| کد خبر: 13130 |

راه‌آهن اردبیل ۲.۵ ساله به بهره‌برداری می‌رسد

تین نیوز | استاندار اردبیل گفت: راه‌آهن اردبیل – میانه با بهره‌گیری از فاینانس بخش خصوصی تا 2.5 سال آینده تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.
 
مجید خدابخش صبح امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد: در وضعیت کنونی و با اعتبارات محدود دولتی پیش‌بینی می‌کنیم تا 20 سال آینده نیز این پروژه در گیر و دار اعتبارات باشد و تکمیل آن نیز به تاخیر بیفتد اما با راهکاری که ما دنبال می‌کنیم در مدت 2.5 سال راه‌آهن اردبیل – میانه را که از مطالبات به حق مردم است تکمیل کرده و راه‌اندازی می‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه ضرورتی نداشت به سرعت ایستگاه راه‌آهن قبل از تکمیل پروژه آن هم در فضایی نامناسب عملیاتی و اجرایی شود، گفت: راه‌آهن اردبیل 22 کیلومتر تونل و 5 کیلومتر پل هزینه دارد که بخش عمده‌ای از کار هنوز بر جای مانده است که ما تکمیل این پروژه را به عنوان یکی از مگاپروژه‌های استان در اولویت قرار داده‌ایم و امیدواریم ظرف مهلت تعیین شده و با بهره‌گیری از روش‌های جدید در تکمیل این پروژه عظیم موفق عمل کنیم.
 
نقد سازنده را به جان می‌خریم
رئیس شورای اداری استان با بیان اینکه با آغوش باز از نقدها و انتقادات سازنده واصلاح‌گر استقبال می‌کنیم و از ارائه راهکارهای مناسب اهالی رسانه نیز در قالب مقالات و انتشار اخبار و رویدادها و تحلیل‌ها استفاده می‌کنیم، تصریح کرد: بنده هر دو سه روز به عنوان وظیفه اداری نشریات محلی را مطالعه می‌کنم و از برخی ="1486_8" style="background: #ffd700">تیترسازی‌ها لذت می‌برم.
 
خدابخش افزود: هر چند برخی مفاهیم مطرح شده در رسانه‌ها با واقعیت فاصله داشته و نوعی مفهوم‌سازی ذهنی است که باید به واقع‌گرایی نزدیک‌تر باشد اما در مجموع فعالیت حرفه‌ای اصحاب رسانه در این استان را به رغم نارسایی‌ها و کمبودها قبول کرده و می‌پذیرم.
 
روز اردبیل با برجستگی هویت‌سازی و افزایش تعلق خاطر به موطن برگزار شود
وی به نامگذاری 4 مرداد به عنوان روز اردبیل و برگزاری برنامه‌های مختلف در چهار سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: هر چند تنها در سال اول این آیین با شکوه خاص برگزار شده و در سایر سال‌ها به دلیل تغییرات مدیریتی ارشد استان اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است اما امسال قرار است این روز با شکوه تمام بعد از عید فطر برگزار شود که رسانه‌ها می‌‌توانند در این زمینه نقش‌آفرینی کرده و تحلیل‌ها و هدف‌گذاری‌های خود را ارائه کنند.
 
نائب رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل بیان کرد: ما روز اردبیل را پاس می‌داریم چرا که در مسلک ما « حب الوطن من الایمان» یادآوری شده و قطعاً پاسداشت این روز به تقویت روحیه و هویت‌سازی این استان کمک کرده و افزایش تعلق خاطر به این استان را ارتقا می‌دهد که قطعاً نتایج آن شایسته و مطلوب خواهد بود.
 
درآمدمان عالی اما خرج کردمان بدون ‌تدبیر است
خدابخش ادامه داد: هرگونه خرج کردن در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری است و بنده معتقدم این سرمایه‌گذاری‌ها توسعه یافته و قدر شناخته شود.
 
وی گفت‌: دولت جمهوری اسلامی ایران یکی از دولت‌های با درآمد مناسب و وضع مالی مطلوب است اما در قبال این درآمد مناسب خرج کردن‌های ما با تدبیر نیست.
 
استاندار اردبیل با انتقاد مجدد از توزیع 45 هزار یارانه نقدی و پول تو جیبی به مردم عنوان کرد: دولت مصمم است تا یارانه دهک‌های پردرآمد را به سرعت قطع کند که قطعاً این امر مورد استقبال همه ما است و ما از محل صرفه‌جویی این منابع قادر خواهیم بود بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام 85 درصد را تکمیل و برای برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری منابع مناسبی را در اختیار داشته باشیم و دیگر برای برگزاری یک نمایشگاه کتاب و یا قرآن کریم لنگ پول نباشیم.
 
خدابخش افزود: البته قرار است با تامین اعتبار برگزاری نمایشگاه قرآن که به یک مطالبه عمومی تبدیل شده به انجام برسد.
 
مشکلات دامنه‌دار مسکن مهر همه را کلافه کرده است
رئیس شورای مسکن استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه واگذاری مسکن مهر در قالب تعاونی‌ها آن هم بدون آشنایی اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل به قوانین و ضوابط تعاونی‌ها و عدم نظارت اعضا و بازرسان مشکلات جدی را در حوزه مسکن مهر به وجود آورده است، ادامه داد: در کنار برخی سوء استفاده‌ها و عدم آشنایی مدیران عامل و هیئت مدیره به قوانین حوزه ساخت و ساز مسکن و عقد قرارداد با پیمانکار بیشترین گرفتاری مربوط به ناتمام ماندن پروژه اغلب با 70 درصد پیشرفت فیزیکی است که در تکمیل آن تعاونی‌ها با اعضا و بانک‌ها اختلاف پیدا کرده‌اند.
 
خدابخش تصریح کرد: در کنار مشکلات و معضلاتی که انتخاب زمین به همراه داشته قرار بود با 5 میلیون تومان آورده شخصی و 20 میلیون تومان پرداخت تسهیلات این واحدها احداث و واگذار شود اما به دلیل تعلل در اجرای پروژه‌ها و گرفتار شدن اکثر تعاونی‌ها به تورم سال‌های 90 و 91 که حتی به 45 درصد رسید شاهد افزایش چندین برابری مصالح و مواد مورد نیاز بودیم که این افزایش قیمت‌ها سبب شد تا به رغم پرداخت تا 15 میلیون تومان از سوی اعضای تعاونی واحدهای مسکونی با 70 درصد پیشرفت بلاتکلیف به حال خود رها شود.
 
وی به مشکلات ریشه‌ای و ساختاری مسکن مهر و تعدد این معضلات که روز به روز پرده از چهره‌های آن گشوده می‌شود اشاره کرد و افزود: ضعف نظارت،‌ نارسایی در تقویت فرهنگ تعاون و برخی سهل‌انگاری‌ها و سیاست‌گذاری غلط در این زمینه مشکلات مسکن مهر را دامنه‌دار کرده به طوری که به نظر می‌رسد همچنان دامنه مشکلات مسکن مهر گسترده‌تر شده و هر روز شاهد گسترش و پیدا شدن بخشی از ضعف‌ها و نارسایی‌ها در این حوزه باشیم که قطعاً نیز تمامی نخواهد داشت.
 
ارتباط ایران با آذربایجان در بالاترین سطح قرار دارد
استاندار اردبیل با اشاره به سفر تعدادی از خبرنگاران کشور آذربایجان به استان اردبیل برای معرفی و شناساندن ظرفیت سرمایه‌گذاری در این استان به سرمایه‌گذاران کشور مقابل اظهار کرد: این سفر به خوبی انجام شد حتی دستاورد خبرنگاران پرتلاش آن سوی مرزها انعکاس یافته و از طریق رسانه‌های مختلف بازخورد مناسبی داشته است.
 
خدابخش با بیان اینکه روابط ایران با آذربایجان ظرف 30 سال گذشته در بهترین سطح قرار دارد که سفر الهام علی‌اف به تهران نیز به تقویت این ارتباط کمک کرده است، افزود: قرار است نیمه مرداد ماه واعظی وزیر ارتباطات از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط به جمهوری آذربایجان سفر کند که از استان‌های مرزی به ویژه اردبیل خواسته شده خواسته‌ها و پیشنهادات‌های خود را برای تنظیم پروتکل همکاری بین دو کشور اعلام کنند که ما نیز قطعاً در این زمینه مطالب خودمان را جمع‌بندی کرده و به وزیر ارتباطات ارائه خواهیم کرد.
 
تغییر مدیران فنی و تخصصی به دور از نگاه سیاسی
وی ادامه داد: بعد از تغییر و تحول مدیران سیاسی که با اولویت انجام شده و در اغلب موارد مدیران و مسئولان همسو با سیاست دولت بر سر کار در سایر بخش‌ها به ویژه مدیران فنی و تخصصی تغییرات بر اساس ارزیابی عملکردها خواهد بود و نگاه سیاسی را  در این حوزه دخالت نخواهیم داد.
 
رئیس شورای اداری استان اردبیل با بیان اینکه البته در تغییر مدیران در هشت ماه گذشته ارتباط خوبی را با نمایندگان و وزارتخانه و سازمان‌های مرکزی داشتیم تا شایسته‌ترین‌ها انتخاب شوند، گفت: امیدواریم در همه تغییر و تحولات که محدود به زمان خاصی نیست افراد شایسته و لایق انتخاب شده و بر سر کار بیایند.
 
انتقال حق‌آبه اردبیل از دو حوزه آبریز
خدابخش با بیان اینکه در حل مشکلات حوزه آب با توجه به تغییر اقلیم و کاهش بارندگی‌ها برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری مشخص در حال انجام است، افزود: توصیه می‌کنم کتاب «چو دخلت نیست خرج آهسته‌تر کن» را حتماً مطالعه کرده و سعی کنیم متناسب با ظرفیت منابع آبی مصرفمان را مدیریت کنیم که رویکرد اول ما کنترل مصرف و مدیریت شایسته در این حوزه است.
 
وی اذعان کرد‌: در کنار این امر باید الگوی کشت تغییر پیدا کند چرا که لزومی ندارد در دشت اردبیل همه به دنبال کشت سیب‌زمینی باشند بلکه می‌توان کشت چغندر بذری و ده‌ها محصول کم آب را تولید کرد و در کنار آن آبیاری‌های مدرن و جدید نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
 
استاندار اردبیل گفت: البته انتقال آب به عنوان حق‌آبه اردبیل از دو حوزه آبریز به جد دنبال می‌شود که اگر این انتقال انجام شود تا 20 سال آینده نیاز آبی استان تامین خواهد شد.
 
خدابخش در مورد پروژه راه‌آهن اردبیل و تاخیر آن نیز افزود: این پروژه در وضعیت کنونی با کمبود اعتبارات دولتی حتی تا 20 سال آینده نیز تکمیل نخواهد شد و ما شیوه‌ای را دنبال می‌کنیم تا در مدت 2.5 سال این پروژه تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد.
 
ممنوعیت بلند‌مرتبه‌سازی در اردبیل و سرعین
وی با بیان اینکه گردشگری را یک ظرفیت عظیم می‌دانیم اما برخی جفاها در این حوزه به ویژه بخش ساخت و ساز آن انجام شده است، گفت: ما به صورت نامتعارف و بی‌رویه ساخت ساختمان‌های چندین طبقه را در سرعین و اردبیل مجوز دادیم در  حالی که اگر یک ساختمان 12 طبقه در سرعین و خود اردبیل دچار حریق و یا حادثه‌ای شود ما اصلاً نردبان امدادی نداریم که به کمک آنها بشتابیم چه برسد به اینکه بتوان برای این مجموعه‌ها ارائه خدمات کرد.
 
استاندار اردبیل به اظهار گله‌مندی مسافران و میهمانان که چرا با بلند مرتبه‌سازی منظره زیبای سبلان را دچار خدشه کرده‌اید، ادامه داد: ما در اردبیل و سرعین هرگونه بلند مرتبه‌سازی بیشتر از سه و چهار طبقه را ممنوع کردیم و این کار را در خود اردبیل از شهرک آزادی آغاز کردیم تا جلوی کارهای نابهنجار و نامتعارف گرفته شود.
 
خدابخش در پایان سخنان خود ضرورت توجه به ظرفیت‌های مثبت و بالای حوزه مدیریتی را یادآور شد و افزود: همه باید با سعه صدر و حوصله و تامل سعی کنیم تا نگاه مثبت به آینده را جزو اهداف خود قرار داده و در این زمینه فعالیت‌ها به سمت یک حرکت جهشی و توسعه‌ای باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اشاره 0 0

    آقای استاندار اردبیلی ها راه آهن می خواهند ولی وعده توخالی نمی خواهند. اگر نمی دانی برو بپرس. حتی اگر پول اجرای پروژه فراهم باشد بقیه کارها در مدت دو سال و نیم قابل انجام نیست بیخودی وعده نده. شاید دلت می خواهد در همین دولت یازدهم پروژه تمام شود ولی از نظر فنی شدنی نیست حتی اگر شما فریاد هم بزنی تمام نمی شود.

  • افندی زاده 0 0

    آقای خدابخش عزیز. چرا دو و نیم ساله؟ چرا دو و نیم ماهه نه؟ در مورد راه آهن تبریز اردبیل هم توضیح بفرمایید.