| کد خبر: 131859 |

لزوم توجه به زمان طلایی در سوانح رانندگی

تین نیوز

سعید متانی دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی و معاون برنامه ریزی و آموزش‌های تخصصی هلال احمر است. گفت‌و گوی او درباره حوادث رانندگی و جاده ای را در ادامه می‌خوانید؛

 

 مهم‌ترین عامل ایجاد تصادف‌های رانندگی کدام است؟

راه، جاده و انسان از عوامل ایجاد تصادف‌های رانندگی هستند اگر خطاهای انسانی را یکی از عوامل تصادف‌های جاده‌ای در نظر بگیریم فرهنگ‌سازی توسط نهادهای مرتبط بسیار مهم است اقدامات پلیس، نیرو‌های امدادی، اورژانس و سازمان‌های مرتبط دیگر تا حدود قابل توجهی موجب کاهش خطاهای انسانی می‌شود در قضیه راه‌ها هم تلاش‌هایی که سازمان حمل و نقل و راهداری انجام دادند موجب کاهش معضلات این بخش شد ولی همچنان در این سه مورد شاهد مشکلاتی هستیم در باره خطاهای انسانی رعایت نکردن قوانین و مقررات باعث بروز حوادث می‌شود یا درباره خودرو در کشور ما متاسفانه بعضی خودروها هستند که همچنان ایمنی لازم را ندارند. بسیاری ازجاده‌های روستایی و جاده‌های بین‌المللی ما هنوز استاندارد‌های لازم را ندارند.

 

مهم‌ترین اقدام‌های بعد از تصادف شامل چه مواردی است؟

اولین و مهم‌ترین اقدام، داشتن مدیریت واحد و شماره تلفن واحد است در حال حاضر شماره 112 هلال احمر، 115 اورژانس، 125 آتش نشانی و 110 پلیس را داریم ولی شماره واحدی برای حوادث رانندگی وجود ندارد که مردم با آن تماس بگیرند. مردم تلفن می‌زنند به 110، پلیس زنگ می‌زند به هلال‌احمر و هلال احمر به اورژانس تلفن می‌زند و اینگونه زمان طلایی که تعریف شده است را از دست می‌دهیم در تصادف‌ها با جان انسان‌ها سرو کار داریم وقتی تصادفی اتفاق می‌افتد فرد آسیب دیده شرایط عادی ندارد و تا اطرافیان فرد آسیب دیده با ارگان‌های مختلف تماس بگیرند زمان طلایی از دست می‌رود، ما نیاز داریم شماره تلفن واحد و مدیریت واحد داشته باشیم حتی بعضی از کشورها وزارتخانه ای برای حوادث تشکیل داده اند.

 

بهترین روش فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از تصادف‌ها و رفتارهای ناهنجار رانندگی کدام است؟

ما باید اتفاقاتی که می‌افتد را اطلاع رسانی کنیم و با برنامه‌های مختلف حوادثی که با بی احتیاطی زندگی افراد را  تحت الشعاع قرار داده نمایش دهیم وقتی تصادف رخ می‌دهد خانواده از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و روانی آسیب می‌بیند. باید این موضوعات را بیشتر بازگو کنیم باید آگاهی‌رسانی و آموزش بیشتر شود.

 

ما در مقطعی تفاهم نامه‌ای داشتیم با سازمان راهداری که قرار شد به راننده‌های حمل‌و نقل عمومی آموزش کمک‌های اولیه بدهیم چون اولین افرادی که در صحنه تصادف حضور دارند راننده‌های حمل‌و نقل عمومی هستند و این برنامه در بعضی استان‌ها هنوز اجرا می‌شود شاید با این آموزش‌ها افراد بتوانند اقدامات بسیار موثری در صحنه تصادف انجام دهند مثلا برای جابه جایی مصدومین حوادث رانندگی، اشتباه در جابه جایی مصدوم می‌تواند منجر به آسیب دیدن در حد قطع نخاع مصدوم شود اگر ما این ‌موارد را به افراد مرتبط با سیستم حمل‌و نقل آموزش دهیم حتما تاثیرگذار است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.