| کد خبر: 137753 |

کنترل بار غیرمجاز در محورهای شریانی با ۱۰۰ سامانه WIN

معاون کشاورزیان با اعلام نصب حدود ۴۰۰ دوربین از ۶۰۰ دوربین تحت برنامه سال ۹۶ گفت: برای کاهش تخلفات رانندگی در محورهای برون‌شهری از تمام دوربین‌های تحت برنامه سال جاری با همکاری پلیس‌راه استفاده می‌شود و همچنین در راستای کاهش رفتار‌های پرخطر رانندگان و کنترل آن توسط سامانه‌های هوشمند «کنترل خطوط حرکت خودروها» را در آینده نزدیک عملیاتی می‌کنیم.

تین نیوز

معاون کشاورزیان با اعلام نصب حدود ۴۰۰ دوربین از ۶۰۰ دوربین تحت برنامه سال ۹۶ گفت: برای کاهش تخلفات رانندگی در محورهای برون‌شهری از تمام دوربین‌های تحت برنامه سال جاری با همکاری پلیس‌راه استفاده می‌شود و همچنین در راستای کاهش رفتار‌های پرخطر رانندگان و کنترل آن توسط سامانه‌های هوشمند «کنترل خطوط حرکت خودروها» را در آینده نزدیک عملیاتی می‌کنیم. 

شهرام آدم نژاد معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح نقش داده‌های اطلاعاتی «data» از سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل در نظام توزیع بار و مسافر پرداخت و گفت: ایران به‌عنوان یک کشور وسیع با قابلیت جابجایی کالا به نقاط مختلف از طریق ناوگان عمومی با سهم حداکثری ناوگان جاده‌ای نیازمند توزیع کالا و مسافر در چارچوب برنامه‌ها، نقشه راه‌ و راهکارهای مؤثر است لذا برای تحقق تمام این موارد نیازمند داده‌های صحیح هستیم تا زنجیره تأمین به‌درستی عمل کند. زنجیره‌ی تامینی که بخشی از آن از زمان بارگیری بر روی کامیون و یا وسایل نقلیه تا زمان تخلیه، تحت نظارت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار دارد و به‌تبع نقش سازمان در این خصوص باید بیش‌ازپیش پررنگ شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای ارتقا و افزایش سهم داده‌های اطلاعاتی از سطح جاده‌های کشور اظهار داشت: سامانه جامع اطلاعات حمل‌ونقل در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تحت عنوان data warehouse (انبار اطلاعات) از سال گذشته طراحی و مراحل اجرای آن آغاز شد و امسال نیز در دست تکمیل قرار دارد و قرار است در برنامه‌ریزی، نظارت و مدیریت ناوگان و سطح جاده‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

دستیابی به تخمین تردد ناوگان تا مدت یک ماه

این مقام مسئول تأکید کرد: باید بتوانیم از داده‌کاوی که بر اثر جابجایی در حمل‌ونقل عمومی صورت می‌گیرد به آمارهای متعددی دست‌یابیم و بر اساس این تفکر طی این مدت ما موفق شدیم به تخمین تردد در جاده‌ها دست‌یابیم. ازاین‌رو می‌توان برای یک ماه آینده در روز و ساعت مشخص، تخمین بزنیم که تردد ناوگان در جاده چگونه خواهد بود. البته هم‌اکنون در تلاش برای کاهش تقریب و انحراف معیار هستیم و از طرفی یک گروه متخصص بر روی مدل‌سازی آن کار می‌کند تا بتوانیم برای جریان ترافیک جاده‌های کشور مدل‌‌سازی کنیم. در آن زمان می‌توان در مورد مباحثی همچون توسعه، بهسازی و مدیریت بهره‌برداری به شکل پویاتری برنامه‌ریزی کرد.

آدم نژاد با اشاره به بحث عدم توزیع مناسب سفرها در کشور به‌عنوان یکی از موضوعات مهم و مشکلات موجود در کشور اظهار داشت: این مسئله باعث شده در برخی ایام ظرفیت شبکه به حالت اشباع تبدیل شود؛ و اگرچه یکی از راهکارها توسعه حمل‌ونقل عمومی است؛ اما یکی دیگر از راهکارها تقاضای سفر را در روزهای مختلف سال توزیع کنیم، کاری که به نظر سخت نیست اما نیازمند برنامه‌ریزی و تلاش فراوان است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای نصب دوربین‌های ثبت تخلف عبور و مرور در شبکه جاده‌ای کشور بیان داشت: سال گذشته بخشی از این دوربین‌ها در حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افتتاح شد. در سال جاری نیز ۶۰۰ دستگاه دوربین دیگر و ۲۰۰ پایه دوربین برای استقرار دوربین‌های تحت برنامه سال آینده نصب خواهد شد.

بیش از ۵۰ درصد دوربین‌های برنامه ۹۶ نصب‌شده است/ استفاده از قابلیت ثبت سرعت میانگین در تمام دوربین‌های ثبت تخلف

آدم نژاد از نصب حدود ۴۰۰ دوربین از ۶۰۰ دوربین تحت برنامه امسال تا این لحظه خبر داد و گفت: برای کاهش تخلفات رانندگی در محورهای برون‌شهری دو اقدام در دستور کار قرار دارد. اول اینکه تمام دوربین‌های تحت برنامه سال جاری به دوربین‌های ثبت میانگین سرعت عبور و مرور تبدیل شوند. به طوریکه  سال گذشته حدود ۱۵۰ دستگاه از دوربین‌ها به ثبت سرعت میانگین عبور و مرور در جاده‌ها مشغول بودند و امسال با همکاری پلیس‌راه قرار شد از قابلیت ثبت سرعت میانگین باقی دوربین‌ها نیز استفاده کنند. در گام دوم نیز در نظر داریم با با همکاری پلیس‌راه در راستای کاهش رفتار‌های پرخطر رانندگان و کنترل آن توسط سامانه‌های هوشمند «کنترل خطوط حرکت خودروها» را در آینده نزدیک عملیاتی کنیم. 

وی بابیان اینکه «با نصب دوربین‌های ثبت تخلف عبور و مرور، سرعت غیرمجاز در برخی نقاط شبکه‌ شریانی کنترل شد» گفت: به نظر می‌رسد با اتمام نصب و بهره برداری از ۱۸۸۹ دوربین در سال آینده بتوان بخش اعظمی از شبکه شریانی کشور که عمده تردد‌های مهم کشور در آن صورت می‌گیرد را کنترل کرد.

به گفته وی دوربین‌های تردد شمار در سال گذشته در تمام شبکه نصب شد و امسال شاهد نصب حداقل یک دستگاه دوربین تردد شمار در هر یک از محورهای شریانی کشور هستیم که نتایج و گزارش آن به‌صورت برخط از طریق سایت ۱۴۱ در اختیار مردم قرار می‌گیرد. همچنین علاوه بر آن در خصوص ترافیک جاده‌ها و طرح‌های ترافیکی خاص مانند طرح‌های نوروزی و سفرهای تابستانی و سفرهایی که در ایام خاص اتفاق می‌افتد برداشت می‌شود و البته برای حوزه ساخت نیز می‌توان از این داده‌ها و اطلاعات استفاده کرد.

تجمیع تمام سامانه‌های هوشمند جاده‌ای در یک داشبورد مدیریتی

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه این گفتگو با پروژه داشبورد مدیریت حمل‌ونقل هوشمند اشاره کرد و گفت: اتفاقی که سال گذشته شروع شد و امسال بخش زیادی از آن تکمیل‌شده اما هنوز به بهره‌برداری ۱۰۰ درصدی نرسیده است، «داشبورد مدیریت حمل‌ونقل هوشمند» یا ITSI (INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEM INFORMATION) که تمام سامانه‌های هوشمند داخل کشور در این سامانه تجمیع شده است و با توجه به اینکه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور بحث انتقال داده‌های اطلاعاتی محسوب می‌شود؛ ما شاهد هستیم که در این سامانه، داده‌های اطلاعاتی از اقصا نقاط کشور به‌صورت برخط در یکجا گردآوری‌شده است.

وی در تشریح داشبورد مدیریت حمل‌و‌نقل هوشمند گفت: به‌موجب همین سامانه هم‌اکنون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به BIGDATAدست‌یافته است. حتی می‌توان از این اطلاعات برای مباحث مربوط به «OD» یا همان مبدأ و مقصد موردبررسی قرار گیرد تا مشخص شود چه تعداد خودرو از کدام شهرها در روزهای تعطیل به خارج از شهرهای خود تردد دارند و یا هر یک از خودروهای در هنگام خروج از شهرها چه شهری را برای مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یادآور شد: گزارش‌های داشبورد مدیریت حمل‌ونقل هوشمند می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های مختلف و تخمین تولید ناخالص ملی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

نقش ITSI در مبارزه با قاچاق کالا

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه با اشاره به زمان بهره‌برداری از پروژه داشبورد مدیریت حمل‌ونقل هوشمند اظهار داشت: داشبورد ITSI سال گذشته در دست تهیه قرار گرفت و امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.  از طریق این سیستم می‌توان بخشی از برنامه‌های مبارزه با قاچاق کالا را عملیاتی کرد. البته اگرچه هم‌اکنون این سامانه تا حدودی در دست بهره‌برداری قرار دارد اما تا زمانی که تمام سامانه‌ها و بخش‌ها با یکدیگر یکپارچه نشود نمی‌توان خروجی موردنظر را از آن کسب کرد.

وی در ادامه به اجزا تشکیل‌دهنده داشبورد مدیریت حمل‌ونقل هوشمند اشاره کرد و گفت: داده‌های اطلاعاتی دوربین‌‌های تردد شمار، سامانه‌های توزین در حال حرکت WIN، بارنامه و CMR، پایانه‌های مرزی، عوارض الکترونیک ETC، امداد فنی خودرو، معاینه فنی خودرو و صورت‌وضعیت نیز درITSI تعبیه‌شده است.

آدم نژاد در ادامه با اشاره به کارکردهای این سامانه جامع بیان داشت: با استفاده از این سامانه می‌توان از خرابی دوربین‌ها مطلع شد و در کمترین زمان به مشکلات آن‌ها رسیدگی کرد. به‌علاوه با استفاده از این سامانه می‌توان نظام سفرها در کشور را رسد کرد تا متوجه شد که اهالی کدام استان‌ها، کدام شهرها را برای مقاصد خود انتخاب می‌کنند و یا به شهرها در مورد اینکه از کدام شهرها و استان‌ها مسافر جذب می‌کنند اطلاع داد. ازاین‌رو اگر رویکرد بازرگانی در شهرها و استان‌ها شکل بگیرد، مجتمع‌های خدماتی-رفاهی و رستوران‌های بین‌راهی بر اساس ذائقه و سلایق مسافران خدمات خود را ارائه کنند.

قرارداد نصب یکپارچه ۶۵ سامانه توزین در حرکت منعقد شد

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از قرارداد نصب و راه‌اندازی ۶۵ سامانه توزین درحرکت WIN به‌صورت صورت یکپارچه خبر داد و گفت: با بهره‌مندی از ۱۰۰ سامانه WIN ۷۰ درصد محورهای شریانی کشور نظارت و کنترل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به پروژه نصب سامانه‌های توزین درحرکت WIN به‌عنوان یکی دیگر از پروژه‌های بزرگ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: تاکنون ۳۵ سامانه WIN در محورهای شریانی کشور نصب و به سیستم بارنامه برخط نیز متصل شده است. که علاوه بر توزین در حال حرکت از خسارت‌های  چندین هزار میلیارد تومانی ناشی از اضافه تناژ ناوگان باری بر رویه راه‌های کشور جلوگیری می‌کند.

به گفته آدم نژاد؛ برای اصلاح و ترمیم خرابی‌های ناشی از بار اضافه با توان ۴ وارد بر سطح جاده باید از منابع ملی هزینه شود که این سیستم اطلاعات وزن بار در حال حمل توسط ناوگان عمومی را به پلیس ارائه می‌کند تا از تردد آن جلوگیری و جریمه شود.

کنترل تردد ناوگان فاقد بارنامه

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به همکاری میان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با پلیس‌راه در خصوص تردد اجرای پروژه‌ای به منظور تردد ناوگان باری  بدون نیاز به بارنامه ناوگان باری اشاره کرد و گفت: تمام مسمائی مربوط به ایمنی ناوگان از قبیل معاینه فنی، بیمه، آموزش و سلامت راننده در نظام صدور بارنامه یا IFS «INTELLIGENT FINE SYSDTEM» دیده شده است. پروژه‌ای که در سال گذشته آغاز شد و الان در حال توسعه در سراسر کشور است.

 برنامه‌ریزی برای نصب سامانه توزین ناوگان باری معادن در کشور

آدم نژاد با توجه به نبود اطلاعاتی از حمل‌ونقل مواد معدنی توسط ناوگان باری و تردد آن‌ها در سطح جاده‌های کشور تصریح کرد: از بیش از ۱۰۰۰ معدن بزرگ در کشور، مواد معدنی بدون مشخص شدن وزن آن‌ها بر روی کامیون‌ها بارگیری و روانه جاده‌ها می‌شوند؛ بنابراین برای رفع این مشکل با هماهنگی تمام معادن سراسر کشور سامانه‌های توزین سرعت‌پایین (LOW SPEED) نصب خواهد شد.

وی افزود: در این رابطه با وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال دستیابی به تفاهمی هستیم تا مواد معدنی بارگیری شده بر روی ناوگان عمومی بدون توزین و مشخص شدن وزن آن حق ورود و تردد در جاده‌ها را نداشته باشند.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: برای وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز این مسئله مهم است و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با در نظر گرفتن منافع سایر دستگاه و از همه مهم‌تر منافع عمومی تلاش می‌کند تا جلوی تخلف گرفته شود.

کل ناوگان مسافری به سپهتن مجهز شد/ استفاده از سپهتن در ناوگان حمل بار خطرناک

آدم نژاد در ادامه گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان عمومی جاده‌ای کشور اظهار داشت: نصب و راه‌اندازی این سامانه نیز در ناوگان مسافری به اتمام رسید و به‌زودی با حضور مسئولان کشوری و لشکری شاهد افتتاح آن خواهیم بود و در هفته‌های آینده در خصوص کامیون‌های حمل بار خطرناک نیز این پروژه انجام خواهد شد.

وی افزود: به‌موجب این سامانه آمار قابل‌توجهی از سرعت‌های غیرمجاز ناوگان عمومی مسافربری کاسته شده است؛ زیرا این سامانه تمام رفتار راننده در طول مدت رانندگی را رسد می‌کند و از طریق داشبورد سامانه سپهتن قابل‌مشاهده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری با توجه به لزوم دسترسی مردم به اطلاعات تردد ناوگان عمومی مسافر بیان داشت: پس از استقرار کامل این سامانه در سطح راه‌های کشور، بخشی از سامانه به‌صورت نرم‌افزار موبایلی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا بتوانند از وضعیت تردد لحظه‌به‌لحظه خانواده و آشنایان خود مطلع شوند. همچنین با توجه به در اختیار داشتن تخلفات ناوگان در طول سیر مسیر هم‌اکنون مشغول ایجاد سامانه‌ای هستیم که بتوانیم از طریق پیامک به راننده هشدار دهیم تا از تکرار مجدد تخلف از سوی راننده جلوگیری کنیم.

استفاده از داشبورد سپهتن در حمل‌ونقل بین‌المللی و کالا

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: به علاوه  در نظر داریم این سامانه در بخش حمل‌ونقل کالا نیز مورداستفاده قرار گیرد تا صاحبان کالا نیز با بهره‌مندی از این سامانه آخرین موقعیت بار خود را به‌صورت لحظه‌ای پیگیری و دنبال کنند.

 وی در پاسخ به سؤال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اینکه آیا این سامانه قابلیت استفاده در حمل‌ونقل بین‌المللی را دارد؟ گفت: بله در نظر داریم برای حمل‌ونقل بین‌المللی نیز از این سامانه استفاده کنیم و هم‌اکنون این سیستم برای استفاده در حمل‌ونقل بین‌المللی در دست اصلاح قرار دارد تا علاوه بر کنترل در داخل کشور در خارج از مرزهای کشور نیز شاهد این اتفاق باشیم.

شهرام آدم نژاد بابیان اینکه «به‌زودی شاهد قابلیت کنترل و نظارت ناوگان عمومی جاده‌ای کشور در سطح بین‌المللی نیز خواهیم بود.» تصریح کرد: بزرگ‌ترین کارهای ITS کشور از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حال انجام است.

بهره‌مندی طرح ملی آمایش سرزمینی از اطلاعات سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پایان کارکرد‌های اطلاعات به‌دست‌آمده از سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای را مهم خواند و خاطرنشان کرد: به‌طور مثال برای انجام طرح بزرگ آمایش سرزمینی که هم‌اکنون در دست اجرا قرار دارد از داده‌های سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده‌های بسیار مهمی می‌شود؛ زیرا می‌توان معماری ساختمان‌ها و ابنیه در حاشیه جاده‌ها را بر اساس آن طراحی کرد. البته استقبال دولت و سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی، دانشگاه‌ها و انجمن‌ها در از سامانه‌های هوشمندی که هم‌اکنون از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل در دست تهیه و اجرا قرار دارد باعث ایجاد انگیزه‌ای برای سازمان در راستای پیشبرد اهداف و تلاش‌های مضاعف برای بهره‌مندی از دانش‌های نوین و روز جهان شده است.

 

شهرام آدم‌نژاد

وبلاگ‌نویس
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کا رشناس حملو نقل 0 0

    با سلام عنوان بار غیرمجاز صحیح نیست منظور ایشان اضافه تناژ بار کامیونها علاوه بر ظرفیت مجاز حمل هر وسیله نقلیه باری مندرج در کارت آن است که خسارت سنگینی بر بستر و ابنیه فنی راه توسط این کامیونها و تریلی های دارای اضافه تناژ وارد میشود