| کد خبر: 140550 |

◄ دادخواهی رانندگان و کامیونداران از مجلس

تعدادی از رانندگان و کامیونداران با بیان برخی مشکلات این حرفه، از کمیسیون عمران مجلس همکاری جهت برطرف کردن این مشکلات را خواستار شدند.

تین نیوز

 تعدادی از رانندگان و کامیونداران با بیان برخی مشکلات این حرفه، جهت برطرف کردن این مشکلات از کمیسیون عمران مجلس درخواست همکاری کردند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، از جمله مشکلاتی که از سوی فعالان این حرفه بیان شده بی‌عدالتی در توزیع بار و دلال‌بازی و اخذ کمیسیون‌های آنچنانی در پایانه پایتخت است که به اعتقاد آنان الگوی نادرستی برای پایانه‌های دیگر شهرها شده است به طوری‌که بعداز تهران، پایانه‌های عسلویه، مشهد، تبریز و ... نیز از جمله پایانه‌هایی هستند که بار را خارج از تعرفه و با کمیسیون‌های بالا بارگیری می‌کنند.

مشکل دیگری که فعالان این حرفه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند عدم وجود تعرفه‌های مساوی و یکسان بر حسب تن کیلومتر است و این‌که هر شهری یک تعرفه دلخواه و خارج از چهارچوب دارد در حالی‌که باید یک برنامه‌ریزی دقیق و یکسان در رابطه با نوبت دهی بین ماشین‌های بومی و غیر بومی شهرستان‌ها صورت گیرد. ضمن این‌که با توجه به محدودیت سهمیه سوخت ناوگان در آخر هر ماه معمولا اکثر رانندگان با کمبود سوخت مواجه می‌شوند.

از دیگر مشکلاتی که در فهرست مشکلات رانندگان و کامیون‌داران ذکر شده است وجود تعدادی شرکت باربری در پایانه بندرعباس است که کامیون‌هایی را در رهن و اجاره خود قرار داده‌اند تا با سواستفاده از این ماشین‌ها بار و کالای خود را زیر نرخ تعرفه و کاملا به سود باربری حمل کنند که این امر اختلاف و دودستگی و رقابت بین رانندگانی که هدف و مقصودشان یکی است را به دنبال دارد.

نرخ کرایه از دغدغه‌های اصلی فعالان بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای است که به اعتقاد آنان تنها نسخه برای درمان این درد فراگیر، تعیین و تعریف نرخ کرایه بر اساس تن بر کیلومتر است که می‌تواند دست همه دلالان و آن‌دسته از شرکت‌های حمل‌ونقل سودجو و متخلف را از این صنف کوتاه کرده تا بدین ترتیب پرداخت کرایه توسط صاحب کالا به حاملان بار به طور عادلانه انجام شود.

از دیگر مشکلات این صنف نبود استراحتگاه برای رانندگان در پایانه بین‌المللی بندرعباس، نحوه توزیع بار و بی‌عدالتی‌های مربوط به آن در بنادر و عدم کنترل کامیون‌های متخلف، عدم نوسازی خودروهای فرسوده که باعث حجم زیاد وسائل نقلیه و ترافیک بالا می‌شود، افزایش بی‌رویه و بدون کنترل لوازم یدکی و دستمزدهای مربوطه، قوانین جدید و بدون کارشناسی برای کامیون‌های فرسوده و افزایش بی رویه کامیون‌های اقساطی دربازار و نبود بار کافی برای همه است.

ناقص ماندن پروژه‌های داخلی پایانه‌ها، عدم وجود امکانات رفاهی کافی و بهداشتی در طول مسیر و بین شهرها، ناکارآمدی پایانه‌های حمل‌ونقل در خصوص کنترل حمل کالا، عدم وجود بیمه تکمیلی با قیمت و شرایط مناسب برای قشر زحمتکش و تقریبا فلج شده راننده، عدم پرداخت کرایه در مقصد و گرفتن شماره کارت بانکی که معضل بسیار جدی در سراسر کشور است، فقدان وجود نماینده‌ای از قشر راننده در مجلس و یا یکی از ارگان‌های مرتبط با مجلس که درد راننده را مستقیما به مسئولین ارجاع دهد و ناامن بودن اکثر جاده‌ها به‌ویژه مسیرهای منتهی به تهران وعدم امنیت جانی برای رانندگان از دیگر مشکلات موجود در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای بار است.

دریافت حقوق و مزایای بازنشستگی با مبلغ اندک با وجود پرداخت حق بیمه بالا و ناکارآمدی بیمه تامین اجتماعی با وجود پرداخت حداکثری توسط راننده و موضوع مالیات و چگونگی دریافت آن به‌خصوص از کامیون‌های فرسوده نیز از جمله مشکلات موجود در این بخش است.

 رانندگان و کامیونداران همچنین خواستار درج ابلاغیه درخصوص رسیدگی انجمن‌ها و ارگان‌های ذیربط جهت حمایت راننده برای گرفتن حق خواب از صاحب کالا و رسیدگی به مشکلات مربوط به بیمه تامین اجتماعی و بازنشستگی و قرارگیری این شغل در بین مشاغل سخت شدند.

از دیگر درخواست‌های آنان این  است که با توجه به حجم زیاد وسائل نقلیه و تریلرها در اسکله شهیدرجایی بندرعباس به هنگام خروج و مشکل ترافیک خروجی اسکله به دلیل یکی بودن مسیر خروجی خودروهای غیر شهری و شهری که اکثرا فاقد بیمه نیز هستند، خروجی خودروهای شهری و غیر شهری از یکدیگر جدا شود.

رسیدگی به موضوع اخذ عوارض از مسیر پایانه به اسکله شهید رجایی و باهنر و انبارها و بالعکس که فقط شامل خودروهای غیر بومی بوده و خودروهای پلاک 84 و 94 معمولا از پرداخت عوارض  معاف هستند نیز از دیگر خواسته‌های رانندگان و کامیونداران است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.