| کد خبر: 14127 |

تلاش شبانه‌روزی برای ایمن‌سازی ۳۹ نقطه حادثه‌خیز جاده چالوس / محکومیت اداره‌کل راه البرز به پرداخت ۲میلیارد تومان دیه

تین نیوز |  بروز عوارض طبیعی و حوادث قهریه در محورهای کوهستانی اجتناب ناپذیر است، محور کرج - چالوس یکی از محورهای مهم کوهستانی کشور است که هر ساله تعدادی از هم وطنانمان به علت بارندگی های مدوام و ریزش سنگ از کوه جانشان را از دست می دهند به طوری که آمارهای سال گذشته حاکی از محکوم شدن اداره کل راه و شهرسازی البرز به پرداخت 2 و نیم میلیارد تومان دیه است.
 
 ذهن ها پس از شنیدن نام جاده چالوس درگیر جاذبه های گردشگری بی نظیرش می شوند، گذر از هر پیچ این جاده منظره ای زیبا را در برابر دیدگانمان نمایان می کند، مناظر طبیعی و سرشار از زیبایی این محور مسافری را به گرفتن عکس یادگاری ترغیب می کند. عبور از میان سلسله جبال البرز با طبیعت حیرت بر انگیزش و دارا بودن آب و هوای مطبوع باعث شده است که بسیاری از مردم، این محور را برای دسترسی به سواحل زیبای دریای خزر انتخاب کنند. وجود تعداد بیشماری روستا با مردمی خونگرم و با آداب و رسوم کهن به زیبایی های جاده چالوس افزوده است.
 
موضوع این گزارش جاده چالوس است، ولی این بار به بحث ایمن سازی این محور پر تردد می پردازیم.
 
وجود 39 نقطه حادثه خیز در این محور و تلاش اداره کل راه و شهرسازی البرز برای رفع این نقاط گواهی بر تلاش های شبانه روزی متولی راههای استان برای ایمن سازی محورهای مواصلاتی به ویژه محورهای کوهستانی است.
 
فرسایش سنگ های محور کوهستانی چالوس زنگ خطر جدی برای بروز حوادث ناگوار است
 در سراسر دنیا محورهای کوهستانی زیادی وجود دارد که مردم ناگزیر به تردد از آنها هستند، بروز عوارض طبیعی و حوادث قهریه از سرنوشت این گونه محورها هیچگاه جدا نبوده و نخواهد بود. فرسایش سنگ ها، بارندگی های مدوام، عبور حیوانات و احشام و فعالیت شکارچیان غیرمجاز و ... عبور از محورهای کوهستانی را با خطراتی مواجه می کند و زنگ خطری جدی برای بروز حوادث ناگوار است.
 
جاده چالوس از این قاعده مستثنی نیست، در سالی که گذشت به علت بروز برخی حوادث طبیعی مانند پرتاب سنگ از کوه های این محور برخی از هم وطنانمان جانشان را از دست دادند و در بسیاری از این موارد قوه قضاییه متولی راه را مقصر شناخته و مسئولیت پرداخت دیه جانباختگان را به عهده اداره کل راه و شهرسازی البرز گذاشت.
 
سرپرست راهداری اداره کل راه و شهرسازی البرز در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب اظهار می دارد: شرایط آب و هوایی محور چالوس و فرسایش سریع سنگ ها باعث بروز حوادثی می شود که برخی از هم وطنانمان جانشان را از دست می دهند.
 
عباس صفری در ادامه می افزاید: در بسیاری از این اتفاقات ناگوار قوه قضاییه اداره راه را به علت عدم ایمن سازی مقصر شناخته و مجبور به پرداخت دیه می کند.
 
برای افزایش باندهای سرعت 12 میلیارد تومان هزینه شد
 این مسئول خاطرنشان می کند: در این محور عملیات های ایمن سازی شامل بهسازی دیواره های ضامن، دیواره های حائل، روشنایی محور و همچنین خط کشی محور کرج - چالوس و آسفالت سازی نقاط حادثه خیز و همچنین نصب تابلوهای زرد و فسفری رنگ اطلاع رسانی در طول جاده به صورت مستمر و فصلی در حال انجام است و با نصب تابلوهای هشدار دهنده به مردم اطلاع رسانی می شود که در مکان هایی از محور چالوس که احتمال ریزش سنگ از کوه وجود دارد توقف نکنند.
 
وی می گوید: در سالی که گذشت 3 و نیم میلیارد تومان برای ایمن سازی محور چالوس هزینه شده است.
 
صفری بیان می کند: اعتباری بالغ بر 12 میلیارد تومان در این محور برای افزایش باند سرعت که به کاهش ترافیک منجر شود و اعتباری بالغ بر 8 و نیم میلیارد تومان برای تعریض باند های محدوده خرگوش دره هزینه شده است.
 
صفری در ادامه اضافه می کند: با وجود استمرار عملیات های ایمن سازی در سال گذشته اداره کل راه و شهرسازی البرز محکوم به پرداخت 2 و نیم میلیارد تومان دیه شده است.
 
ناامن بودن جاده های شمالی کشور از سوی مسئولان پلیس راه تذکر داده شده است
 
سرپرست اداره راهداری اداره کل راه و شهرسازی البرز اعلام کرد: طبق ماده 19 ایمنی راهها اگر مجبور به پرداخت دیه شویم باید از اعتبارات استان این وجوه پرداخت شود ولی در بسیاری از مواقع ایمن سازی محور مشکلی نداشته ولی مجبور به پرداخت دیه شده ایم.
 
این مسئول در پایان یادآور می شود: برای اینکه بروز این گونه حوادث را به صفر برسانیم باید همه محور چالوس را با تونل محصور کنیم که به لحاظ اعتبارات این ایده منطقی نیست و ویژگی بارز این محور وجود جاذبه های گردشگری فراوانش است.
 
گفتنی است؛ سالانه به دفعات زیاد محورهاي کوهستانی از جمله چالوس شاهد ريزش سنگ از كوه هستند، ناامن بودن جاده‌هاي شمالي كشور بارها از سوي مسئولان پليس راه تذكر داده شده است و طبق استناد به گزارش های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در خصوص ارزیابی شبکه جاده ای کشور محور کرج – چالوس در پایین ترین سطح سرویس ( S.O.L ) قرار دارد.
 
پيش از اين بسیاری از مسئولان امر خواستار آن شده بود تا جاده چالوس به عنوان يك اثر تاريخي نگهداري شود، چرا که حجم بالای ترافيك و تصادفات و ريزش سنگ از کوههای البرز می تواند در زمان پیک ترافیک خطرات و اتفاقات ناگواری را رقم بزند که در این صورت حجم بالای از اعتبارات باید برای پرداخت دیه در نظر گرفته شود.
 
این در حالیست که؛ بسیاری از کارشناسان مربوطه معتقدند برای مرتفع کردن نقاط حادثه خیز این محور اعتباری بالغ بر 20 میلیارد تومان نیاز است و با توجه به موقعیت خاص جاده چالوس اگر چنین اعتباری تامین نشود حجم بالایی از اعتبارات استان البرز باید صرف پرداخت دیه شود و در چنین حالتی نباید انتظار داشت که وضعیت راههای استان بهتر از گذشته شود.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علیرضا حشمتی 0 0

    ایجاد باند سرعت هرگز ترافیک را سبک نکرده و نخواهد کرد چرا که همان خودرو کمی جلوتر وقتی باند سرعت تمام شد باید دوباره خودش رو به زور تو سمت راست جاده جا کنه ایجاد یک آزادراه موازی ترافیک رو به صفر میرسونه(نمونه آزادراه رشت و پل زال و تبریز و رودهن) اما با دومیه شدید موافقم یعنی نگهداری جاده چالوس به عنوان یک اثر تاریخی انشا الله هرچه زودتر یک مدیر خوش ذوق و فکور بانی بشه و این کار بزرگ رو انجام بده