| کد خبر: 148542 |

◄ «سپهتن» و درخواست یک کارشناس از راهداری و پلیس‌راه

حبیب رستمی پژوهشگر آی‌تی نیز در یک گروه مجازی مرتبط با حمل‌ونقل هوشمند به نقد سپهتن از زوایایی دیگر پرداخته و سعی دارد با بیان مشکلات این سامانه زمینه را برای نصب سامانه‌ای کاراتر در حمل‌ونقل جاده‌ای فراهم سازد

تین نیوز

در حالی‌که رانندگان اتوبوس‌های مسافربری بین‌شهری به‌شدت از مشکلاتی که نصب سپهتن به‌وجود آورده گله‌مندند و با تشکیل گروهی در شبکه‌های مجازی به‌طور مداوم انتقاداتی از برخورد سلیقه‌ای ماموران پلیس در استفاده از این سامانه مطرح می‌کنند، حبیب رستمی پژوهشگر آی‌تی نیز در یک گروه مجازی مرتبط با حمل‌ونقل هوشمند به نقد سپهتن از زوایایی دیگر پرداخته و سعی دارد با بیان مشکلات این سامانه زمینه را برای نصب سامانه‌ای کاراتر در حمل‌ونقل جاده‌ای فراهم سازد.

به گزارش تین‌نیوز حبیب رستمی معتقد است: در این‌که سپهتن در اساس پروژه خوبی است، حرفی نیست. مسئله این است که از فناوری نوین ارتباطات خودرویی در آن استفاده نمی‌شود. 

این پژوهشگر حوزه آی‌تی در یک گروه مجازی و جمع کارشناسان حوزه حمل‌ونقل هوشمند افزود: مسئله این است که در این پروژه بیشتر به وجه کنترلی آن پرداخته شده است و نتوانسته‌اند در معماری آن ارائه خدمات ارزش افزوده به رانندگان را لحاظ کنند.

رستمی گفت: در گذشته نیز به همین روش آمدند و پروژه GPS آفلاین را اجرا کردند که در اوایل بسیار از آن به خوبی یاد می‌کردند، اما اکنون آن را کاملاً کنار گذشته‌اند.

وی تاکید کرد: اکنون رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی دارند از جیب خود هزینه می‌کنند که دیگران او را کنترل کنند، بدون آنکه نفع مستقیمی از تجهیزات پروژه داشته باشند.

به گزارش تین‌نیوز، این کارشناس آی‌تی تاکید کرد: این تجهیزات باید به صورت فعال (Activt) با هشداردهی‌های لازم از وقوع تصادفات مرگبار جلوگیری کند. تصادفاتی که حتی رانندگان حرفه‌ای نیز به دلیل عدم دریافت هشدارهای قبلی با آنها مواجه می‌شوند.

وی افزود: این تجهیزات می‌تواند خدمات اطلاع‌رسانی متعددی برای رانندگان به همراه داشته باشد که به ایمنی و آسایش هر چه بیشتر ایشان منجر شود.

رستمی اظهار کرد: این پروژه می‌تواند با ارائه خدمت بیمه‌ای PAYD (پرداخت حق بیمه بر اساس میزان رانندگی)  و PHYD (پرداخت حق بیمه بر اساس نحوه رانندگی) کمک مستقیمی به کاهش هزینه‌های سالیانه رانندگان محترم ناوگان داشته باشد؛ اما متأسفانه هیچ‌یک از این نوع خدمات در معماری پروژه سپهتن لحاظ نشده‌اند.

به گزارش تین‌نیوز، وی گفت: به نظر می‌رسد یک راننده حرفه‌ای چنانچه این نوع خدمات را به درستی دریافت کند، نه تنها با نصب تجهیزات پروزه مخالفتی نخواهد کرد، بلکه با طیب خاطر هزینه آن را پرداخت کرده و به‌طور جدی از سلامت این تجهیزات نیز مراقبت خواهد کرد.

این کارشناس و پژوهشگر آی‌تی افزود: استفاده از فناوری ارتباطات خودرویی با هدف کاربردهای ایمنی V2V و طیف گسترده خدمات غیرایمنی می‌تواند این پروژه را در سطح جهانی به‌عنوان یک حرکت موثر جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تلفات جاده‌ای مطرح کند. 

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اگر همین تعداد خودروهای ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای (که اجباراً باید به تجهیزات پروژه سپهتن مجهز باشند) به فناوری ارتباطات خودرویی مجهز شوند (با به‌کارگیری فناوری DSRC در باند فرکانسی 5.9 GHz) قطعاً می‌توانیم شاهد یک تحول بنیادی در ارتقای سطح ایمنی ترددهای خودرویی در کشور باشیم.

رستمی تاکید کرد: انتظار داریم از سوی مسئولان محترم ذی‌ربط در سازمان راهداری و پلیس راه به این موضوع مهم توجه شود و در جهت اصلاح رویه اجرای این پروژه اقدامات جدی و عاجل به عمل آید.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.