| کد خبر: 136305 |

مدیرعامل موسسه رعد در گفتگو با تین‌نیوز تشریح کرد:

◄ تلاش برای بازگشت قربانیان تصادف به جامعه (بخش دوم)

او در سال 94 به‌منظور پیاده‌سازی روش نوین اشتغال حمایت‌شده برای افراد دارای معلولیت در ایران بعد از سه دهه زندگی در کشور سوئد با کوله باری از تجربه مدیریتی مراکز حوزه معلولیت در استکهلم به کشور بازگشت.

تین نیوز

منصوره پناهی مدیرعامل مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد است.

 به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ او در سال 94 به‌منظور پیاده‌سازی روش نوین اشتغال حمایت‌شده برای افراد دارای معلولیت در ایران بعد از سه دهه زندگی در کشور سوئد با کوله باری از تجربه مدیریتی مراکز حوزه معلولیت در استکهلم به کشور بازگشت.

 

وی تاکنون 2 جلد کتاب درباره اشتغال حمایت‌شده منتشر کرده و در بیش از 10 استان کشور با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور کارگاه‌های تخصصی برای آموزش این شیوه به متخصصان حوزه معلولیت برگزار کرده‌اند.

با او درباره دوره فعالیتش در بزرگترین مرکز آموزشی افراد معلول کشور به گفتگو نشسته ایم.

درباره روش اشتغال حمایت شده بیشتر توضیح دهید؟ این روش چه فرقی با شیوه های قبلی آموزش و اشتغال افراد دارای معلولیت دارد؟

از بهمن 94، اجرای روش "اشتغال حمایت شده" در مجتمع رعد به عنوان اولین مرکز در ایران و در سطح خاورمیانه به صورت پایلوت آغاز شد.

در این روش کرامت و عزت فرد دارای معلولیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به او همچون سایر افراد جامعه، نگاه شهروندی وجود دارد. در این روش مشاور تصمیم گیرنده نیست بلکه به عنوان ارتباطی بین کارفرما و فرد جویای کار می باشد.ُ

طبق کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت که ایران هم از امضا کنندگان آن است، افراد دارای معلولیت از حقوقی همچون دیگر شهروندان جامعه برخوردارند و حق اشتغال با حقوق مناسب در بازار کار عادی و در کنار افراد عادی جامعه یکی از مهمترین حقوق این افراد به شمار می رود.

در روش های آزمون شده در سطح بین المللی، یکی از روش هایی که بیشترین بازده و بهره وری را داشته، روش "اشتغال حمایت شده" یا روش "Supported Employment" است. از ویژگی های مثبت این روش آن است که در کشورهای مختلف با سطوح فرهنگی و اقتصادی متفاوت مورد استفاده قرار گرفته و از آن رو که قابل بومی سازی است، توانسته با شرایط مختلف منطبق شود و در جهت اشتغال پایدار افراد دارای معلولیت تاثیرگذار باشد. در این روش هر فرد به صورت جداگانه و نه گروهی بررسی می شود و توانمندی ها و علایق شخصی اوست که محوریت اصلی برای یافتن موقعیت شغلی او قرار می گیرد. پس از یافتن موقعیت شغلی مناسب، حمایت ها تا زمان پایداری شغل ادامه میابد.

از زمانی که روش اشتغال حمایت شده در مجتمع رعد به کار گرفته شده است، تعداد 42 نفر از افراد دارای معلولیت توانسته اند از این طریق یا استخدام شوند و یا کارورزی کنند. ضمن این که 21 نفر نیز توانسته اند با این روش و با استفاده از مهارتی که در کلاس های آموزشی رعد در رشته های هنری به خصوص معرق و مشبک و همچنین دوره های تخصصی کسب و کار شامل دوره مدیرت زمان، مدیریت مالی و فروش و  ... کسب کرده بودند به خوداشتغالی برسند.

زیبایی روش ما این است که وقتی فرد دارای معلولیت وارد بازار کار می شود، دیگر یافتن تجربه کاری تنها دغدغه خود او نیست، بلکه کار فرما و همکاران او نیز در طول این مسیر به تدریج خود را با فرد تطبیق می دهند، و این یک ارتباط دو طرفه خواهد بود که به نزدیک شدن سطح برابری بدنه اصلی جامعه با قشر دارای معلولیت منجر خواهد شد و آرام آرام کمک خواهد کرد تا جامعه بتواند از پتانسیل ها و استعدادهای این افراد نیز در جهت رشد بیش از پیش خود بهره مند گردد.

مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد دارای مقام مشورتی سازمان ملل است که نشان می دهد امور بین الملل مجتمع رعد فعالیت های خوبی در حوزه معلولیت داشته است لطفا این دستاوردها ملی و بین المللی مجتمع را بیان کنید؟

علاوه بر مقام مشورتی سازمان ملل در حال حاضر معرفی توانمندی های افراد دارای معلولیت از برنامه های استراتژیک مجتمع رعد بوده است و تاکنون هم در سطح ملی و هم بین المللی اقدامات موثری انجام شده است از جمله حضور در سه دوره المپیاد توانمندی های فنی و حرفه ای افراد دارای معلولیت در کشورهای هندوستان و کره جنوبی و فرانسه و نمایندگی 2 دوره برگزاری بخش ایران مسابقه نقاشی پاراآرت آسیایی در ژاپن برخی از این فعالیت ها است.

اولین دوره حضور ایران در المپیاد بین المللی توانمندی های فنی و حرفه ای افراد دارای معلولیت در سال 1382 در هندوستان است که مجتمع رعد با تامین هزینه های برگزاری مسابقات انتخابی در ایران و اعزام تیم امکان حضور توان یابان ایرانی را این دوره فراهم کرد.

دومین دوره این مسابقات نیز در سال 1390 مجتمع رعد با برگزاری مسابقات انتخابی در ساختمان مرکزی مجتمع در تهران و تامین تمامی هزینه و با همکاری اجرایی انجمن باور تیم المپیاد را به کشور کره اعزام کرد.

سومین دوره نیز در سال 1394 تیم توان یابان ایرانی با حمایت کامل مجتمع به مسابقات جهانی فرانسه اعزام شد و توان یابان ایرانی موفق به کسب یک مدال در رشته عکاسی شدند.

برگزاری جشنواره های ملی از قبیل جشنواره ملی حضرت علی اکبر(ع) (انتخاب جوانان نمونه ملی دارای معلولیت)، جشنواره ملی کارآفرینی اجتماعی در حوزه معلولیت و جشنواره فضای مجازی و توان یابان، جشنواره توانمندی های توان یاب، جشنواره فضای مجازی و توان یاب و اولین رالی خانوادگی با حضور 50 دستگاه خودرو نیز از برنامه های مجتمع رعد طی سالیان گذشته بوده است.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.