| کد خبر: 152295 |

◄ آمار ترانزیت پس از توقف فعالیت مرز پرویزخان کاهشی می‌شود؟

«پرویزخان» در نیمه اول سال جاری، در رتبه دوم فعال‌ترین مرزهای ایران قرار داشته و بیش از یک میلیون تن کالا از آن عبور کرده است.

تین نیوز

 آیا با قطع روابط ایران با اقلیم کردستان، سهم ترانزیت ایران درمنطقه کمتر خواهد شد؟ این فرضیه‌ای است که در صورت اثبات شدن، خبری بد برای بخش حمل‌ونقل ایران خواهد بود، چون بعد از گمرک شهید رجایی بندرعباس، بالاترین میزان ترانزیت کالا از گمرک «پرویزخان» انجام می‌شود که در شهر قصرشیرین استان کرمانشاه قرار دارد. «پرویزخان» در نیمه اول سال جاری، در رتبه دوم فعال‌ترین مرزهای ایران قرار داشته و بیش از یک میلیون تن کالا از آن عبور کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از هفته نامه حمل‌ونقل  به بررسی ترانزیت پس از توقف فعالیت مرز پرویزخان پرداخته و آورده است: مرز بازرگان نیز حدود نیم تن از سهم ترانزیت عبوری ایران را به خود اختصاص داده است. با این حساب، این دو مرز حیاتی غرب ایران بیش از ۶۵ درصد از حجم ترانزیت کشور را دارند.

 

به تازگی فرماندار قصر شیرین اعلام کرده با درخواست دولت مرکزی عراق، فعالیت مرز پرویزخان متوقف می‌شود و تا زمانی که مدیریت این مرز در دست مأموران اقلیم کردستان باشد و امور اداری آن به مأموران دولت عراق واگذار نشود، این تصمیم پابرجاست و پایانه مرزی پرویزخان بازگشایی نمی‌شود.

به‌ طور میانگین، روزانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ کامیون عبوری در این مرز وجود دارند که با بسته شدن مرز پرویزخان، روزهای تیره‌ای در انتظار ترانزیت ایران خواهد بود. حتی اگر تصمیم دولت ایران برای حمایت از دولت عراق و بر اساس شاخص‌های دیپلماتیک کلان کشور گرفته شده باشد، باز هم نمی‌توان از تأثیر مخرب بسته شدن مرز پرویزخان بر آمار و ارقام ترانزیت ایران گذشت.

بر اساس این گزارش شوک توقف فعالیت مرز پرویزخان و قطع عبور و مرور به اقلیم کردستان، در حالی بر پیکره ترانزیت ایران وارد می‌شود که در شش ماه ابتدایی سال، این بخش در شرایطی مناسب به سر می‌برد؛ چنان‌که آمارهای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز این موضوع را تأیید می‌کند.

مطابق این آمار، در نیمه ابتدایی سال ۹۶ بالغ ‌بر ۴ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۵۵۶ تن کالا از مرزهای ایران ترانزیت شده که نسبت به نیمه اول سال گذشته نزدیک به ۳۰ درصد رشد داشته است. به نظر می‌رسد، با تصمیم دولت برای بستن مرز پرویزخان، رشد بخش ترانزیت از مرزهای کشور به ‌شدت کاهش پیدا کرده و اتفاق سال‌های ۹۳ تا ۹۵ بار دیگر تکرار شود.

ترانزیت ایران پس از مناقشه‌های میان ایران و ترکیه و بسته شدن مرز بازرگان در سال‌های ۹۳ با افتی فاحش روبرو شد. در سال ۹۴، رقم ترانزیت ایران به دلیل همین اختلافات در مرز بازرگان نسبت به سال ۹۳ نزدیک به ۱۲ درصد کاهش یافت. این فرایند در سال ۹۵ هم تکرار و از میزان ترانزیت ایران حدود ۳۰ درصد کاسته شد.

تا پایان سال جاری، فقط پنج ماه دیگر باقی مانده است و حالا با توجه به بسته شدن یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین مرزهای ایران به دلیل مسائل سیاسی و دیپلماتیک، به نظر می‌رسد کاهش ترانزیت ایران در سال جاری حتمی خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.