با توضیح اینکه سیاست‌های نادرست هر روز ما را به عقب بازمی‌گرداند، گفت: احیای محور شرق از چابهار به فراموشی سپرده‌شده است و حتی حاضر نیستیم برای احیای این بخش سرمایه‌گذاری کنیم. در جنوب ایران 2200 کیلومتر مرز آبی داریم که به دلیل خوش‌شانسی جغرافیایی سمت ایران از امارات عمیق‌تر است و برای پهلوگیری کشتی‌ها مناسب اما کشتی‌های بیشتری در بنادر امارات پهلوگیری می‌کنند برای اینکه ما نتوانسته‌ایم سرمایه‌گذاران را جذب کنیم .

وی ادامه داد: در عین‌ حال ناوگان ما فرسوده است و برای نوسازی ناوگان برنامه مشخصی وجود ندارد.

دشتی با تاکید بر اینکه ایران بهترین مزیت‌ها را برای ترانزیت از نظر ژئوپولوتیک دارد گفت: با این حال یکی از اصلی‌ترین و  مهم ترین شاخص‌های ترانزیت یعنی سرعت بالا و هزینه کم شامل مسیرهای ایرانی نمی‌شود.

وی توصیه کرد که به برنامه‌ریزی کلی برای تغییرات عمده در عرصه ترانزیت نیازمندیم  و گفت: باید آسیب‌شناسی کنیم که چرا تا به حال ان اتفاق خوب برای ترانزیت در کشور ما روی نداده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.