| کد خبر: 153919 |

یک کارشنای حوزه حمل و نقل:

◄ 90 درصد تلفات به دلیل نوع جاده و خودرو است/ هر کسی نباید راننده شود

یک کارشناس حمل و نقل گفت: برای اینکه هر کسی راننده نشود، به یک تغییر فرهنگ نیاز داریم. اینکه می‌گویند هر کسی بیکار است، بیاید راننده شود، درست نیست. باید دید که آیا این فرد شرایط یک راننده را داشته است یا خیر؟

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل گفت: برای اینکه هر کسی راننده نشود، به یک تغییر فرهنگ نیاز داریم. اینکه می‌گویند هر کسی بیکار است، بیاید راننده شود، درست نیست. باید دید که آیا این فرد شرایط یک راننده را داشته است یا خیر؟

به گزارش تین نیوز از هفته‌نامه حمل‌ونقل  مرتضی شمسی کارشناس حمل‌ونقل در خصوص ارتباط ایمنی مسیرهای حمل‌ونقلی و کاهش تلفات رانندگی با داشتن اعتبارات کافی برای حل مشکلات گفته است: اگرچه این امر پذیرفتنی است اما به‌ عنوان یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل که طرح کاهش تصادفات رانندگی را با حدود ۳۰۰ راهکار ارائه داده است، می‌گویم که فقط ۲ تا ۳ مورد از این راهکارها نیازمند بودجه کلان است و باقی به مدیریت و نظارت نیازمند است.

وی ادامه داد: بنابراین اینکه هیچ کاری انجام نشود و به بهانه نبود اعتبار و در اصل بی‌برنامگی کارها روی زمین بماند پذیرفته نیست؛ ضمن اینکه دلیل تصادفات معمولاً سه عامل جاده، خودرو و انسان است و از این میان با اینکه عامل انسانی ۷۰ تا ۸۰ درصد سهم تصادفات رانندگی را به خود اختصاص می‌دهد، ۹۰ درصد تلفات به دلیل نوع جاده و خودرو است.

این کارشناس حوزه حمل‌ونقل گفته است:این آمار گویای آن است که اگر خودرو و جاده ایمن باشد، تا این اندازه شاهد تلفات بعد از حادثه نخواهیم بود. حرف ما این است که نباید به مردم نشانی غلط داد و هر بار بعد از وقوع هر تصادف از سهم انسانی در وقوع آن خبر داد، ضمن اینکه در حال حاضر، علل تصادف با منشأ جاده ۱۵ درصد و با منشأ خودرو ۱۰ درصد عنوان ‌شده است که بیش از گذشته ما را به سمت تمرکز بر عامل انسانی سوق می‌دهد و جای این سؤال را باقی می‌گذارد که تاکنون چه اقداماتی برای کنترل عامل انسانی انجام‌ شده است؟

وی گفته است: به ‌عنوان کارشناس این حوزه، می‌گویم اقدامات پراکنده کوچک‌ترین تأثیری در کنترل معضل رفتار ترافیکی انسانها ندارد. در گام بعدی، باید به راننده آموزش داد. اینکه گفته می‌شود راننده اتوبوس خواب بود و همین عامل باعث تصادف اتوبوس شد، این سؤال را پیش می‌آورد که چرا راننده در حالت خواب‌آلود رانندگی کرده است؟ هر راننده‌ای اگر بیش از ۸ ساعت رانندگی کند، خسته و خواب‌آلود می‌شود.

آیا ما نظارت کرده‌ایم که چرا این راننده عامل تصادف بوده و چرا با این حجم خستگی سرویس را قبول کرده است؟

به گفته شمسی بهتر است تا زمانی که راننده اتوبوس را آموزش نداده‌ایم، او را عامل تصادف معرفی نکنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشورهای پیشرفته، از افراد باهوش و کسانی که صاحب سواد دانشگاهی هستند برای این شغل استفاده می‌شود و کسانی را که سواد ترافیکی مناسبی ندارد، به ‌عنوان راننده استخدام نمی‌کنند. برای اینکه هر کسی راننده نشود، به یک تغییر فرهنگ نیاز داریم. اینکه می‌گویند هر کسی بیکار است، بیاید راننده شود، درست نیست. باید دید که آیا شرایط یک راننده را داشته است یا نه؟ برای مثال، رانندگان سواری مدارس باید آموزش ببینند. راننده حق ندارد اطلاعات شخصی بچه‌ها را بگیرد یا مشکلات خود را برای بچه‌ها بازگو کند. این الگو در تمام دنیا اجرا می‌شود و کافی است بررسی کنیم که کشورهای دیگر چگونه تصادفات رانندگی خود را کنترل کرده‌اند؟

این کارشناس حوزه حمل و نقل ادامه داد:جای تأسف دارد که رتبه فرهنگ ترافیکی کشورهای همسایه از ما بهتر است. باید پرسید آیا برای مردم و رفتار ترافیکی آنها فرهنگ‌سازی شده است؟ باید از جاده و ایمنی به کنترل رفتار ترافیکی رانندگان و مردم گذر کنیم و روی این نشانی غلط خط بکشیم. مگر معتقد نیستیم که عامل انسانی ۷۰ تا ۸۰ درصد باعث تصادفات جاده‌ای شده است؟ اگر بهترین جاده و بهترین قوانین و ایمن‌ترین خودروها را داشته باشیم، ولی مردم فرهنگ استفاده از خودروی شخصی و وسایل حمل‌ونقل عمومی را نداشته باشند، باز هم تصادفات کاهش پیدا نمی‌کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حميد نجف 0 0

    به نظر من 99 درصد تلفات ناشي از سوانح رانندگي نتيجه خطاي انساني است.
    خطاي اين كارشناس محترم در نظريه پردازي،
    خطاي نيروي انساني و بي توجهي او نسبت به ايمني
    خطاي دولت و مجلس در اولويت بندي پروژه ها و اختصاص بودجه ،خطاي بعضي از رسانه ها در كم اهميتي به موضوع و ..............................................................................................همه اينها ناشي از خطاي انساني است

  • الهیاری 0 0

    ایشان را نمیشناسیم. اول رزومه ای از ایشان ارائه میشد بهتر بود