| کد خبر: 130019 |

احداث راه استاندارد جزینک در پیچ و خم اعتبارات

تین نیوز

استاندارد سازی مسیرهای مواصلاتی بخش جزینک در شمال سیستان و بلوچستان به دلیل نبود اعتبار لازم، اجرایی نشده است.

 

به گزارش  عصرهامون، راه استاندارد آسفالت، مهمترین ظرفیت و پتانسیل در مسیر توسعه و پیشرفت هر منطقه به شمار می رود که متاسفانه، اهالی بخش جزینک شهرستان زهک از این نعمت محروم هستند.

 

بخش جزینک یکی از مناطق قدیمی در سیستان به شمار می رود که آثارتاریخی بسیاری مثل قلعه گوری کهنه، اولین چاه های قناتی ایران، روستای قلعه نو، دهانه غلامان و غیره را در دل خود جای داده است.

 

 

امسال با پیگیری استاندار سیستان و بلوچستان، استان به عنوان مقصد گردشگری ایرانیان معرفی شد  اما یکی از مهمترین زمینه های گردشگری وجود راه آسفالت استاندارد است که بخش جزینک از داشتن آن محروم است.

 

آنچه عیان است اینکه شکل گیری و احداث و توسعه راه‌ها باعث فراهم شدن زمینه توسعه در آن منطقه می شود و توجه به این مقوله مهم، اولین گام در مسیر توسعه هر شهر است.

 

مسیرهای پر پیچ و خم وعرض کم محورهای مواصلاتی در حوزه بخش جزینک و شهرستان زهک، خود به تنهایی مانعی بزرگ برای اهداف توسعه گردشگری، صنعتی، اقتصادی و توسعه شهرسازی منطقه می باشد.

مسیرهای حوزه شهرستان زهک با توجه به نزدیکی به مرز کشور افغانستان، محل عبور و مرور خودروهای ترانزیتی نیز می باشد، که می توان از مسیر زابل به زهک به عنوان یکی از پر تردد ترین مسیرهای منطقه سیستان یاد کرد.

 

شهروندان زهکی در مصاحبه های متوالی از وجود سرعت گیر در مسیرهای اصلی،  فاقد شانه ، خاکی بودن اغلب مسیرهای حوزه شهرستان زهک، عدم وجود تابلوهای اخطاری، انتظامی و راهنما، عدم وجود آسفالت مناسب، وجود پیچ های خطرناک، نبود نور کافی در شب در مسیرها و وجود پل های با عمر بیش از 40 سال و سرعت گیرهای غیر استاندارد ابراز گلایه می کنند.

 

کمبود اعتبار داریم

جمشید رخشانی نسب فرماندار زهک در این زمینه عدم وجود اعتبار لازم را عامل اصلی وجود این مشکلات می داند و وعده پیگیری مستمر را از مسئولان مربوطه می دهد.

بیش از 38سال از پیروزی انقلاب می گذرد و نبود راه مناسب و استاندارد پس از این مدت در یک منطقه از کشور، عملکرد دولت ها را زیر سوال می برد.

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان مرداد ماه 1392 در پیگیری روزنامه خراسان عمده مشکلات  راه و شهرسازی در جزینک را عمر زیاد راه‌های مواصلاتی و امنیتی از جمله راه زابل- زهک، زهک -جزینک، ژاله ای-گوری- خمک به زهک، میرزاخون - کهک، زهک به کهک وغیره عنوان و راه رفع آن را تخصیص اعتبارات بهسازی،بازسازی و نوسازی می داند.

 

راه فرعی زهک- جزینک بیش از 22 سال طول دارد

منصور ملاشاهی عمر محورهای مواصلاتی بخش جزینک از جمله راه فرعی زهک به جزینک و سه راهی زابل-زاهدان راجزء محورهای با طول بیش از 22 سال عنوان می کند و خبر از ترمیم و بازسازی محورهای بخش جزینک به طور سالانه و در حد اعتبارات و امکانات می دهد.

 

وی با بیان اینکه نصب سرعت گیر توسط راه و شهرسازی، براساس استانداردهای ایمنی و حریم راه‌ها و در محل های مدارس حاشیه جاده و نقاط حادثه خیز و روستاها با نصب بازتاب دهنده نوری ماقبل و مابعد سرعت‌گیر انجام می شود، نصب سرعت گیر در محل های حادثه خیز که به دلیل سرعت بالای وسائط نقلیه تصادفات منجر به فوت اتفاق افتاده را در محل پاسگاههای ایست و بازرسی را با تصویب شورای ترافیک شهرستان و بعضا با دستور مقام قضایی عنوان می کند.

شهرستان زهک با توجه به موقعیت جغرافیایی که در جنوبی ترین قسمت شهرستانهای هیرمند و زابل واقع شده است، اکثر دالانهای فعال ماسه بادی از جمله نهر آب زابل، بی بی دوست، محمد شاه کرم، اسکل، ده اصغر و زاهدان کُهنه به این شهرستان ختم می شود که باعث تخریب زیرساختهای حمل و نقل شده و صدمات زیادی را به رویه آسفالتها و کلیه علائم عمودی و افقی، ابنیه فنی و پلهای محورهای مواصلاتی می شود، ماسه بادی توسط نیروهای راهداری از سطح راهها جمع آوری شده و هر ماهه هزاران متر ماسه بادی از محورهای مواصلاتی حوزه راههای شهرستان زهک برداشت و به فواصل دست کم 20 کیلومتر دور تر انتقال داده می شوند که هزینه های سنگینی را برای دولت در بر دارد. 

رفع مشکلات جاده ای منوط به تخصیص اعتبار است

سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده ای زهک بزرگترین مشکل در اصلاح مشکلات و نواقص راه های مواصلاتی بخش جزینک را نبود اعتبار عنوان می کند و از مسئولان خواستار توجه بیشتر به منطقه می شود.

 

ابراهیم شفیعی با بیان اینکه این اداره در حد توان و با وجود مشکلات مختلف به خصوص بخش اعتبارات، سعی کرده تا مشکلات را شناسایی و برای رفع آنان اقدام های لازم را انجام دهد، رفع این مشکلات را مشروط به به تخصیص اعتبار لازم می داند.

وی اجرای 23هزار و 15متر مربع درزگیری با قیرNC،لگه گیری و برش 13هزار و 321متر مربع آسفالت، نصب تابلوهای انتظامی و اخطاری و مذهبی، اجرای 3ونیم کیلومتر آسفالت، اجرای 3ونیم کیلومتر آسفالت گرم  را جمله پروژه های اجرا شده راهداری و حمل و نقل زهک در محور ترانزیتی زهک عنوان کرد و اجرای پروژه  در 18.5کیلومتر باقیمانده را مشروط به تخصیص اعتبار عنوان و اجرای پروژه در دیگر محورهای بخش جزینک را منوط به تعیین پیمانکار و تخصیص اعتبار می داند.

 

مرتضی باغبانی رئیس راه و شهر سازی زهک نیز در این خصوص با اشاره به وجود طرح های امضاء شده با پیمانکاران، تخصیص اعتبار را لازمه اجرای طرح ها عنوان می کند و از مسئولان خواستار تخصیص اعتبار می شود.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.