| کد خبر: 150123 |

◄ راهکارهایی برای کاهش تمایل مردم به استفاده از خودروی شخصی

در حالی‌که کارشناسان حمل‌ونقل معتقدند کاهش خودرو محوری یا اولویت حمل‌و‌نقل همگانی یکی از راه‌های کاهش تصادفات است اما این‌که در شرایط کنونی که آمارها از افزایش تمایل مردم به استفاده از خودروی شخصی حکایت دارد، چگونه می‌توان به این هدف دست یافت نیز خود موضوعی است که نیاز به بررسی کارشناسی دارد.

تین نیوز

در حالی‌که کارشناسان حمل‌ونقل معتقدند کاهش خودرو‌محوری یا اولویت حمل‌و‌نقل همگانی یکی از راه‌های کاهش تصادفات رانندگی است؛ اما این‌که در شرایط کنونی که آمارها از افزایش تمایل مردم به استفاده از خودروی شخصی حکایت دارد، چگونه می‌توان به این هدف دست یافت نیز خود موضوعی است که نیاز به بررسی کارشناسی دارد. 

به گزارش‌ تین‌نیوز و بر اساس نظراتی که کارشناسان حوزه حمل‌ونقل در یک گروه مجازی حمل‌ونقلی اعلام داشته‌اند، از جمله راهکارهای کاهش مطلوبیت خودروی شخصى؛ افزایش هزینه پارکینگ و تصاعدى بودن آن، باریک سازی سواره رو، افزایش قیمت سوخت، تشدید برخورد با تخلفات رانندگی و بسط آن به سیستم بیمه و در نظر گرفتن تنبیه اجتماعی برای این تخلفات، پیاده‌مدار کردن شهر، ارتقای مطلوبیت حمل‌ونقل همگانى و کاهش سرعت متوسط خودروها در شهر است.

آنان همچنین خاطرنشان می‌کنند که با ایجاد خطوط ریلی سریع‌السیر برای اتصال شهرها (خصوصا مراکز استان‌ها) به یکدیگر و ایجاد یکپارچگی بین حمل‌ونقل برون و درون شهری نیز می‌توان به این هدف دست یافت.

 به اعتقاد این کارشناسان اصلاح سیاست‌های قیمت‌گذاری برای افزایش درآمد حمل‌ونقل عمومی با هدف تشویق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بخش و بهبود کیفیت خدمات حمل‌ونقل عمومی شامل ناوگان، زیرساخت‌ها، ایمنی و امنیت، نیروی انسانی و اولویت دهی در مسیرهای پرتردد و پرترافیک(HOV) و... از دیگر اقداماتی است که با انجام آنها می‌توان خودرومحوری را در جامعه کاهش داد.

بازنگری روند بیمه خودروی شخصی بر مبنای کیلومتر-پیمایش، بازنگری و تغییر فرهنگ استفاده از خودرو، اعمال سیاست‌های محدود کننده استفاده از خودروی شخصی و افزایش مطلوبیت استفاده از حمل‌ونقل عمومی به جهت رسیدن به ظرفیت حداکثری به‌خصوص در حمل‌و‌نقل ریلی نیز از دیگر راهکارهایی است که کارشناسان حمل‌ونقل برای کاهش استفاده از خودروی شخصی پیشنهاد می‌دهند.

 شهریور ماه امسال معاون اول رئیس جمهور با اشاره به وضع ایمنی جاده‌های کشور و حوادث رانندگی و خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن، بر ضرورت انجام اقدامات اساسی در این خصوص تاکید کرد.

اسحاق جهانگیری پس از مطالعه گزارش دفتر هیئت‌دولت در خصوص « ارزیابی ایمنی جاده‌ای ایران» در پی‌نوشتی خطاب به وزرای کشور، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: «جنابان آقایان دکتر آخوندی، دکتر شریعتمداری، دکتر رحمانی فضلی، دکتر نوبخت، دکتر هاشمی و سردار اشتری
با سلام، وضع ایمنی جاده‌ها و حوادث رانندگی و خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن، به یک مسئله بسیار مهم تبدیل شده است. علیرغم تلاش‌های انجام گرفته و کاهش تعداد افراد فوت شده، باید یک اقدام اساسی انجام داد و نقشه راه را برای بهبود اوضاع در بازه زمانی مشخص تهیه کرد. ضمن بررسی، پیشنهاد لازم را ظرف دو ماه تهیه و گزارش نمایید. »

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.