| کد خبر: 128680 |

پیشنهاد سازمان راهداری برای عبور راه‌آهن از حریم جاده‌ها

تین نیوز

مدیر‌کل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری از ارائه پیشنهاد سازمان در دو بخش راه‌های شریانی‌وحیاتی و راه‌های اصلی‌وفرعی به شورای عالی فنی و زیربنایی وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: این پیشنهاد می‌تواند به عنوان دستورالعمل یا راهنما در پروژه‌های ساخت راه‌آهن در حریم جاده‌ مورد استفاده قرار گیرد.

 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا اکبری  با اشاره به تدابیر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای ایمن سازی مراتب ساخت راه‌آهن و مترو در حریم آزادراه‌ها اظهار داشت: ما در سازمان با پذیرش اصلی مبنی بر احتمال عبور مسیر ریلی درحریم جاده‌ها با جمع بندی گزارش مهندسان مشاور و ایجاد تغییرات و اصلاحاتی در آن‌ها پیشنهادی را  تنظیم و تهیه کرده‌ایم.

 

وی افزود:‌ پیشنهاد سازمان در دو بخش، شامل راه‌های شریانی‌وحیاتی و راه‌های اصلی‌وفرعی تهیه و به شورای عالی فنی و زیربنایی وزارت راه و شهرسازی ارئه شده است که می تواند در صورت اعلام نظر نهایی این شورا به عنوان دستورالعمل یا راهنما در چنین پروژه‌هایی مورد استفاده قرار گیرد.

 

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جادهای خاطرنشان کرد: به طور مثال برای تهیه پیشنهاد مذکور به همراه مدیرکل دفتر ایمنی و حریم سازمان، چند تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و یک مهندس مشاور برای پیدا کردن نقطه انطباقی در محل ساخت دو پروژه مترو پرند و هشتگرد مستقر شدیم و نکات مورد نظر را مورد بررسی قرار دادیم. 

 

وی تصریح کرد: به دلیل توجه دیرهنگام به مساله ایمنی راه‌ها در کشور، مهندسان مشاور حال حاضر کشور نمی‌توانند به مفهوم مورد نظر راهنماهای پیشنهادی مجموعه وزارت راه‌ و شهرسازی پی‌ ببرند. لذا ما در این بخش با ضعف جدی روبرو هستیم.

 

اکبری خاطرنشان کرد: تاریخچه ابلاغ دستورالعمل‌های مختلف ایمنی راه‌ها در  برخی کشورهای توسعه یافته و پیشگام به سال ۱۹۶۵ بر می‌گردد و به همین خاطر است که مهندسان مشاور آن‌ها هم اکنون در کار خود خبره شده و با شناخت انواع موانع و حفاظ‌ها، قادر به طراحی خفاظ مناسب با توجه به میزان ریسک پذیری هستند.

 

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یادآور شد: از طرفی مجموعه قوانین و دستورالعمل‌‌هادر آن کشورها به گونه‌ای نیست که  در صورت بروز هرگونه اتفاق و حادثه، نهاد بالادستی مانند وزارت راه و شهرسازی در ایران به دادگاه احضار شود.

 

وی در ادامه با اشاره به ماهیت پیشنهاد تهیه شده در سازمان مبنی بر راهنما یا دستورالعمل بودن آن بیان داشت: عده‌ای از مشاوران و اعضای هیئت علمی بر این باورند که که این پیشنهاد در ایران باید به صورت قانون و دستورالعمل در اختیار مشاوران قرار گیرد. زیرا به موجب بروز هرگونه حادثه در قبال نظر شخصی مهندس مشاور در زمان طراحی، وزارت راه و شهرسازی باید پاسخگو باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.