| کد خبر: 139987 |

◄ سپهتن هیچ تشعشع مضری ندارد

در حالی‌که برخی رانندگان اتوبوس و کامیون از عوارض نصب دستگاه سپهتن برای سلامتی خود دچار تردید و نگرانی شده‌اند، کارشناسان شرکت‌های سازنده این دستگاه توضیحاتی در این مورد ارایه کردند که موجب برطرف شدن این‌نگرانی‌ها برای رانندگان و مسافران می‌شود.

تین نیوز

در حالی‌که برخی رانندگان اتوبوس و کامیون از عوارض نصب دستگاه سپهتن برای سلامتی خود دچار تردید و نگرانی شده‌اند، کارشناسان شرکت‌های سازنده این دستگاه توضیحاتی در این مورد ارایه کردند که موجب برطرف شدن این‌نگرانی‌ها برای رانندگان و مسافران می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، پس از آن‌که تعدادی از رانندگان پرسش‌هایی در زمینه عوارض احتمالی نصب این دستگاه برای سلامتی خود از جمله آبریزش از چشم‌ها به علت نور متصاعد شده از این دستگاه به خصوص در شب بیان داشتند،  محمد خویینها با بیان ‌این‌که دوربین و سایر اجزای سپهتن برای رانندگان و مسافرن ضرر ندارد، گفت: هرتز واحد فرکانس(بسامد) است. آنچه ممکن است به بدن یا چشم انسان‌ها آسیب برساند علی‌القاعده باید متغییری از نوع توان باشد که واحد آن ژول بر ثانیه است.

این فعال حوزه آی‌‌تی و از کارشناسان فعال در شرکت سازنده دستگاهی که در اتوبوس‌ها نصب شده است، اظهار داشت: نور آبی مانیتور در زمینه سبز با توان تولید شده آن نیز بسیار پایین‌تر از آستانه آسیب رساندن به چشم انسان است و صفحه نمایش مذکور سرتیفیکیت تست لازم برای بی‌ضرر بودن را دارد.

وی تاکید کرد: توان یک دستگاه ایکس ری بسیار بسیار ضعیف حداقل چند میلیون برابر نور مادون قرمز به‌کار گرفته شده در یک کنترل تلویزیون است. (کنترل تلویزیون را در حالی که یکی از دکمه‌ها را فشار می‌دهید از پشت دوربین موبایتان نگاه کنید تا بتوانید اشعه مادون قرمز را ببینید) توان به‌کار گرفته شده در دوربین سپهتن هم چیزی در همان حدود (یا کمتر) است و صرفا در زمان عکس‌برداری فعال می‌شود.

 خویینها در مورد این که این دستگاه در یک روز کاری ( هشت تا 9 ساعت) چه تعداد عکس‌برداری می‌کند، گفت: عکس‌ها بر اساس یکسری قاعده مشخص گرفته می‌شود،  مثلا هنگام شروع حرکت، تغییر راننده، هنگام توقف و سرعت بالا، تصادف و ... بنابراین اگر رانندگان، رانندگی منظمی داشته باشند عکس‌های کمتری خواهند داشت.

این کارشناس در مورد زیاد بودن نور دستگاه که بعضی از رانندگان به آن اعتراض داشتند، نیز اظهار داشت: نور دستگاه سپهتن از نور نمایشگر ضبط صوت و صفحه آمپرها بسیار کمتراست و همچنین پس از هر اعلام، نور نمایشگر بعد از مدت مشخصی به صورت اتوماتیک کم می‌شود که مقدار کم شدن آن نیز قابل تنظیم است اما به هر حال کسانی که به آن حساسیت دارند می‌توانند با قرار دادن یک طلق بر روی آن انعکاس نور را کاهش دهند.

حسن میرحسینی از کارشناسان سازنده دستگاهی که بر روی کامیون‌ها نصب شده است نیز گفت: با توجه به این‌که دستگاه سپهتن شب و روز را به صورت اتوماتیک و با توجه به تاریخ و اطلاعات موقعیت خودرو محاسبه می‌کند، نور نمایشگر در شب‌ها تا ۸۰ درصد کاهش می‌یابد. البته دستگاه ساخت شرکت ما این کار را انجام می‌دهد و در مورد دستگاه‌های منصوبه روی اتوبوس‌ها بنده اطلاعی ندارم.

خویینها در مورد احتمال بروز سردرد در رانندگان به دلیل وجود این دستگاه در خودروها نیز گفت: احتمال ارتباط آن به سپهتن واقعا کم است، تشعشعات سپهتن در مقابل دستگاه‌هایی مثل گوشی تلفن همراه و نظایر آن واقعا مقدار ناچیزی است، سپهتن حتی از  پخش ماشین هم تشعشات مضر کمتری دارد.

میرحسینی نیز با بیان این‌که منافع سپهتن برای همه جامعه است، اظهار داشت: دستگاه سپهتن از نظر تشعشع رادیویی بسیار شبیه به گوشی موبایل است با این تفاوت که شما گوشی را نزدیک گوش می‌گیرید ولی آنتن دستگاه سپهتن چند متر از شما فاصله دارد.

وی افزود: درون سامانه خودرویی سپهتن از یک ماژول GSM که به زبان ساده یک گوشی کوچک است استفاده شده است. کلیه تولید کنندگان این ماژول رادیویی موظف هستند که تمام تاییدیه‌های ایمنی تشعشعات را اخذ کنند.

این کارشناس تاکید کرد: نمونه ماژول‌ها در بدو ورود توسط گمرک به آزمایشگاه‌های معتبر فرستاده می‌شود تا از نظر رادیویی تست شوند. همانطور که تمام گوشی‌های تلفن همراه هم باید این آزمایش را انجام دهند.

او خاطرنشان کرد: کلیه مدارک و مستندات ایمنی سلامت برای این ماژول‌ها به صورت قابل ردیابی ارایه شده است. نگرانی در این مورد بی‌مورد است. باید در مورد وسایلی مثل مایکرویو خیلی بیشتر نگران بود.

به گفته وی ماژول استفاده شده در سپهتن از کشورهای پیشرفته خریداری و این ماژول در همه دنیا استفاده می‌شود.

میرحسینی تاکید کرد: بنده به عنوان متخصص این اطمینان را دارم که سپهتن هیچ تشعشع مضری ندارد و کاملا در محدوده امن کار می‌کند.

 خویینیها نیز گفت: به طور خلاصه شدت توان یه دستگاه مایکرویو خانگی که این‌روزها کاملا عادی است برای مختل کردن عملکرد یک ماهواره کافیست فقط به شرطی که درست هدایت شود، حالا مقایسه کنید این توان را با  توان یک سامانه الکتروتیکی که با  برق خودرو و باتری بک آپ کار می‌کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.