| کد خبر: 153755 |

◄ تکمیل آزادراه تهران-شمال از هدررفت چقدر سوخت جلوگیری می‌کند؟

به گفته منوچهر خواجه‌دلویی معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان پروژه آزادراه تهران-شمال سبب صرفه‌جویی ۷۰۰ میلیارد‌تومانی سوخت در سال می‌شود‌ که هزینه احداث قطعه یک پروژه تهران-شمال 2400 میلیارد تومان است.

تین نیوز

به گفته منوچهر خواجه‌دلویی معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان، پروژه آزادراه تهران-شمال سبب صرفه‌جویی ۷۰۰ میلیارد‌تومانی سوخت در سال می‌شود‌؛ آنهم در حالی که هزینه احداث قطعه یک پروژه تهران-شمال 2400 میلیارد تومان است. 

پروژه ساخت آزادراه تهران-شمال به صورت مشارکت 50 درصدی بنیاد مستضعفان با وزارت راه و شهرسازی اجرا می‌شود. پروژه‌ای که 19 سال ازآغاز به کار آن می گذرد و پیمانکارهای زیادی برای تکمیل آن کار کرده‌اند.

آزادراه تهران-شمال 4 قطعه اصلی دارد، قطعه 4 پروژه در سال 94 به بهره‌برداری رسیده است. مهم‌ترین بخش پروژه قطعه یک به طول 64 کیلومتر از تهران تا شهرستانک است وتونل البرز به طول 6 هزار و 400 متر در قطعه دو است که عمده کار حفاری آن انجام شده است.

 پیش از این عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی همزمان با آغاز قطعه یک و دو آزادراه تهران- شمال از مذاکرات لازم برای تعیین سرمایه گذار و پیمانکار با کمک بنیاد مستضعفان برای قطعه ۳ خبر داده بود.

به گفته خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی طی سال گذشته بالغ بر هزار میلیارد تومان در بخش توسعه زیربناهای جاده ای شمال کشور هزینه شده است که هر بخش به پیمانکار جداگانه‌ای واگذار شده بود.

خواجه دلویی معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان با بیان اینکه مناقصه‌های تونل غربی با استفاده TBM در حال انجام است، می گوید: قطعه 3 با فاینانس ایرانی و خارجی تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شود و 33 کیلومتر از قطعه اول تا پایان سال به بهره‌‌برداری می‌رسد.

22 درصد قطعه اول پروژه تهران-شمال در استان البرز قرار داردو این مقام مسوول در بنیاد مستضعفان می گوید: 50 درصد مسیر پروژه قطعه اول آزادراه تهران-شمال تونل است و تعداد پل‌های قطعه یک، 25 عدد و قطعه دو، 27 عدد است که بزرگترین پل منطقه سه به طول 300 متر است.

حالا سوال اساسی این است. آیا می‌توان انتظار داشت کل این پروژه مهم تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد؟

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.