| کد خبر: 138934 |

◄ وقتی روابط بر ضوابط حاکم می‌شود/ مزایا و معایب نوبت‎‌دهی مجازی بار

اگر واقعا نیت مسئولان این است که جامعه حمل‌ونقل به خصوص قشر مظلوم و بی دفاع راننده از مزایای طرحنوبت‌دهی نجازی بهره‌مند شوند باید نسبت به رفع معایب و بعضی کاستی‌های این طرح اقدام عاجل صورت گیرد.

تین نیوز

به دنبال اجرای طرح نوبت مجازی حمل کالا در پایانه بار بندر امام در استان خوزستان یکی از کاربران تین‌نیوز، در پیامی به این پایگاه خبری خواستار توجه به نقطه ضعف‌های این سیستم شد و نوشت: در بندرعباس این طرح به همه اهداف خود نرسیده، مثلا در حرکت‌های یک سر خالی فقط شکل حرکت یک سرخالی را تغییر داده است.

وی تاکید کرد: این طرح باعث شده خواب کامیون‌ها در بندرعباس فعلا به ۱۲ تا ۱۶ روز برسد، در صورتی که قبلا در زمان رکود بار، خواب کامیون‌ها بیشتر از ۸ تا ۱۰ روز نمی‌شد.

این کاربر با طرح این پرسش که چرا در این طرح امکان نوبت گرفتن برای تمام ناوگان فراهم شده، افزود: چرا یک کامیون می‌تواند در یک لحظه در تمامی بنادر نوبت بارگیری داشته باشد؟

وی در ادامه پیام خود آورد: الان برای ورود به شرکت نفت باید دفترچه ورود که قیمتی در حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان دارد تهیه شود، ولی امکانی فراهم شده تا تمامی کامیون‌های شرکت نفت، بونکرهای کارخانه‌های سیمان و در کل تمامی کامیون‌ها با هر شکل بارگیری که دارند بتوانند در این سیستم نوبت، اخذ بار کنند.

این کاربر خاطرنشان کرد: این طرح تاثیر مستقیم بر معاش ما گذاشته و شما فضای رقابت را از ما گرفتید، در این طرح شما فقط طرف تقاضا را تحریک کردید طرفی که خود از معضل مازاد کامیون رنج می‌برد و با این طرح بر رنج آن افزودید.

وی افزود: در حال حاضر وقتی نوبت پیامکی برای کامیونی ثبت می‌شود در حدود ۱۷۰۰۰ هزار کامیون پیشتر از آن وجود دارند،۱۷۰۰۰ هزار کامیون در صف انتظار عدد بسیار بزرگی برای یک مرحله بارگیری است.

وی با طرح این درخواست که بادقت بیشتری به واقعیات این طرح و شرایط حمل‌و‌نقل جاده‌ای و شرایط روانی حاکم بر جامعه کامیونداران نگریسته شود، اظهار داشت: کسانی که در این طرح امکانی برایشان فراهم شده که بتوانند ۲ شغله شوند (منظور کامیون‌هایی است که امکان اخذ نوبت در همه بنادر را داشتند و کامیون‌های شرکت نفت، بونکرهای کارخانه‌های سیمان وکمپرسی‌هایی که در معادن کار می‌کنند) از این طرح ابراز رضایت دارند.

این کاربر خاطرنشان کرد: اما کسانی که یک شغل دارند از این طرح رضایت کامل ندارند، با جیب خالی در کنار خانواده بودن صفایی ندارد، در سال ۹۴ ما می‌توانستیم هزینه اقساط، کامیون و خانواده خود را تامین کنیم ولی در حال حاضر که رونق نسبی به بازار کار برگشته به سختی و با مقروض شدن می‌توانیم از پس هزینه‌های خود براییم.

پس از انتشار این پیام در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی دیگر از کاربران نیز پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

 سید اسداله نجفی قهدریجانی در پیام خود نوشت: طرح نوبت دهی پیامکی که در مرحله اول در پایانه بندرعباس و در مرحله دوم در پایانه بندر امام انجام شده دارای مزایا و معایبی است.

وی افزود: اگر واقعا نیت مسئولان این است که جامعه حمل‌ونقل به خصوص قشر مظلوم و بی دفاع راننده از مزایای این طرح بهره‌مند شوند باید نسبت به رفع معایب و بعضی کاستی‌های این طرح اقدام عاجل صورت گیرد.

نجفی در توضیح این مطلب اظهار داشت: این طرح اجاز می‌دهد تا بخش بسیار عظیمی از آمار ناوگان در پایانه‌های شهرهای دیگر اقدام به اخذ نوبت و حمل بار نمایند که کاملا به دور از اصل عدالت است.

وی بیان داشت: بسیاری از رانندگان بنا به دلایل مختلف ازجمله دلایل جسمی، خانوادگی و حتی فرسودگی ناوگانی که دراختیار دارند قادر به کار در بنادر نیستند و کسانی که با این مشکلات روبرو نیستند عملا دو شغله شده و در دو و بعضا چند پایانه کشور نوبت‌گیری کرده و حتی بار را از شهرهای بدون پایانه وصرفا از شرکت‌های حمل‌ونقل دریافت می‌کنند که این موضوع حق دیگر رانندگان را پایمال وضایع می‌کند.

این کاربر در ادامه پیام خود عنوان کرد: همچنین بسیاری ازشرکت‌های حمل‌ونقل با استفاده از روابط خود از ضوابط گذشته و تعداد زیادی از بارها را وارد سیستم نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: دراکثر قریب به اتفاق پایانه‌های کشور اعم از بنادر و غیر بنادر و حتی شرکت‌های حمل‌ونقل شهرها و استان‌های فاقد پایانه، روابط برضوابط حاکم است و پدیده بومی‌گری و متاسفانه خریدو فروش حواله بار به‌صورت کاملا عریان مشهوداست.

این کاربر خاطرنشان کرد: براین اساس برای مقابله باچنین معظلی باید سیستم اخذ نوبت  پیامکی در سراسرکشور فعال شود و البته بارفع  معایب آن.

وی افزود: در پایان بار دیگر به مسئله چند نوبتی اشاره می‌کنم که معضل بسیار بزرگی است. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیددلاورموسوی 0 0

    سلام..
    خیلی دقیق و بجا توضیح داده اند...
    نوبت پیامکی یادر کل پایانه ها اجرا شود و یا کلا جمع اوری گردد