| کد خبر: 140955 |

بخت نامعلوم در انتظار جواهردشت رودسر

با بهسازی جاده جنگلی جواهر دشت بختی نامعلوم در انتظار این روستا است.

تین نیوز

با بهسازی جاده جنگلی جواهر دشت بختی نامعلوم در انتظار این روستا است.

‌به گزارش ایسنا، زیرسازی آسفالت جاده جنگلی جواهر دشت در حال حاضر در حال انجام است. این جاده در شرق استان گیلان، رودسر، کلاچای در 26 کیلومتری محله سیاهکلرود شهرستان رودسر واقع شده است.

در این جاده با گذر از میان باغات همیشه سبز پرتقال به روستای سیاهکلرود و خیاط محله نزدیک می شوید که محل پارک خودروهای کرایه‌ای جیپ است.

این خودورها که برای کارهای کشاورزی و تفریحی مردم منطقه کاربرد بسیاری دارد، آماده سرویس دهی به میهمانان است.

وجود گیاهان زیبا مانند گل‌گاو‌زبان، «میش گوش» و انواع گل های مختلف با رنگهای متفاوت از جمله زیبایی‌های این منطقه است.

جواهردشت در ارتفاع 2000 متری از سطح دریاچه خزر است. هر چند مشاهدات مستندی در خصوص قدمت روستا وجود ندارد، اما عده‌ای معتقدند قدمت سکونت در این روستا در حدود 300 تا 400 سال است.

سکونت در این روستا دائمی نیست زیرا از اواسط پاییز تا اواسط فروردین به دلیل نزدیک به قله سماموس پوشیده از برف است و در زمستان به دلیل بارش سنگین برف و سرما خالی از سکنه است، دامداران به همین ترتیب از اول بهار به جواهر دشت می‌آیند و اوایل فصل سرما دام‌های خود را به محله‌های پایین می‌برند.

منطقه بکری که از زیبایی فوق العاده‌ای برخوردار است و از نظر زیست محیطی دارای گونه‌های جانوری و گیاهی ارزشمندی است و حال این سوال پیش می‌آید که آیا احداث این جاده بی‌اشکال است . با توجه به افزایش ورود گردشگران که برخی از آنها خود را ملزم به رعایت الزامات زیست محیطی نمی‌دانند، آیا جواهردشت ما به سرنوشت مناطقی چون کلاردشت‌ دچار نخواهد شد.

امیرجانبازی فرماندار شهرستان رودسر در گفت‌و‌گو با ایسنا منطقه گیلان با بیان اینکه این منطقه دارای بالغ بر هزار نفر جمعیت است، گفت: با توجه به گردشگرپذیربودن این منطقه لازم است تا زیر ساختهای لازم برای توسعه گردشگری از جمله راه فراهم شود.

وی افزود: راهی که هم‌اکنون در حال آسفالت است، از 50سال پیش احداث شده است و به تقاضای اهالی هم‌اکنون در حال بهسازی است.

فرماندار رودسر خاطر‌نشان‌کرد: مراقب‌ها و حفاظت‌های زیست محیطی در این منطقه همانند همه جاهای بکر و دیدنی گیلان بر همگان واجب است و تاکیدات لازم در این خصوص ارائه شده است.

وی تصریح کرد: دهیار و اعضای شورای اسلامی روستا برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام داده‌اند تا آسیبی از سوی مردم و مسافران به این منطقه وارد نشود.

جانبازی افزود: صرفا انجام ندادن کار منجر به حفاظت از محیط زیست مناطق نمی‌شود، بلکه باید با ارتقای فرهنگ زیست محیطی ضمن بهره‌گیری درست از مناطق در حفاظت از آنها کوشا باشیم.

در ادامه علی محمدپور رییس اداره حفاظت محیط زیست رودسر به خبرنگار ایسنا گفت: هر جاده جدیدی که در روستاهای رودسر احداث می‌شود، باید از اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان مجوز دریافت کند، اما این جاده جدید نیست.

وی افزود: جاده جوردشت سالها پیش احداث‌شده و هم‌اکنون در حال بهسازی است.

محمدپور با اشاره به اینکه همواره جاده موجب افزایش تردد مردم و مسافرین و به طبع ریخت و پاش زباله بیشتر می‌شود، خاطرنشان کرد: تذکرات لازم داده شده است تا مدیریت پسماند در این منطقه به طور جدی و کامل اجرا شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست رودسر تصریح کرد: هر کجا که احداث جاده موجب تخریب محیط زیست شود، امکان ندارد که مجوز دریافت کند و درحال حاضر علیرغم تقاضای فراوان برای احداث جاده در روستای جیردشت به هیچ وجه اجازه ساخت جاده در این روستا داده نخواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.