| کد خبر: 155964 |

۴۴ درصد متوفیان تصادفات جاده‌ای استان زنجان موتورسواران روستایی هستند

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان گفت: گزارش تحلیل آماری متوفیان تصادفات جاده‌ای استان زنجان طی 6 ماهه اول امسال نشان می‌دهد که متوفیان تصادفات جاده‌های روستایی استان 28 درصد افزایش داشته است.

تین نیوز

علی‌رغم افزایش 14 درصدی نرخ تردد در جاده‌های استان شاهد کاهش 15 درصدی متوفیان تصادفات برون‌شهری هستیم. همچنین متوفیان گروه سنی ۱۸-۳۰ ساله نسبت به مدت مشابه گذشته حدود 10 درصد کاهش داشته است.

به گزارش تین نیوز، به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان، ایرج دست‌نشان با بیان اینکه محورهای زنجان -قزوین (آزادراه و قدیم زنجان -قزوین) و جاده‌های روستایی طی 6 ماهه نخست امسال بیشترین سهم متوفیان را دارا بوده‌اند، افزود: در مقایسه با مدت مشابه سال قبل محورهای قدیم زنجان -قزوین و طارم نسبت به مدت مشابه کاهش محسوس و محور زنجان -بیجار افزایش در متوفیان تصادفات را داشته‌اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: علی‌رغم افزایش 14 درصدی نرخ تردد در جاده‌های استان شاهد کاهش 15 درصدی متوفیان تصادفات برون‌شهری هستیم. همچنین متوفیان گروه سنی ۱۸-۳۰ ساله نسبت به مدت مشابه گذشته حدود 10 درصد کاهش داشته است.

دست‌نشان با اشاره به اینکه نزدیک به 70 درصد متوفیان را افراد بی‌سواد و با تحصیلات مقدماتی تشکیل می‌دهند، تأکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 40 درصد قربانیان تصادفات استان سرنشینان خودروها هستند و از این میزان 6 درصد مربوط به کودکان زیر 10 سال است و پس از خودروهای سواری که بیشترین متوفیان را در تصادفات داشته‌اند، موتورسیکلت با 25 درصد بیشترین میزان متوفیان را به خود اختصاص داده است که 44 درصد مربوط به مرگ موتورسواران در جاده‌های روستایی است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان ضمن تحلیل آماری متوفیان تصادفات جاده‌ای استان زنجان بیان کرد: ناوگان عمومی باری 20 درصد خودروهای درگیر در تصادفات را شامل می‌شوند. وانت‌بارها نیز حدود 18 درصد از خودروهای درگیر در تصادفات متوفیان را تشکیل داده‌اند و در این میان میزان درگیری وانت‌بارها به میزان قابل‌ملاحظه‌ای (۳ برابر نسبت به مدت مشابه سال قبل) افزایش داشته است.

وی تأکید کرد: محورهای زنجان -میانه، قیدار -همدان و محورهای روستایی بالاترین میزان درگیری وانت‌بارها در تصادفات را دارا هستند و در محورهای آزادراه زنجان -تبریز و زنجان -خرمدره ناوگان عمومی باری بیش از نیمی خودروهای درگیر با خودرو متوفیان را تشکیل می‌دهند.

دست‌نشان یادآور شد: تمرکز بیشتر بر محور زنجان - قزوین (آزادراه + قدیم) و محورهای روستایی به‌عنوان بیشترین سهم در متوفیان تصادفات، تشدید ارتقاء ایمنی موتورسیکلت‌ها از طریق آموزش همه‌جانبه همراه با توزیع رایگان کلاه ایمنی، نظارت بیشتر بر راه‌های روستایی و بهسازی شانه خاکی و دسترسی‌ها در راه‌های روستایی، تمرکز بیشتر بر گروه‌های سنی ۴۰-۱۸ ساله در آموزش‌ها و نظارت‌ها باهدف کاهش تصادفات و متوفیان این گروه‌ها به‌ویژه اقشار بی‌سواد و کم‌سواد، همچنین نظارت و کنترل مضاعف بر وانت‌بارها به‌ویژه در محورهای زنجان -میانه، قیدار -همدان و محورهای روستایی و اعمال قوانین و جرائم جهت کاهش تخلفات و درگیری این خودروها در تصادفات ازجمله مواردی است که به‌منظور کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای استان باید مدنظر همه ارگان‌های مسئول قرار گیرد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان توجه مضاعف بر ناوگان عمومی باری در محورهای آزادراه زنجان -تبریز و زنجان -خرمدره به علت درگیری بیش از 50 درصدی این نوع ناوگان با خودرو متوفیان در این محورها را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: آموزش همگانی بر اساس ویژگی‌های گروه‌های آسیب‌پذیر و آحاد جامعه با هدف خود ایمنی در آحاد جامعه و شفاف‌سازی وظایف مردم و نهادهای درگیر در مقوله ایمنی می‌تواند در امر کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای استان بسیار کارآمد باشد.

منبع: سايت خبری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.