| کد خبر: 153070 |

امینی:

◄ کریدور زاگرس ۲ هزار میلیارد تومان منابع می‌خواهد

معاون برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی گفت:کریدور زاگرس به حدود ۲ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد که در این دو سال دولت برای این پروژه ۶۰۰ میلیارد تومان منابع تجهیز کرده است.

تین نیوز

معاون برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی گفت:کریدور زاگرس به حدود ۲ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد که در این دو سال دولت برای این پروژه ۶۰۰ میلیارد تومان منابع تجهیز کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از هفته‌نامه حمل‌ونقل  امیر امینی معاون برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی  در خصوص وضعیت کریدورهای فعال کشور گفت: برنامه اتصال کریدورها تعریف ‌شده است، اما منابع آن باید اختصاص یابد.

وی در خصوص کندی پیشرفت کریدورهای توسعه گفت: ما هیچ‌وقت مفاهمه‌ای برای شبکه شریانی کشور نداشتیم و وفاق ملی برای تعریف شبکه ملی کشور وجود نداشته است. با انتشار طرح جامع حمل‌ونقل تلاش کردیم این وفاق را به وجود آوریم. ایرادی که درگذشته وجود داشت، این بود که به دلایل مختلف امنیتی، سیاسی، اجتماعی و در گام بعد، مسائل اقتصادی و مالی، شبکه ملی ما حداقل با فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتری از مرزها شکل‌گرفته بود و ارتباط با مرزها هیچ‌وقت ارتباط مناسبی نبود.

معاون برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه در طرح جامع حمل‌ونقل، ارتباط خود را حداقل با ۱۵ مرز از ۲۵ مرز به‌ صورت شریانی تعریف کرده‌ایم. ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی وظیفه داشت ضمن تعریف کریدورها برای تأمین اعتبار آن پیشنهاد ارائه دهد  و کار را دنبال کند تا سیاست ارتباط مرز با مرز، مرز با بندر و بندر با مرز ارتباطی منطقی باشد؛ اما محصول دخالت‌های بی‌حدوحصری که در نظام برنامه‌ریزی وزارت راه صورت می‌گیرد، ناکامی خواهد بود.

امینی در پاسخ به این سوال که آیا  کریدورهای کشور معطل منابع مانده‌اند؟ گفت: اکنون، برای سیاست‌گذاری نمی‌توانیم منابع بگیریم. باید منابع را بر اساس طرح‌های جامع تخصیص دهیم و زمانی‌ که اختیار تخصیص با ما نیست و در این حوزه اختیار نداریم و فرد دیگری برنامه‌ریزی می‌کند، طبیعتاً نمی‌توانیم به اهداف‌مان برسیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه، ما بخش مهمی از کار را انجام داده‌ایم، به‌ ثمر رسیدن آن زمان می‌خواهد. اکنون، ارتباط با مرزها در حال رصد است. زیرساخت‌ها را پیش‌بینی، طراحی و حتی بخشی را اجرا کرده‌ایم و درحال تأمین اعتبار و به دنبال توسعه کریدورها هستیم. ما این برنامه‌ریزی را آغاز و ضعف را شناسایی کرده‌ایم. من آن را اقتصاد نهفته می‌نامم. به نظر من، کریدورها جزء اقتصادهای نهفته هستند، درست مثل سواحل مکران که فقط با یک اقدام کوچک می‌شود آنجا را فعال کرد.

امینی در خصوص وضعیت کریدور شماره ۱۰ به‌ عنوان مهم‌ترین کریدور توسعه کشور گفت:وضع اجرایی کریدور شماره ۱۰ مناسب است. هم منابع عمومی خوبی از سوی دولت به آن اختصاص پیدا کرده است و هم قرار است منابع بیشتری به آن برسد؛ ضمن اینکه با ایتالیایی‌ها برای هر دو شکل سرمایه‌گذاری به صورت BOT و BLT مذاکره کرده‌ایم. پیشرفت عملیات هم خوب است. اکنون، از بازرگان تا ارومیه پروژه داریم. از ارومیه به سمت میاندوآب و سنندج نیز کارگاه‌ها فعال هستند. از سنندج به سمت کرمانشاه و از کرمانشاه تا خرم‌آباد و از آنجا به سمت اهواز پروژه آزادراهی داریم که سرمایه‌گذاری برای تبدیل بزرگراه‌ها به آزادراه نیز موجود است.

 معاون برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی در خصوص وضعیت مالی کریدور شماره ۱۰ گفت: تقریباً در کریدور شماره ۱۰ به حدود ۲ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم که در این دو سال، یعنی سالهای  ۹۵ و ۹۶، دولت برای این مهم ۶۰۰ میلیارد تومان منابع تجهیز کرده است.ما هم پیشرفت خوبی در عملیات داشته‌ایم و اکنون این کریدور که در گذشته بیش از هفتاد پیمانکار و چهل مشاور را به خود دیده بود، سامان پیدا کرده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.