| کد خبر: 142372 |

جابه جایی سالانه ۷ میلیون مسافر توسط ناوگان حمل و نقل مسافر آذرباییجان شرقی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی گفت: سالانه هفت میلیون مسافر توسط ناوگان حمل و نقل مسافر استان جابجا می شود.

تین نیوز

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی گفت: سالانه هفت میلیون مسافر توسط ناوگان حمل و نقل مسافر استان جابجا می شود.

منوچهر سلمان زاده در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار مهر با اشاره به ناوگان حمل و نقل کالای استان تا آخر سال ۹۵، اظهار داشت:  ناوگان حمل و نقل کالای استان تا آخر سال گذشته تعداد ۲۴ هزار و ۵۳۳ دستگاه کامیون با متوسط عمر ۱۹.۷۹ بوده و عمر این ناوگان در سال ۹۲ حدود ۲۴ سال بود که با اجرای طرح های نوسازی ناوگان توسط این اداره کل به زیر ۲۰ سال کاهش یافته است.

وی با اعلام این خبر افزود: از اقدامات انجام یافته در این بازه زمانی توسعه ناوگان حمل و نقل و بار استان به مقدار سه هزار و ۳۰۰ دستگاه با هدایت این اداره کل و سرمایه گذاری بخش خصوصی و ایجاد اشتغال برای بیش از هفت هزار نفر در بخش حمل و نقل کالا و مسافر به عنوان راننده و کمک راننده بوده است.

۱۵ و نیم میلیون تن میزان حمل سالیانه بار توسط  ناوگان حمل کالای استان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی همچنین در ادامه از میزان حمل سالیانه بار توسط  ناوگان حمل کالای استان در این بازه زمانی سالانه بیش از ۱۵ و نیم میلیون تن خبر داد.

سلمان زاده خاطرنشان کرد: اتوبوس ۸۰۰ دستگاه با عمر متوسط ۱۱ سال، مینی بوس یک هزار و ۴۰۰ دستگاه با عمر متوسط ۲۳ سال، سواری کرایه ۸۰۰ دستگاه با عمر متوسط ۹ سال در مورد حمل و نقل روستایی از طریق واگذاری سواری سمند عمومی روستایی با استفاده از تسهیلات کم بهره صندوق کارآفرینی امید استان در سال ۹۵ به تعداد ۵۰ دستگاه برای سال ۹۶ همین خدمات برای یکصد و ۵۰ دستگاه برنامه ریزی شده است. 

وی تعداد پایانه های مسافربری استان را ۱۳ باب دانست و افزود: میزان حمل و نقل سالیانه مسافر توسط ناوگان حمل و نقل مسافر استان سالانه بیش از ۷۰ میلیون مسافر است. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت این اداره کل در ایام اربعین حسینی، گفت: ستاد هماهنگی جابه جائی زائران اربعین حسینی استان به منظور ساماندهی تردد زوار اربعین حسینی با عضویت انجمن های صنفی شرکتها و موسسات مسافربری استان تشکیل و با برنامه ریزی لازم و هماهنگی با دیگر دستگاه های ذیربط امور مربوط به تردد زوار در این ایام را انجام داد.

اعزام ۶۳۵ اتوبوس و ۲۱ هزار و ۵۱ زائر به مرز مهران

سلمان زاده به آمار فعالیت ناوگان استان در ایام اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: اعزام ۶۳۵ اتوبوس و ۲۱ هزار و ۵۱ زائر به مرز مهران و ۵۶ دستگاه اتوبوس  یک هزار و ۷۱۹ زائر به چزابه در زمان اجرای طرح اربعین حسینی و جابه جائی زائران حسینی از مرز مهران با ۶۳۹ دستگاه اتوبوس از مرز مهران به استان بوده است.

وی با اشاره به فعالیت این اداره کل در اعزام کاروانهای دیدار با مقام معظم رهبری، گفت: سالانه هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی توسط ناوگان حمل و نقل جاده ای مسافر استان در قالب کاروان دیدار با مقام معظم رهبری به تهران اعزام می شوند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با اعلام این خبر افزود: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با تشکیل ستاد ویژه ضمن هماهنگی با انجمنهای صنفی حمل و نقل مسافربری استان با تامین اتوبوس های مورد نیاز برنامه اعزام اقشار مختلف مردم برای این دیدار به مناسبت سالروز قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۵۶ ۱۳ را سازماندهی می کند و تامین و سازماندهی ناوگان مورد نیاز برای کاروانهای سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و کاروانهای راهیان نور از دیگر فعالیت های این اداره کل به حساب می آید. 

فعالیت اداره کل راهدای استان در پایانه های مرزی جلفا و نوردوز

سلمان زاده با اشاره به فعالیت اداره کل راهدای و حمل و نقل و پایانه های آذربایجان شرقی در پایانه های مرزی جلفا و نوردوز و حمل و نقل بین المللی، تشریح کرد: فعالیت دو پایانه مرزی جلفا و نوردوز به دلیل واقع شدن در داخل محدوده ۲۰ هزار هکتاری منطقه آزاد ارس و رشد روز افزون جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و احداث و بهره برداری واحدهای تولیدی و صنعتی بدلیل مزایا و معافیت های گمرکی و مالیات های تشویقی ارایه شده و تعریف حوزه قفقاز و ماورای قفقاز به عنوان یکی از حوزه های صادراتی کشور، در سالهای اخیر روند افزایشی را در تردد کامیون های حامل کالاهای صادراتی و وارداتی و ترانزیتی تجربه می کند که قطعا در آینده ای نزدیک با به ثمر رسیدن پروژه های اقتصادی بزرگ سرمایه گذاری شده در حال اجرا در استان و منطقه ما جهشی تصاعدی تردد کامیونی و تجاری مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه رشد زیر ساختها و جاذبه های گردشگری منطقه و رشد ترانزیت مسافر باعث شده است، اضافه کرد: در سالهای اخیر تردد مسافر در این پایانه های مرزشی بالاخص جلفا رشد قابل توجهی داشته باشد. در سالهای اخیر اقدامات مناسبی برای سهولت و تسریع در امور و جابه جایی آسان، روان بودن تردد و عدم توقف در این مرزها صورت گرفته است که از مهم ترین آنها می توان به اجرای فاز اول بهسازی پایانه های مرزی جلفا و نوردوز و توسعه محوطه پایانه مرزی جلفا اشاره کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل و جاده ای استان با استفاده از اطلاعات دستگاه های تردد شمار جاده ای در ۸۲ محور که ۱۶ دستگاه تردد شمار در سه سال اخیر نصب شده و با نصب آنها تقریبا کل محورهای استان تحت پوشش قرار گرفتند، اظهار داشت:  تعداد ۲۴ دوربین نظارت تصویری در محورهای شریانی اقدام به پردازش اطلاعات الگوهای ترافیکی استان و تجزیه و تحلیل آنها نموده و با استفاده از این اطلاعات و انجام هماهنگی های لازم با سایر ارگانهای امداد رسان برنامه ریزی های لازم برای بهبود وضعیت ترافیک شبکه جاده ای را انجام می دهد. 

نصب و راه اندازی ۳۱ دستگاه دوربین ثبت تخلفات عبور و مرور جاده ای استان

سلمان زاده تصریح کرد: با استفاده از تصاویر دریافتی دوربین های نظارت تصویری رخدادها و سوانح جاده ای از قبیل تصادفات، تغییرات شرایط جوی و راهبندها در طول محورها شناسایی و طالاع رسانی لازم به ارگان های مربوطه و کاربران جاده ای انجام می شود.

وی همچنین در ادامه نصب و راه اندازی ۳۱ دستگاه دوربین ثبت تخلفات عبور و مرور جاده ای استان (۱۶ مورد آزاد راه تبریز- زنجان)، چهار مورد اتوبان شهید کسایی، هشت مورد محور تبریز – اهر، یک مورد تبریز – آذرشهر و دو مورد صوفیان – تبریز) که حدود ۴۰۰ کیلومتر محورهای استان را تحت پوشش قرار داده است را از مهمترین اقدامات در راستای هوشمندسازی کنترل جاده ای عنوان کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۲۸ دستگاه دوربین ثبت تخلفات در محورهای تبریز – مرند- جلفا و تبریز – آذرشهر- میاندوآب در حال نصب است، اعلام کرد: نصب و راه اندازی سامانه توزین در حال حرکت در محور تبریز- بستان آباد از دیگر اقدامات اداره کل در بستر سامانه های کنترل هوشمند جاده ای بوده است.

سلمان زاده از ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده ای خبر داد و گفت: درحوزه نرم افزاری ازفعالیت های این اداره کل به عنوان دبیر کمیته ایمنی حمل و نقل می توان به تدوین بانک های اطلاعاتی کارآمد و تحلیل های کارشناسی جامع برای آسیب شناسی وضع موجود، تعیین نقاط ضعف وقدرت، طرح و بررسی در کمیته ایمنی استان و اتخاذ برنامه های عملیاتی با هدف کاهش تلفات ناشی ازسوانح رانندگی اشاره نمود و در این راستا تعیین گروه های آسیب پذیر واجرای برنامه های آموزشی برای عابرین پیاده، موتورسواران و دانش آموزان وساخت و پخش برنامه های آموزشی- فرهنگی مشترک با صدا وسیما ازعمده برنامه های اجرایی دراین حوزه می باشد که این اقدامات درمجموع درسال های اخیر با کاهش آمارتلفات ناشی از سوانح رانندگی درراه های برون شهری استان شده و اصلاح نقاط پرحادثه، طبقه بندی اقدامات ارتقای ایمنی راه ها وکاهش تصادفات، ایمن سازی توسط روش های زودبازده وکم هزینه وآشکارسازی نقاط پرحادثه را ازبرنامه های اجراشده این اداره کل درسال های اخیر است.

احداث پل های عابر پیاده در راستای حذف نقاط حادثه خیز و ارتقای ایمنی

وی تصریح کرد: سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای ازسال۹۳ اقدام به احداث پل های عابر پیاده در راستای حذف نقاط حادثه خیز و ارتقای ایمنی تردد جاده ای نموده است که دراستان آذربایجان شرقی ساخت شش دستگاه با اعتبارات سازمان اتمام و به بهره برداری رسیده وساخت ۳ دستگاه دیگرنیزدرحال اجرا است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با اعلام این خبر افزود: سه دستگاه پل عابرپیاده نیز بامشارکت بخش خصوصی دراستان احداث وبه بهره برداری رسیده و۴ دستگاه پل نیزتوسط بخش خصوصی دردست احداث می باشد.

سلمان زاده ادامه داد: مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی به منظور فراهم کردن آسایش و رفاه بیشتر رانندگان و مسافران از طریق ارائه خدمات متمرکز و مناسب، جلوگیری از پراکندگی واحدهای خدماتی درطول جاده ها، دسترسی سریع رانندگان و مسافران به خدمات مورد نیاز و کاهش میزان تصادفات جاده ای و افزایش ضریب ایمنی جاده ها احداث می شوند، درحال حاضر تعداد ۲۸ باب مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی در محورهای مختلف استان وظیفه خدمات رسانی  به مسافران را برعهده دارند، ۱۶ مجتمع در حال ساخت و برای۲۲ مجتمع نیز موافقت اصولی صادرشده است.

وی با بیان اینکه درسال ۹۵ برمبنی مصوبه شورای عالی اداری کشور با انتقال وظایف معاونت راهداری ازاداره کل راه وشهرسازی استان به اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان عنوان این اداره کل به اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای تغییر یافت وبرنامه ریزی ونظارت بر اجرای عملیات راهداری در کنار برنامه ریزی و نظارت بر ارتقای وضعیت حمل ونقل برون شهری استان به این اداره کل محول شد، اظهار داشت: در بخش راهداری زمستانی این اداره کل اقدام به تجهیز ششصد و ۳۹ دستگاه ماشین آلات مختلف برای راهداری زمستانی استان درسال گذشته شامل بلدوزر، لودر، گریدر، کامیون، برفخور، نمک پاش، تراکتور و سایرماشین آلات سبک وسنگین و نیمه سنگین همراه با تعداد یک هزار و ۲۵ نفرعوامل راهداری زمستانی شامل نیروی انسانی ثابت، فصلی و پشتیبان در۵۰ باب راهدارخانه ثابت وموقت وچهل و شش اکیپ برف روبی و شصت گشت  برای برف روبی ۱۴هزار و ۴۷ کیلومتر راههای تحت پوشش شامل ۲/۶۸۸ کیلومترآزادراه و بزرگراه و۶/۹۹۲ کیلومترراه اصلی و۱۲ هزار و ۳۶۶ کیلومتر راه فرعی  و روستایی  و۱۵ گردنه مهم نمود.

تشریح فعالیت های راهداران در فصل زمستان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت های این اداره کل در فصل زمستان، گفت: در ایام زمستان سال ۹۵ تعداد هفتصد و ۱۶ مورد برف روبی و یک هزار و ۲۵ مورد نمکپاشی توسط عوامل راهداری انجام گرفت که شامل  ۹۵۴و ۶۰۰ (کیلومتر/ باند) برف روبی و۷۸و ۴۵۴ تن نمک پاشی بوده و همچنین در این ایام تعداد دو هزار و ۲۷۵ مورد امداد رسانی توسط عوامل راهداری انجام گرفته است.

سلمان زاده ارتقای ایمنی حمل ونقل جاده ای را هدف اصلی اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای آذربایجان شرقی دانست و افزود: در راستای تحقق این هدف در بخش سخت افزاری در سال ۱۳۹۵ می توان  به سه هزار و ۹۵ کیلومتر خط کشی راه های استان، بیش از شش هزار و۴۰۰عدد تهیه و نصب علائم ایمنی راه ها و۴۳۰ متر مربع تهیه، نصب یا بهسازی تابلوهای اطلاعاتی، بیش از سیصد و ۲۰ ایمن سازی سرگاردریل ها، هشتصد و ۸۰ کیلومتر ایمن سازی اضطراری راه ها، دو هزار و هفتصد کیلومتر ایمن سازی شیب حاشیه راه ها، ۴۵ عدد ایمن سازی قوس های تند دارای فاصله دید کم و چهار هزار شاخه تعمیر و بازسازی گاردریل های تصادفی اشاره کرد.

وی با اشاره به آمار کل تناژآسفالت مصرف شده برای راه های استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: کل تناژ آسفالت مصرف شده برای راه های استان ۲۹۴ هزار تن در سال ۱۳۹۵است، اعتبار هزینه شده این میزان تناژ آسفالت مصرف شده سیصد و ۳۸ میلیارد ریال است، در اجرای عملیات لکه گیری و روکش آسفالت در سطح راه های شریانی استان در این مدت می توان به انجام عملیات لکه گیری به حجم  ۶۲۲ هزار و ۲۰۱ مترمربع، اجرای روکش بیندردرشانه راه ها به طول ۹کیلومتر، اجرای روکش توپکا به طول یکصد و ۱۵ کیلومتر، اجرای روکش ماسه آسفالتی (آسفالت حفاظتی) به طول یکصد و ۱۰ کیلومتر، اجرای روکش آسفالت الیافی به طول پنج کیلومتر و اجرای روکش حفاظتی فوگ سیل به طول هشت کیلومتراشاره نمود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی تصریح کرد: درهمین مدت در مورد تعمیرات ابنیه فنی میتوان به تعمیرات اساسی  پل های بزرگ شامل تعمیرات قرنیز و نصب حفاظ  و مقاوم سازی ۱۹ دستگاه پل بزرگ با اعتباربالغ بر۲۹ میلیارد ریال درسطح محورهای شریانی استان و اجرای سیستم مدیریت پل ها برای ۸۰ دستگاه پل بزرگ درسطح استان اشاره کرد. از دیگر فعالیت های انجام گرفته درحوزه  نگهداری راه ها درسال ۱۳۹۵ رفع  و اصلاح نقاط پرحادثه، تعریض و بازسازی ورودی کلیبر به طول ۵/۱ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد، احداث زیرگذر روشت بزرگ در محوربناب- مراغه با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد، تکمیل احداث تقاطع غیرهم سطح  بایرام در محوراسکو- خسروشهر- آذرشهر، تکمیل تقاطع غیرهم سطح سردرود با پیشرفت فیزیکی بیش از۶۵ درصد واحداث حصار برفگیر در محور اهر- کلیبر به طول تقریبی یک کیلومتر بوده است.

سلمان زاده از بهره برداری از۱۶ طرح راهداری و حمل ونقل جاده ای در هفته دولت سالجاری خبر داد و افزود: بهره برداری از۱۶ طرح مختلف حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای در هفته دولت امسال آغازمی شود و در استان ما این طرح ها شامل لکه گیری و روکش آسفالت به طول بیش از۶۰ کیلومتر در ۸ محورمختلف و پرتردد استان از جمله آزاد راه تبریز- زنجان، چهار مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی درمحورهای آزاد راه تبریز- زنجان، مرند- سه راهی خوی، خواجه - اهر و صوفیان – مرند وسه  پل عابرپیاده درتقاطع شهرنظرکهریزی شهرستان هشترود، تقاطع روستای کردکندی وروستای قره چمن درشهرستان بستان آباد میباشند. همچنین کلنگ زنی آغاز تعمیرات اساسی پل خواجه درشهرستان هریس وپل عابرپیاده کمربندی ملکان دراین ایام آغازخواهد شد.

 

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.