| کد خبر: 149462 |

آغل‌های یوزپلنگ توران شاهرود از نزدیک جاده جابه‌جا می‌شوند

معاون سازمان محیط زیست با بیان اینکه آغل‌های موجود در زیستگاه یوز جابجا می شوند، گفت: ۱۲هزار هکتار از ۱۰۰هزار هکتار محل زندگی یوزپلنگ در شاهرود مرتع‌ دامداری است.

تین نیوز

معاون سازمان محیط زیست با بیان اینکه آغل‌های موجود در زیستگاه یوز جابجا می شوند، گفت: ۱۲هزار هکتار از ۱۰۰هزار هکتار محل زندگی یوزپلنگ در شاهرود مرتع‌ دامداری است.

حمید ظهرابی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه مجاورت با جاده و آغل دامداری دو تهدید عمده یوز آسیایی در شاهرود است، تاکید داشت: مساحت پارک ملی توران ۱۰۰ هزار هکتار است که حدود ۱۲ هزار هکتار آن توسط دامداری ها اشغال شده است که اگر در این محدوده مدیریت درستی صورت گیرد و آغل های موجود جا به جا شوند پارک ملی توران تبدیل به محدوده امن زیستگاه یوز خواهد شد.

وی با بیان اینکه یوز پلنگ از جمله گونه های نادر در معرض خطر انقراض قرار دارد و وجود دامداری ها در پارک ملی توران شاهرود شرایط را برای ادامه حیات این گونه ارزشمند سخت می کند، ابراز داشت: بی شک تلاش سازمان محیط زیست برای رفع این چالش ها و ادامه حیات یوز آسیایی است و اعمال تمهیداتی برای حفظ این گونه در دستور کار قرارر دارد.

معاون سازمان محیط زیست گفت: در بیارجمند شاهرود و همچنین محور عباس آباد-میامی محدوده ضلع شمالی پارک ملی توران بیشترین حرکت و تردد یوز آسیایی را دارد لذا مطالعات طرح های حفاظت از یوز در این منطقه آغاز شده است.

ظهرابی بیان کرد: به دلیل وقوع جاده اصلی شاهرود-مشهد در مسیر تردد یوز، شاهد هستیم که از توران به میان دشت به صورت مداوم کوچ یوزها شکل می گیرد لذا محدوده ای به طول ۱۲ کیلومتر که بیشترین تردد را دارد شناسایی و مقرر شد در فاز اول این محدوده در دو طرف جاده فنس کشی انجام شود.

 

 

 

منبع: خبرگزاری مهر
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.