| کد خبر: 155706 |

آخرین وضعیت عملیات عمرانی آزادراه تهران - شمال

تلاش دولت دوازدهم برای بهره‌برداری از آزادراه تهران- شمال/ 145 تونل و 97 پل در مسیر رفت و برگشت آزادراه تهران- شمال ساخته خواهد شد

کار احداث آزادراه تهران - شمال با پیگیری و حمایت‌های دولت به نقطه عطف خود رسیده و قرار است تا پایان سال جاری قطعه نخست آن زیر بار برود و مسئولان خبر از آغاز به کار احداث قطعه دوم داده و تاکید کرده‌اند که قطعه سوم این آزادراه نیز به زودی تعیین تکلیف می شود.

تین نیوز

کار احداث آزادراه تهران - شمال با پیگیری و حمایت‌های دولت به نقطه عطف خود رسیده و قرار است تا پایان سال جاری قطعه نخست آن زیر بار برود و مسئولان خبر از آغاز به کار احداث قطعه دوم داده و تاکید کرده‌اند که قطعه سوم این آزادراه نیز به زودی تعیین تکلیف می شود.

به گزارش ایرنا، کار ساخت آزادراه تهران - شمال به عنوان بزرگترین پروژه آزادراهی کشور به منظور کاهش بار ترافیکی مسیر پرتردد و دارای جذابیت‌های بالا منتهی به شمال کشور از 22 سال پیش آغاز شده است اما دولت یازدهم و دوازدهم به طور جدی وارد موضوع شده تا این ابرپروژه ملی را به سرانجام برساند.

طول این آزادراه 121 کیلومتر است و در 4 قطعه احداث می شود. 145 تونل در باند رفت و برگشت این آزادراه به طول تقریبی 88 کیلومتر وجود دارد که تونل البرز با طول 6 کیلومتر به عنوان بزرگترین تونل کشور در این مسیر قرار دارد. تعداد پل‌های این آزادراه در هر دو مسیر 97 پل به طول حدود 13 کیلومتر است.‌

کار ساخت قطعه یک آزادراه تهران - شمال با همت و تدبیر دولت یازدهم و همکاری بنیاد مستضعفان در سال 94 آغاز شد.

قطعه نخست این آزادراه به طول 32 کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت آغاز و از مناطق کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز آغاز شده و به سه ‌راهی شهرستانک در استان البرز منتهی می شود.

تکمیل این قطعه از آزادراه باعث می شود که مسیر فعلی جاده چالوس که از کرج می گذرد 60 کیلومتر کوتاه تر شود و قرار است تا پایان سال 96 به بهره برداری برسد.

پیشرفت فیزیکی این قطعه با تلاش پیمانکاران ایرانی و بنیاد مستضعفان نزدیک به 90 درصد است و میزان باقیمانده نیز شامل روسازی بتنی، تاسیسات، روشنایی و دیگر موارد می شود.

در این قطعه تاکنون 2 هزار و 300 میلیارد تومان هزینه شده و بر اساس برآوردهای صورت گرفته برای تکمیل آن حدود 450 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

قطعه دوم این آزادراه به طول 22 کیلومتر از منطقه دو آب شهرستانک در استان البرز آغاز شده و پل زنگوله در استان مازندران منتهی می شود. بزرگترین تونل کشور به طول 6 هزار و 350 متر در این قطعه قرار دارد و باعث می شود که جاده کرج - چالوس فعلی 5 کیلومتر کوتاه تر شود.

اواخر خرداد ماه سال 96 کار ساخت قطعه دوم آزادراه تهران - شمال به طول 22 کیلومتر در 5 قطعه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری آغاز شد. در این قطعه تونل 6 کیلومتری البرز در حال ساخت است.

قطعه سوم این پروژه ملی نیز به طول تقریبی 46 کیلومتر از پل زنگوله آغاز و به سه راهی دشت نظیر و مرزن آباد در استان مازندران منتهی می شود که قرار است کار احداث این قطعه نیز به زودی آغاز شود.

قطعه چهارم آزادراه نیز از سه ‌راهی دشت نظیر مرزن ‌آباد تا چالوس به طول حدود 20 کیلومتر احداث شده و چند سالی است که زیربار است.

مسیرهای منتهی به شمال کشور جاده های کرج - چالوس، هراز و فیروزکوه به دلیل تردد بالا در این جاده ها همواره مشکلاتی را برای هموطنان ایجاد کرده و به ویژه در ایام تعطیلات پراز ترافیک و توام با حوادث فراوان است و احداث این بزرگراه می تواند تسهیل در میلیون تردد به استان های شمالی کشور شود.

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید رییس بنیاد مستضعفان و مسئولان استان البرز از این پروژه گفت: رشته کوه‌ های البرز یکی از سخت‌ترین وضعیت های زمین‌شناسی کشور را دارد. با توجه به این مسئله موارد غیرقابل پیش‌بینی در حین ساخت آزادراه تهران - شمال فراوان است.

محمد سعیدی کیا رییس بنیاد مستضعفان نیز در جریان بازدید از این پروژه با بیان اینکه اگر کسی ادعای سرمایه ‌گذاری‌های کلان در پروژه‌های دشوار را دارد می‌تواند به ورود در آزادراه تهران - شمال فکر کند، اظهار کرد: این پروژه بسیار فنی و پیچیده که امروز گام‌های مثبتی برای تکمیل آن برداشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه‌ با مشارکت بنیاد و وزارت راه و شهرسازی با 50 درصد آورده مالی دولت و 50 درصد سرمایه ‌گذاری بنیاد و توسط بنیاد ساخته می‌شود. در این پروژه تمام قراردادها و تصمیم گیری‌های اقتصادی به تائید وزارت راه و شهرسازی می رسد و توسط بنیاد به عنوان مجری کار انجام می‌شود.

رییس بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد: در ماه ‌های ابتدایی که وارد بنیاد مستضعفان شدم دیداری با جناب آقای دکتر آخوندی داشتم. در جریان آن از ایشان پرسیدم که آیا تکمیل این آزادراه را پیگیری می‌کنند که با تایید ایشان کار آغاز شد.

سعیدی کیا تصریح کرد: تا امروز دو طرف با تمام توان خود پیگیر اجرای این کار مهم بوده‌اند و پیشرفت هایی که امروز در قطعه اول شاهد آن هستیم نتیجه این همکاری و نشان از عزم مشترک در انجام آن است.

وی زمستان سال 96 را زمان زیربار رفتن این ابرپروژه ملی دانست و گفت: برنامه در ابتدا این بود که قطعه یک آزادراه بهار سال 1396 تکمیل شود، اما زمستان سال قبل زمستان سختی بود و با توجه به دمای منفی 20 درجه امکان سرعت دادن به تکمیل پروژه وجود نداشت، رانش و جابجایی کوه با حجم حدود دو میلیون متر مکعب نیز مزید بر علت شد تا پروژه اندکی با تاخیر مواجه شود.

وی همچنین گفت: در قطعه دوم کار به پیمانکاران ابلاغ شده است که قسمت مهم این قطعه احداث تونل های طولانی است و حدود 50 درصد پیشرفت دارد و در بخشی از آن از فناوری های نوین در این زمینه استفاد شده است.

رییس بنیاد مستضعفان اضافه کرد: در قطعه سوم نیز سرمایه‌ گذاران کره‌ای اعلام آمادگی کردند تا به این بخش فاینانس ارائه کنند و سرمایه گذاران دیگری نیز از کشورهای مختلف اعلام آماده کرده اند و موضوع در حال بررسی است.

وی این را نیز گفت که در صورتی که برنامه ریزی به درستی پیش برود به نظر می رسد که کل پروژه در سال 1401 به نتیجه رسیده و آزادراه به طور کامل زیر بار برود.

محمدعلی نجفی استاندار البرز نیز از مذاکره با معاون رئیس جمهوری و وزیران برای تکمیل آزاده راه تهران - شمال خبر داد و گفت: با بهره برداری از این طرح ها تا چند ماه آتی، گشایشی از بار ترافیکی که البرز این سال ها متحمل بوده، صورت خواهد گرفت.

نجفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: رایزنی ها و مذاکرات لازم در این باره با دکتر جهانگیری معان اول رییس جمهوری، آقای سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان و وزیران داشته ام تا آزادراه شمال و بزرگراه همت به صورت ویژه تکمیل شود و در 8 ماه آینده زیربار ترافیک برود.

پیش بینی ملاحظات زیست محیطی در پروژه تهران - شمال

رئیس بنیاد مستضعفان کشور گفت: ملاحظات زیست محیطی در اجرای پروژه تهران- شمال پیش بینی شده است.

سعیدی کیا آبان ماه سال جاری در نشست شورای فنی البرز در محل پروژه تهران - شمال نیز گفت: همیشه محیط زیست و توسعه با هم درگیر هستند و محیط زیست باید راهنمایی لازم را به توسعه داشته باشد.

وی با بیان اینکه طرح وقتی ارایه می شود، محیط زیست می تواند ایرادهای آن را بیان کند، اظهار داشت: ۳.۵میلیون متر مکعب خاکبرداری از تونل های این پروژه انجام شده و محیط زیست باید بگوید که این خاکبرداری ها را کجا بریزیم.

سعیدی کیا گفت: جاهایی را که برای این خاکبرداری تعیین کردیم کمترین صدمه را به محیط زیست وارد می کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.