| کد خبر: 150491 |

2 هزار و 500 روستای استان کرمانشاه چشم انتظار فردایی روشن

توجه خاص دولت تدبیر و امید در سال های اخیر به روستاها می تواند این امید را به 550 هزار روستانشین استان کرمانشاه بدهد که آینده روشنی ازحیث دسترسی به امکانات زیربنایی درا نتظارشان است و فرزندانشان نیز با وام های ارزان قیمت می توانند صاحب کسب و کار شوند.

تین نیوز

    توجه خاص دولت تدبیر و امید در سال های اخیر به روستاها می تواند این امید را به 550 هزار روستانشین استان کرمانشاه بدهد که آینده روشنی ازحیث دسترسی به امکانات زیربنایی درا نتظارشان است و فرزندانشان نیز با وام های ارزان قیمت می توانند صاحب کسب و کار شوند.

همین چند روز پیش بود که مناسبت روز ملی روستا را در تقویم داشتیم و بالاخره با چند روز تاخیر توانستیم با مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه دسترسی پیدا کنیم تا با او در خصوص آخرین وضعیت روستاهای استان گفت و گویی داشته باشیم.

آن گونه که امیر خسروانی روز چهارشنبه به ایرنا گفت: در استان کرمانشاه 2 هزار و 515 روستای دارای سکنه با جمعیتی بالغ بر 550 هزار نفر وجود دارد که این یعنی 28 درصد جمعیت 2 میلیون نفری استان روستانشین هستند.

او افزود: از تعداد کل روستاهای استان هزار و 600 روستا مجوز دهیاری دارند و در انتخابات اخیر شوراها نیز چهار هزار و 300 نفر به عضویت شوراهای روستایی استان درآمده اند.

سراغ وضعیت امکانات زیربنایی روستاهای استان را که از خسروانی می گیریم پاسخش در موضوع برق روستاها جالب توجه است؛ او می گوید: همه روستاهای استان به جز 2 تا سه روستا برق دارند.

توضیح ماجرا این است که این سه روستای بی برق هر کدام زیر 20 خانوارند و از استان لرستان به استان کرمانشاه الحاق شده اند و رودخانه سیمره امکان دسترسی جاده ای را از آنها سلب کرده است.

خسروانی در ادامه در خصوص وضعیت آب روستایی استان به دسترسی 79 درصد جمعیت روستایی به آب آشامیدنی سالم اشاره می کند و می گوید: وضعیت ما از میانگین کشوری با 72 درصد نفوذ بهتر است؛ وی همچنین بزرگترین مشکل بخش آب روستایی استان را تاسیسات فرسوده این بخش با عمر بالای 25 سال عنوان می کند.

وضعیت راه روستایی نیز ظاهرا خوب است به گونه ای که خسروانی از دسترسی 70 درصد روستاها به راه آسفالته خبر می دهد و می گوید: این تعداد روستا شامل 90 درصد جمعیت روستایی استان می شوند.

با اینکه او در بخش دسترسی روستاهای استان به امکانات مخابراتی آمار کاملی نمی دهد اما می گوید: در این بخش وضعیت مطلوبی داریم و حتی بخش بزرگی از روستاهای ما امکان دسترسی به اینترنت نیز دارند.

اما آنچه که در سال های اخیر به عنوان برجسته ترین خدمت دولت اول تدبیر و امید در روستاهای استان به چشم می خورد بحث گازرسانی به روستاهاست به گونه ای که به گفته خسروانی تا قبل از دولت یازدهم 213 روستای استان از نعمت گاز برخوردار بودند و حالا 910 روستا به گاز پایدار دسترسی دارند.

همچنین برای اولین بار در کشور دولت تدبیر و امید از ابتدای سال گذشته تصمیم گرفت تا براساس سرانه جمعیتی هر روستا اعتبار عمرانی را مستقیم به حساب دهیاری ها واریز کند؛ خسروانی با بیان این مطلب ادامه می دهد که سال گذشته از محل مالیات برارزش افزوده سهم روستاها 20 درصد تعیین شد و 80 درصد نیز به شهرها می رسید.

او می گوید: دولت امسال نیز در راستای توجه ویژه اش به روستاها سهم آنها را از مالیات بر ارزش افزوده به 35 درصد افزایش داده و تداوم این سهم 35 درصدی را نیز در طول برنامه ششم توسعه پیش بینی کرده است.

اتفاق خوب دیگر برای روستاها که خسروانی به آن اشاره می کند، مجوز برداشت یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستانشینان و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت است؛ به گفته او این مبلغ معادل 60 هزار میلیارد ریال است که قرار است دولت آن را با سود صفر درصد در اختیار بانک ها قرار بدهد و بانک ها نیز معادلش را به آن اضافه کنند و در قالب تسهیلاتی با سود 6 درصد به روستانشینانی که طرح های اشتغالزایی شان تصویب شده باشد، پرداخت کنند.

به گفته مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه، حداکثر وامی که طی این طرح به افراد داده می شود، 20 میلیارد ریال با شرط ایجاد اشتغال برای 40 نفر است.

مزیت این وام علاوه بر سود کم آن تنفس یکساله و بازپرداخت پنج ساله اش عنوان می شود؛ هرچند این طرح در ابتدای راهش است اما خسروانی به طرح مشابهی اشاره می کند که با عاملیت بانک سینا با سود هشت درصد پرداخت شده است؛ او می گوید در این طرح سهم استان 400 میلیارد ریال بوده است که خوشبختانه تمام طرح های روستایی معرفی شده توانسته اند مصوبه اخذ وامشان را دریافت کنند.

سوال از وضعیت مهاجرت از روستاهای استان کرمانشاه به شهرها، دیگر موضوعی است که خسروانی در پاسخش می گوید: ما تمام تلاشمان را می کنیم تا حداقل زیرساخت ها را برای روستانشینان استان فراهم کنیم هرچند حتی اگر تمام زیرساخت ها هم فراهم بشود ممکن است روستانشینان ما به علت بیکاری و برای کسب درآمد به شهرها مهاجرت کنند.

او افزود: استان کرمانشاه از نظر کشاورزی عمدتا دیم کار است و اگر بارندگی خوب نباشد روستانشین درآمدش را از دست می دهد و اینجاست که ممکن است مهاجرت اتفاق بیفتد.

البته خسروانی می گوید دولت به این موضوع هم فکر کرده است و سعی دارد با توسعه روستاهای هدف گردشگری روستانشینان را صاحب درآمدهای جایگزین بکند.

به گفته او، طرح دیگر دولت فروش پنل خورشیدی با 250 میلیون ریال وام به روستانشینان است و طبق این طرح یک روستایی می تواند با تولید برق و فروش آن به دولت ماهیانه صاحب هفت تا هشت میلیون ریال درآمد شود.

خسروانی می گوید: هم اکنون دولت به روستانشینان هرکیلو وات برق را به مبلغ 400 ریال می فروشد و مطابق این طرح حاضر است برق تولیدی روستایی توسط پنل های خورشیدی را به قیمت هشت هزار ریال بخرد.

البته این طرح در آغاز راه است و به گفته خسروانی قرار است در ابتدا برای تعدادی از روستانشینان زیرپوشش کمیته امداد اجرایی بشود.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.