| کد خبر: 130874 |

شناسایی آسیب های محورهای شریانی گیلان با دستگاه اسکنر جاده‌ای

تین نیوز

‌معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان گفت: امروزه فرایند شناسایی آسیب‌های جاده‌ها با بهره گیری از فناوری جدید توسط خودروی مخصوص مجهز به دستگاه پیشرفته به نام اسکنر جاده‌ای انجام می‌گیرد.

 

ب‌ه گزارش ایسنا، ایرانپرست از شناسایی آسیب‌های محورهای شریانی استان برای نخستین بار توسط دستگاه اسکنر جاده‌ای خبر داد و اظهار کرد: آسفالت عمر مفیدی دارد که با گذشت عمر آسفالت و همچنین حجم ترافیک عبوری بر روی آن خرابی‌های مختلفی نظیر ترک‌های طولی، ترکهای پوست سوسماری، پریدگی ریزدانه‌ها یا شن زدگی آسفالت و... بوجود می آید که هر یک از این نوع خرابی‌ها ترمیمهای خاص خود را می‌طلبد.

 

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان افزود: برای تشخیص نوع و شدت خرابی‌ها بایستی در ابتدا از نقاط مد نظر بازدید کرد و سپس با توجه به شدت خرابی‌ها و اعتبارات موجود برای ترمیم آنها برنامه ریزی کرد که این بازدیدها در گذشته توسط نیروهای انسانی در راه ها انجام می شد که هم وقت گیر و پر مخاطره بود و هم هزینه زیادی را در بر داشت.

 

وی با بیان اینکه امروزه فرایند شناسایی آسیب های جاده ها با بهره گیری از فناوری جدید توسط خودروی مخصوص مجهز به دستگاه پیشرفته به نام اسکنر جاده ای انجام می‌شود، گفت: این فناوری هم از سرعت و دقت بالایی برخوردار بوده و هم می تواند نوع خرابی و شدت آن را بدون تخریب جاده تعیین کند که این امر موجبات صرفه جویی در هزینه ها را فراهم می‌کند.

این مقام مسئول درخصوص کاربرد اطلاعات جمع آوری شده دستگاه اسکنر جاده ای برای حوزه راهداری، تصریح کرد: پس از شناسایی و دریافت اطلاعات مربوط به نقاط آسیب دیده جاده ها، می توان با توجه به اعتبارات محدود و اولویت بندی نقاط شناسایی شده نسبت به رفع خرابی ها اقدام کرد.

 

ایرانپرست یادآور شد: دستگاه اسکنر جاه ای به مدت 3 روز 130 کیلومتر از 805 کیلومتر راه شریانی استان گیلان را اسکن و آسیب های وارده را شناسایی کرد.

 

 طورانی، مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گیلان نیز در گفت وگو با ایسنا، درخصوص قابلیت های دستگاه اسکنر جاده ای، عنوان کرد: این سیستم قابلیت تشخیص و رد یابی ترک ها، شیارها، شیب های طولی، عرضی و ناهمواری های سطحی آسفالت و جاده ها را تا عمق 25 سانتیمتر و عرض 7 متر و 30 سانتیمتر را دارد.

 

وی با اشاره به نحوه عملکرد دستگاه مذکور، خاطرنشان کرد: این دستگاه از طریق به کارگیری پرتوهای خطی لیزری، دستگاه مسافت سنج، سیستم موقعیت یاب و دوربین های با سرعت بالا که در انتهای ماشین نصب شده اندازه گیری دقیقی از آسیب های وارده به جاده انجام می دهد.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.