| کد خبر: 131072 |

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان عنوان کرد:

بازآفرینی شهری و توسعه ریلی در اولویت وزارت راه و شهرسازی

تین نیوز

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان دو موضوع بازآفرینی شهرها و توسعه شبکه ریلی را از سیاست‌های مهم امسال وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد.

 

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، ابراهیم مبارک قدم در جمع کارکنان راه و شهرسازی گلستان به مناسبت گرامیداشت اعیاد شعبانیه ضمن تشکر از کلیه همکاران که با توجه به محدودیت‌های مالی، با روحیه از خود گذشتگی در کلیه فصول خدمات ارزشمندی در سال گذشته ارائه دادند، افزود: امسال از سوی مقام عظمای ولایت به نام اقتصاد مقاومتی _ تولید و اشتغال نامگذاری شده و بر این اساس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور ۵ بسته رونق تولید و اشتغال را که شامل بسته ارتقای تولید ملی، تأمین مالی و سرمایه‌گذاری، جذب و توسعه تکنولوژی، بسته تجارت خارجی به منظور توسعه صادرات غیرنفتی و بسته اشتغال و توانمندسازی نیروی کار ابلاغ نموده است؛ که بعضی از این بسته‌ها در حیطه وظایف شورای هماهنگی حمل و نقل استان است که مقدمات کار با هماهنگی مدیران این بخش در حال فراهم شدن است.

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان با اشاره به اینکه برخی از این دستورالعمل‌ها از وظایف اداره کل راه و شهرسازی استان است، افزود: از جمله آن می‌توان به رونق‌بخش مسکن و فعالیت‌های ساختمانی اشاره نمود زیرا مسکن و ساختمان بعد از بخش کشاورزی بیشترین سهم اشتغال را در کشور دارد و از آنجایی که نیروی کار، مواد اولیه و مصالح غالباً در داخل کشور تهیه می‌شود، در درون‌زایی اقتصاد می‌تواند مؤثر باشد. لذا بخش مسکن به‌عنوان پیش‌ران توسعه اقتصادی و با اولویت نوسازی بافت‌های فرسوده شهری مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

وی از استفاده از فناوری‌های نوین مهندسی در احداث زیرساخت‌ها با رویکرد کاهش زمان و هزینه و فناوری‌های نوین ساختمانی با هدف مقاوم‌سازی و کاهش مصرف انرژی و استفاده از روش‌های جدید در ابنیه راه‌ها، تثبیت ماسه آهکی در بسته راه‌ها، زیرسازی با بتن C،C،R استفاده از آسفالت ماستیکی و A،M،S و اعمال مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در کاهش مصرف انرژی ساختمان‌ها از جمله مواردی دانست است که باید در سطح استان اجرایی گردد.

 

رئیس شورای هماهنگی حمل و نقل استان گلستان ارتقای سطح ترانزیت جاده‌ها و نقش ارزنده آن در رونق تولید و کسب و کار را مهم و سازنده دانست و افزود: از اولویت‌های این اداره کل در سال جاری بهسازی بخشی از محور خوش ییلاق در کریدور ترانزیتی جنوب به شمال، شروع مطالعات و عملیاتی اجرایی جاده نفت، چهار بانده کردن محور آق‌قلا – اینچه برون و کردکوی به بندر ترکمن، احداث راه قازانقایه به خراسان شمالی و افزایش شاخص راه‌های آسفالته روستایی به دلیل ترکیب جمعیتی استان و بالا بودن نسبت جمعیت روستایی و به تبع آن بالا بودن حجم تولید در بخش کشاورزی و در جهت افزایش سرعت و حجم، جابجایی کالا و مسافر و کاهش سوخت است.

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان در این مراسم در رابطه با توسعه شبکه ریلی گفت: پی گیر اجرای طرح D،O،T یا قطار حومه‌ای هستیم. در واقع از اقدامات خوبی که در سال گذشته و ابتدای امسال انجام شد ارائه طرح اصلاح مسیر ریلی گرگان – مشهد بود که قطار بجای عبور از ایستگاه یامپی و بعد از آن از بخش بیابانی استان، از حریم شهرها عبور خواهد کرد و در واقع بین شهرهای استان یک شبکه منسجم خط آهن ایجاد خواهد شد.

 

مبارک قدم در خصوص ضرورت این مسئله بیان کرد: به دلیل حجم بالای تردد در بزرگراه و حومه شهرهای استان با اجرای این طرح علاوه بر کاهش ترافیک بزرگراه ایمنی آن افزایش خواهد یافت و ادامه داد علاوه بر آن توجیه اقتصادی پروژه را در زمان بهره‌برداری افزایش می‌یابد. وی افزود در طرح قبل ۶ یا ۷ ایستگاه دیده شده بود که به ۱۳ ایستگاه در حوزه سرزمینی استان گلستان افزایش خواهد یافت.

 

مبارک قدم مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان در بخشی دیگر از سخنان خود به اهمیت بازآفرینی شهری پرداخت و افزود: بازآفرینی شهری به معنای ارتقای کیفیت زندگی در داخل شهر و محلات هدف است؛ و اگر بخواهیم شهرهایمان توسعه متوازن، متعادل و هماهنگی داشته باشد. باید در مدت‌زمان مناسب این محلات را با بقیه محلات شهر پیوند بزنیم که بازآفرینی این امکان را فراهم می‌کند.

 

وی به عملکرد خوب استان در سال ۹۵ در بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت: در شهرهای گرگان و گنبد کارهای خوبی صورت گرفته و در سال جاری نیز بهسازی بعضی از مراکز محلات، تکایا و بازار، بافت تاریخی ارزشمند گرگان به‌عنوان اولین بافت تاریخی به ثبت رسیده کشور از جمله محله پاسرو، ساماندهی حاشیه رودخانه گرگان رود در گنبد و تبدیل آن به یک پارک ساحلی و احداث بعضی از خدمات روبنایی مثل ایستگاه آتش‌نشانی، سرای محله، چند مرکز آموزشی و حرفه‌آموزی و بهداشتی و درمانی و افزایش سهمیه وام بافت فرسوده استان از اقداماتی که امیدوارم امسال عملیاتی شود.

 

همچنین این مقام اجرایی استان اظهار کرد: امسال تلاش می‌شود پروژه‌هایی که از سال‌های قبل در حوزه فنی اجرایی شروع شده از جمله مجتمع فرهنگی گرگان، مجتمع بهزیستی و ساختمان‌های فرمانداری شهرستان‌های رامیان و مراوه‌تپه و تهیه طرح تفصیلی ۵ شهر استان در حوزه معماری و شهرسازی نیز در صورت تخصیص اعتبار تکمیل و اجرا گردد.

 

مبارک قدم در خاتمه به تغییر ساختار سازمانی و چارت ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها اشاره نمود و بیان کرد: با توجه به انتزاع راهداری حجم ادارات شهرستان کاهش پیدا خواهد کرد و نقش نظارتی و راهبردی اداره کل افزایش خواهد شد.

 

وی ساماندهی نیروها، نظم اداری و مالی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را مورد تأکید قرار داد.

 

گفتنی است در این مراسم از جانبازان و بخشی از کارکنان اداره کل راه و شهرسازی تقدیر به عمل آمد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.