| کد خبر: 135769 |

در سالروز بین‌المللی آگاهی از تقاطع‌های همسطح (ILCAD) با محوریت اتحادیه تشکیل شد

کمپین 40 کشور دنیا برای بهبود ایمنی در تقاطع‌های همسطح

براساس آمار کشورهای اروپایی درحالی‌که سوانح تقاطع‌های همسطح جاده و ریل تنها 2/ 1 درصد مرگ و میر‌های «جاده‌ای» را به خود اختصاص داده‌اند، 29 درصد تلفات «ریلی» ناشی از تصادفات در تقاطع‌های همسطح جاده و ریل است.

تین نیوز

براساس آمار کشورهای اروپایی درحالی‌که سوانح تقاطع‌های همسطح جاده و ریل تنها 2/ 1 درصد مرگ و میر‌های «جاده‌ای» را به خود اختصاص داده‌اند، 29 درصد تلفات «ریلی» ناشی از تصادفات در تقاطع‌های همسطح جاده و ریل است. حتی اگر این تصادفات تنها 22 درصد از کل تلفات جاده‌ای را در برگیرد آنها موجب اخلال در ترافیک جاده‌ای و ریلی شده، بنابراین بخش ریل باید این موضوع و ایمنی جاده‌ها در تقاطع‌های همسطح را مورد توجه قرار دهد.

 

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، در سال 2016 تعداد 3500 نفر در فرانسه و 25500 نفر در اتحادیه اروپا در تصادفات جاده‌ای جان باختند که از این بین، طبق آمار راه‌آهن فرانسه، تعداد 31 نفر در تقاطع‌های همسطح در سال 2016 کشته شدند و آمار کشته‌ها در تقاطع‌های همسطح در کل اتحادیه اروپا در سال 2015 برابر با 296 نفر بود.

 

با توجه به اهمیت ایمنی در تقاطع‌های همسطح و در راستای تبادل تجربیات کشورهای مختلف در این زمینه، سازمان‌های ریلی و جاده‌ای اقدام به برگزاری و سازماندهی رویدادهای ایمنی برای افزایش آگاهی افراد و ترویج رفتار ایمن در محل تقاطع‌ها و اطراف آن کرده‌اند. در این زمینه می‌توان به نقش پررنگ و پیشرو اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC) اشاره کرد که با همکاری راه‌آهن‌های اروپایی اقدام به برگزاری کمپین روز آگاهی از تقاطع‌های همسطح در اروپا در سال 2009 کرد و پس از استقبال کشورهای غیراروپایی از این کمپین، این رویداد به صورت یک رویداد بین‌المللی در آمده و سالانه یکی از کشورهای عضو این کمپین با همکاری اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC) اقدام به برگزاری «روز بین‌المللی آگاهی از تقاطع‌های همسطح» (ILCAD) می‌کند.

 

دفتر امور بین‌الملل راه‌آهن در گزارشی آورده است: روز بین‌المللی توجه به تقاطع‌های همسطح رویدادی است که متولیان بخش‌های مختلف به‌ویژه مسوولان بخش ایمنی جاده و ریل، مدیران و بهره‌برداران امور زیربنایی، وزرای حمل‌ونقل، سازمان‌های غیرانتفاعی آموزشی و سازمان‌ها و موسسات بین‌المللی گرد هم آمده و با همدیگر برای بهبود ایمنی در محل‌های برخورد ریل و جاده تلاش می‌کنند. این رویداد که با شعار «در تقاطع‌های همسطح ایمنی را رعایت کنید» برگزار می‌شود بر آن است تا آگاهی عموم به‌ویژه استفاده‌کنندگان از این تقاطع‌ها را افزایش داده و خطرات مربوطه را کاهش دهد. این کمپین در سال 2016، بیش از 40 کشور را برای مشارکت در این رویداد جهانی یا با انتشار اطلاعات آن در وب‌سایت‌هایشان یا روی شبکه‌های اجتماعی، یا با سازماندهی طیفی از فعالیت‌ها پیرامون روز ILCAD گرد هم جمع آورد.

 

در نهمین سال برگزاری این رویداد که هفته قبل در کانادا برگزار شد بیش از 40 کشور در این کمپین شرکت کردند و پیام ایمنی و پیشگیری در تمام دنیا منتشر شد. همزمان با این روز، کنفرانسی با عنوان «چگونه ایمنی را در اطراف تقاطع‌های همسطح بهبود ببخشیم» با محورهای حواس‌پرتی (ناشی از تلفن‌های هوشمند، بازی‌های ویدئویی و سایر دستگاه‌های الکترونیکی و نیز استرس و خستگی، تکنولوژی)، پیشگیری از خودکشی (روی خطوط راه‌آهن یا در تقاطع‌های همسطح)، تکنولوژی (کمک گرفتن از تکنولوژی برای افزایش آگاهی مردم و نهایتا جلوگیری از تصادفات در تقاطع‌های همسطح) و اجرا/ مقررات (طراحی سرعت در جاده و راه‌آهن، شیب مسیر و سایر مولفه‌ها و ابعاد عملیات بین راه‌آهن و شهرداری‌ها برای ارتقای ایمنی طراحی تقاطع‌های همسطح)، به میزبانی انجمن راه‌آهن کانادا و اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها در مونترال کانادا برگزار شد. در این کنفرانس کشورها به تبادل تجربیات خود در ارتباط با چگونگی برخورد و مقابله با تصادفات تقاطع‌های همسطح جاده و ریل پرداختند و جدیدترین شیوه‌های موثر در کاهش تلفات تصادفات جاده و ریل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. از ایران نیز نمایند‌ه‌ای از بخش دانشگاهی در این رویداد شرکت کرده و به سخنرانی در خصوص استفاده از ساعت‌های هوشمند برای کاهش تلفات در تقاطع‌های همسطح (به‌ویژه برای نابینایان) پرداخت.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.