| کد خبر: 129857 |

حال زار پروژه‌های راه‌سازی خنداب

تین نیوز

مردم شهرستان کوچک خنداب شش سالی است که تکمیل محور مواصلاتی خنداب را انتظار می‌کشند ولی به رغم شهرت این محور به خطرناک‌ترین و پر حادثه‌ترین جاده استان مرکزی، هنوز گویی در نزد مسئولین از جایگاه اهمیت برخوردار نیست و وعده امروز و فردا را برای تکمیل این پروژه می‌دهند.

 

به گزارش  پایگاه خبری نسیم خنداب، محور خنداب-پل‌دوآب مهمترین محور ارتباطی شهرستان خنداب محسوب می‌شود، جاده‌ای که شهرستان خنداب و بسیاری از روستاهای این شهرستان را به مرکز استان متصل می‌کند. مسیر تردد روزانه بسیاری از مردم و راه ارتباطی مجتمع آب سنگین خنداب به مرکز استان است.

 

جاده‌ای که به نام «جاده مرگ» شهرت یافته است. مردم این شهرستان سال‌هاست منتظر اقدام مسئولین برای بازسازی و ایمن‌سازی این جاده هستند و متاسفانه تاکنون در این راستا هیچ اقدام قابل توجه‌ای از سوی مسئولین انجام نشده و این محور همچون شهرستان خنداب و مردمانش محروم مانده است!

 

انتظار برای عملی شدن وعده‌ها ۶ ساله شد

این محور شش سالی است که در انتظار عملی شدن وعده مسئولین نشسته است. به رغم شهرت این محور به خطرناک‌ترین و پر حادثه‌ترین جاده استان و به کام مرگ کشاندن عده بسیاری از مسافران و مردم این منطقه هنوز گویی در نزد مسئولین این موضوع کم اهمیت جلوه می‌کند و هر از گاهی حرکت لاک‌پشتی خود را در این زمینه پیش می‌برند.

 

مردم شهرستان به شدت از وضعیت نابسامان این جاده رنج می‌برند، جاده‌ای که به بزرگ‌ترین تهدید برای مردم این شهرستان تبدیل شده است.

 

مصطفی یعقوبی از ساکنین شهر جاورسیانگفت: محور خنداب-پل دوآب یکی از مسیرهای پر تردد این شهرستان است که به علت قدیمی بودن بسیاری از قسمت‌های آن تخریب شده و نیازمند بازسازی است.

 

یعقوبی اظهار کرد: بعد از شهرستان شدن خنداب و راه‌اندازی مجتمع آب سنگین، تردد در این مسیر چندین برابر شده است و در حال حاضر این محور کشش این میزان تردد را ندارد و نیازمند تعریض است.

 

یعقوبی با اشاره به  بلوار نیمه کاره ابتدای شهر جاورسیان بیان کرد: ورودی شهر جاورسیان از جمله نقاط حادثه‌خیز این جاده است، که مدت‌ها به صورت نیمه کاره رها شده است.

 

وی افزود: هر چند وقت یکبار بازسازی این جاده به علت نبود بودجه یا نامناسب بودن شزایط جوی تعطیل می‌شود، و به همین علت نزدیک به ۲ سال است که این پروژه نیمه کاره رها شده است.

عمل به مطالبات مردمی از حرف تا عمل

حیدری یکی دیگر از شهروندان خنداب در ارتباط با وضعیت نامناسب جاده خنداب گفت: بالا بودن میزان تردد وسایل نقلیه به ویژه ماشین‌های سنگین باعث تخریب جدی این محور شده است.

حیدری اظهار کرد: در چند سال اخیر مردم شهرستان بارها از مسئولین وعده‌های تکمیل این پروژه را شنیده‌اند اما هنوز هم این پروژه کامل نشده است. و هر ساله به دلیل وضعیت نامناسب آسفالت، عرض کم و نبود شانه خاکی در این محور شاهد تلفات و تصادفات زیادی هستیم.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به وضعیت این جاه یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم شهرستان خنداب است، گفت: مردم از مسئولین درخواست دارند هر چه سریع‌تر به وضعیت این جاده رسیدگی شود تا دیگر شاهد اتفاقات ناگوار و از دست دادن عزیران‌مان در این جاده نباشیم.

 

برای پیگیری از آخرین وضعیت این محور ارتباطی به سراغ مسئولین امر رفتیم ولی جالب این بود که سخنان مسئولین هم در این زمینه ضد و نقیض بود.

 

تکاپوی مسئولان برای تکمیل پروژه تعریض محور پل‌دوآب/عدم پرداخت دستمزد پیمانکار به دلیل کمبود اعتبار

سعدی، مسئول راه و شهرسازی شهرستان خنداب ، در ارتباط با روند پیشرفت پروژه پل دوآب-خنداب گفت: برای سرعت بخشیدن به روند کار پروژه، با دو پیمانکار قرارداد منعقد شده و در حال حاضر عملیات تعریض جاده در حدفاصل روستای خانقاه در حال انجام است.

 

وی اظهار کرد: زیرگذری که برای تسهیل در روند عبور و مرور در نظر گرفته‌ایم توسط پیمانکاران جانمایی شده است و در صورت مناسب بودن شرایط جوی این بخش از جاده هم آسفالت می‌شود.

 

مسئول راه و شهرسازی شهرستان خنداب با اشاره به مشکل تخصیص اعتبار این پروژه بیان کرد: علت اصلی طولانی شدن روند این پروژه عدم تخصیص اعتبار است، به علت نبود بودجه دستمزد یکی از پیمانکاران پرداخت نشده، با این وجود تلاش می‌کنیم در شش ماه اول سال این پروژه را به اتمام برسانیم. در سال ۹۵، یک‌میلیارد و ۱۳۵ میلیون تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته‌ شد که تنها ۱۱۰ میلیون تومان از این اعتبار تخصیص پیدا کرده است، ولی در مجموع ۱۳ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه نیاز است.

 

وجود ۳ نقطه حادثه‌خیز در شهرستان کوچک خنداب

شمسی رئیس راه شهرستان خنداب، درباره نقاط حادثه‌خیز این محور گفت: از تعداد ۲۵ نقطه حادثه‌خیز استان مرکزی، پیچ خانقاه، گردنه فوران و قاسم‌آباد در شهرستان خنداب است. اقدامات ایمن سازی، نصب تابلو، خط کشی و دست‌انداز این محدوده به اتمام رسیده و عملیات تعریض این پیچ نیز همزمان در حال انجام است.

 

شمسی با اشاره به مشکلات فنی پیچ خانقاه بیان کرد: مشکلات این محدوده از نظر فنی برطرف نشده، به منظور کاهش تصادفات نیازمند احداث زیرگذر یا روگذر در این محدوده هستیم و به محض تخصیص اعتبار این مشکل را نیز برطرف خواهیم کرد.

 

رئیس راه شهرستان خنداب در مورد نقطه حادثه خیز گردنه فوران و قاسم‌آباد گفت: به منظور کاهش تصادفات در این نقاط کارگروهی شکل گرفته که به محض اجرای پروژه ۵۰ درصد هزینه‌ها از سوی سپاه و ۵۰ درصد نیز از سوی اداره راه پرداخت خواهد شد.

 

مردم شهرستان خنداب برای چندمین بار است که وعده تعریض محور پل دوآب_خنداب را می‌شنوند، این بار هم وعده‌هایی از سوی مسئولین مبنی بر تکمیل این پروژه تا ۳ ماه دیگر به گوش می‌رسد.

 

وعده‌ای که امروز و فردا می‌شود

غیاثی فرماندار شهرستان خنداب در گفتگو با خبرنگار نسیم خنداب در مورد تخصیص اعتبار پروژه پل دوآب_خنداب گفت: در سفر ریاست جمهوری ۱۳ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده است که این اعتبار یک‌ساله پرداخت می‌شود. هیچ مشکلی برای تامین اعتبار پروژه پل دوآب_خنداب نداریم، امیدواریم این پروژه تا آخر تیرماه به اتمام برسد.

 

فرماندار شهرستان خنداب در ارتباط با طلب پیمانکار این پروژه گفت: طلب پیمانکار مربوط به قبل از زمان تصویب اعتبار پروژه در زمان سفر ریاست جمهوری است. و معوقات پیمانکار ربطی به اعتباری که برای تعریض این پروژه در نظر گرفته‌ایم، ندارد.

 

 

معطل ماندن پروژه‌ها به دلیل کمبود اعتبارات

صیفی، مسئول فنی عمرانی شهرداری جاورسیان در گفتگو با خبرنگار ما در ارتباط با ساخت بلوار ورودی شهر جاورسیان گفت: نزدیک به ۲ سال از زمان آغاز احداث پروژه بلوار ورودی شهر جاورسیان می‌گذرد، مسیر این بلوار از ورودی شهر جاورسیان شروع و تا ابتدای تابلو ورودی روستای خانقاه ادامه دارد که طول این مسیر نزدیک به ۱۲۰۰ متر است و دو لاین رفت و برگشت برای این مسیر تعبیه شده است.

 

وی در ادامه گفت: عملیات زیرسازی یک لاین پروژه به اتمام رسیده و در لاین دیگر نیز در حال جدول‌گذاری هستیم، ساخت دیوار حائل و روشنایی این پروژه تکمیل و منتظر تخصیص اعتبار برای انجام کارهای آسفالت این پروژه هستیم، اگر اعتبار این پروژه به مرحله تخصیص برسد تا پایان تابستان کار را به اتمام می‌رسانیم.

 

ساخت بلوار ورودی شهر جاورسیان نیازمند یک‌میلیارد تومان اعتبار

غلامی رئیس شهرداری جاورسیان در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: امسال اعتباری برای این پروژه تخصیص پیدا نکرده، تکمیل این پروژه نیازمند تخصیص یک‌میلیارد تومان اعتبار است.

 

کل اعتباری که برای این پروژه در نظر گرفته شده نزدیک به ۲ میلیارد تومان است که تاکنون ۵۰ درصد هزینه‌های این پروژه از اعتبارات داخلی شهرداری تامین شده است، برای ادامه روند این پروژه که شامل زیرسازی، آسفالت و فضای سبز است نیازمند تامین یک‌میلیارد تومان اعتبار هستیم.

 

شواهد و قرائن نشان می‌دهد این محور مواصلاتی تنها یک راه ارتباطی نیست بلکه به «جاده انتخاباتی» تبدیل شده که تنها در زمان انتخابات مطالبات مردم این منطقه رنگ به خود می‌گیرد و برای مسئولین حائز اهمیت می‌شود و این روزها که بعد از افتتاح مرکز درمان بستر این شهرستان به عنوان بیمارستانی که همچنان انتظار تجهیز برای بهره‌برداری از سوی مسئولین را می‌کشد رسیدگی به این پروژه‌های نیمه کاره باز حکایت از اهدافی در پس پرده خود دارد.

 

تعلل مسئولین و پیمانکاران برای تکمیل این پروژه و مانورهایی که برای پر رنگ کردن عملکرد دولت یازدهم داده می شود، حکایت از این دارد که این پروژه نیز تکمیل شدنی نیست، پروژه‌ای که با جان و امنیت مردم شهرستان خنداب در ارتباط است تبدیل به ابزار تبلیغاتی دولتمردان و کاندیداهای انتخاباتی شده است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.