| کد خبر: 154342 |

◄ تاثیر مسدود ماندن مرز پرویزخان بر از دست رفتن سهم کالای ایرانی در عراق

مرز پرویزخان در 10 سال اخیر 30 تا 50 درصد سهم صادرات به عراق را به نام خود ثبت کرده است و هر روز تعطیلی این مرز زمینه حضور را برای رقبای کمین کرده خصوصا ترکیه و چین فراهم خواهد کرد تا رفته رفته کالای ایرانی جای خود را در بازار عراق از دست بدهد.

تین نیوز

در حالی که گزارش منتشرشده از سوی سازمان راهداری خبر از حفظ روند صعودی ترانزیت با تکیه بر فعالیت در سه مرز شهید رجایی، پرویزخان و بازرگان می دهد اما خبری از بازگشایی یکی از سه مرز تاثیرگذار در افزایش آمار ترانزیت نیست.

طبق اعلام مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، طی 7 ماهه ابتدای سال 96، بیش از 5 میلیون و 400 هزار تن کالا از 32 مرز فعال زمینی و آبی کشور ترانزیت شده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 23 درصد افزایش داشته است.

از میان مرزهای کشور هم بندر شهیدرجایی با یک میلیون و 950 هزار تن معادل 36.1 درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود و پس از آن مرزهای پرویزخان با 19 درصد و بازرگان با 10.5درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

در این گزارش همکاری بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل بین‌المللی در کشور به ویژه در بخش ترانزیت سوخت، یکی از عوامل اصلی این صعود عنوان شده است با این حال خبری از پاسخگویی به نیاز همین قشر برای بازگشایی مرزی که  بسته بودن آن موجب ضربه اقتصادی بزرگی به تجار و فعالان اقتصادی بخش خصوصی شده است، نیست.

در همین باره یکی از مدیرعاملان شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی دالاهو شایان به تین نیوز گفته بود که از پنجم ماه مهر که مرز بسته‌ شده است  وضعیت کارخانه‌‌دارها و رانندگان بحرانی است. خیلی‌ها جنس خریداری کردند و کارخانه‌ها نیز اقدام به تولید انبوه کرده اما کالا روی دستشان مانده است و بسته شدن پرویزخان بازارعرضه و تقاضا را از بین برده است.

وی در خصوص نوع این اجناس گفته بود: از کاشی و سرامیک تا بستنی و سایر مواد خوراکی تولید شده است چراکه کردستان کشور مصرف‌کننده است و ایران در کردستان بازار زیادی داشت.

این قشر که در سال‌های طولانی و با تلاش فراوان جایگاه خود را در عراق باز کردند اکنون با بسته ماندن مرز پرویز خان درحال از دست دادن تجارت و اقتصاد خود هستند. قصه آنجایی بغرنج می شود که با ادامه بسته ماندن مرز مهم پرویزخان که بار قابل توجهی از صادرات ایران به اقلیم کردستان را بر عهده دارد زمینه برای حضور رقبای کمین کرده خصوصا ترکیه و چین فراهم خواهد شد تا جای ما را در بازار عراق بگیرند.

این درحالی است که به اذعان بسیاری از کارشناسان اگر جایگاه کالاهای ایرانی در عراق از دست برود به سختی قابل احیا است.

مرز پرویز خان نه تنها در صادرات به کردستان بلکه برای صادرات به استان‌های مرکزی و جنوبی عراق هم نقش بسزایی داشت.

موقعیت استراتژیک، حمل و نقل مناسب وسرمایه گذاری‌های قابل توجه که توسط دولت و بخش خصوصی در پرویز خان انجام شده بود عامل ارتقای جایگاه این مرز در گزارش های ماهیانه سازمان راهداری در خصوص وضعیت ترانزیت بود.

با بسته شدن مرز پروز خان صادرات ایران به عراق و خصوصاً صادرات استان کرمانشاه کاهش قابل توجهی خواهد داشتکه مستقیما روی آمار ترانزیت تاثیر خواهد گذاشت.

مرز پرویزخان در 10 سال اخیر 30 تا 50 درصد سهم صادرات به عراق را به نام خود ثبت کرده است و هر روز تعطیلی این مرز می تواند به معنای بازگشت به عقب باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.