| کد خبر: 127890 |

◄ لزوم جایگزینی تدریجی نیروی انسانی با کنترل هوشمند در جاده‌ها

تین‌نیوز| حمید نجف کارشناس حمل‌ونقل در یادداشتی که چندی پیش در تین‌نیوز منتشر شد به ذکر نقل‌قول‌ها و آمارهایی از برخی مسئولان مرتبط با تصادفات جاده‌ای پرداخت و نوشت:

 

- رئیس پلیس راهور ناجا: «در نیمه نخست امسال از مرگ 7 هزار و 83 نفر در تصادفات رانندگی خبر داد و اظهار کرد: روزانه 45 نفر در تصادفات رانندگی کشور کشته و 850 تن زخمی می‌شوند.»

 

 - طبق تحقیقات پلیس، تقریباً 6 درصد درآمد ناخالص کشور در تصادفات از بین می‌رود.

 

- مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور: «سالانه ۱۶ هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند.»

 

- رئیس پلیس‌راه راهور ناجا اعلام کرد: «٣ درصد تصادفات در محل‌های حادثه‌خیز راه‌ها رخ می‌دهد و دوهزار نفر در محل‌های حادثه‌خیز جاده‌ها کشته می‌شوند، بر اساس آخرین جمع‌بندی‌های پلیس‌راه حدود 3400 محل حادثه‌خیز در جاده‌های برون‌شهری وجود دارد که به‌رغم کاهش آن‌ها در سال‌های گذشته وضعیت 1500 محل از این تعداد بحرانی است و حجم زیادی از تصادفات فوتی و جرحی در آن‌ها رخ می‌دهد؛ طبق گفته وی تصادفات جاده‌ای تنها در نقاط حادثه‌خیز سالانه حدود 2400 میلیارد تومان خسارات مالی به کشور وارد می‌کند؛ قطعاً باید همه دستگاه‌های مسئول بخصوص مراجع قانون‌گذار اعتبارات ویژه‌ای را برای اصلاح سریع محل‌های حادثه‌خیز اختصاص دهند.

 

- معاونت اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی: « هر مرگ‌ومیر چیزی حدود یک‌ میلیارد و ٢ ‌ میلیون تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد می‌کند.»

 

- گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد ایران رتبه ١٧٧ از میان حدود ١٩ کشور جهان را در میزان تلفات رانندگی دارد.

 

نهایتاً اظهارات مدیرکل دفتر برنامه‌وبودجه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سازمانی که طبق قانون مسئولیت بهسازی نقاط حادثه‌خیز جاده‌های کشور به عهده آن است، سازمانی که به نسبت بودجه تخصیصی قادر به خدمت خواهد بود.

 

-«اگر بودجه سال 95 و 96 را باهم مقایسه کنید متوجه می‌شوید که کلاً در سال 96 بودجه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بودجه کاهشی بوده است و از افزایش بودجه خبری نیست، یعنی تقریباً عددی در حدود 28 درصد نسبت به سال گذشته کاهش بودجه داشته‌ایم، البته این بودجه در حال حاضر در مرحله لایحه است و تبدیل به قانون نشده و ممکن است تغییراتی در آن انجام شود.»

 

این کارشناس در پایان تاکید کرد: اگر اعتقاد به کاهش تلفات جاده‌ای و خسارات انبوه جانی و مالی آن داریم، بهتر است بدون تعارف نه در شعار بلکه در عمل این موضوع را به اثبات برسانیم.

 

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ تعدادی از کاربران پیام‌هایی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

 

یکی از کاربران در پیام خود آورده است: تعریض جاده‌های باریک در کوهستان‌های ایران می‌تواند راهکاری جهت «پرش اقتصادی» ایران باشد.

 

وی افزوده است: توجه نکردن به تعریض جاده‌ها باعث‌شده که مصرف سوخت افزایش یافته و مدت زمان رسیدن به مقصد بسیار زیادتر از حد معمول شود و مهمتر از همه جان شهروندان در این جاده‌ها به خطر بیفتد.

 

این کاربر در ادامه با ذکر مثالی به وضعیت جاده‌های استان زنجان، اشاره کرده و افزوده است: استان زنجان در منطقه شمال غرب ایران قرار گرفته و تنها استان ایران است که با هفت استان دیگر مرز مشترک دارد و از سویی نیز فاصله کمی با پایتخت و نیز با تبریز و شمال دارد اما برخی جاده‌های باریک این استان که توجهی نیز به آنها نمی‌شود به جاده‌های مرگ  معروف شده‌اند و سالانه تعداد زیادی از هموطنان ما در این جاده‌های باریک به کام مرگ می روند.

 

این کاربر جاده‌های سلطانیه - همدان، جاده زنجان - بیجار، جاده زنجان - تخت سلیمان، جاده بسیار مهم زنجان منجیل و جاده زنجان - میانه را از جمله مسیرهای جاده‌ای خطرناک استان زنجان برشمرده و تاکید کرده است: با صرف بودجه در جاده‌های باریک و تعریض آنها، می‌توان از صرف بودجه‌هایی کلان‌تر و عظیم‌تر جلوگیری کرد.

 

یکی دیگر از کاربران نیز در پیام خود مطرح کرده است: تا زمانی که باور نکنیم با کار فرهنگی می‌توان مشکلات را درمان کرد، نمی‌توانیم به هدف برسیم.

 

وی تاکید کرده است: البته برخوردهای تنبیهی و قهری نیز موثر است ولی باید در فرایند بسیار نهایی دیده شود.

 

کاربر دیگری نیز در پیام خود آورده است: یکی از کشنده‌ترین انواع تصادفات، تصادف شاخ به شاخ است چراکه اگر هر خودرو 100 کیلومتر سرعت داشته باشد، این اتفاق مانند برخورد دو خودرو با سرعت 200 کیلومتر برساعت به دیوار است، پس خسارت مرگ چندین برابر می شود.

 

وی افزوده است: متاسفانه باید پذیرفت که علت اصلی این تصادفات نیز تخلف و انحراف به چپ راننده است و لذا بهتر است گاهی اوقات با ابزاری سخت‌گیرانه‌تر از جریمه پلیس، جلوی این تخلف را گرفت.

 

این کاربر با ذکر دو روش برای کاهش این گونه تخلفات و تلفات آورده است: یک روش استفاده  از سیستم تشخیص خودکار انحراف به چپ  و ارسال سریع جریمه با پیامک سامانه است که نیاز به چند تخصص اصلی دارد، پردازش تصویر و بینایی ماشین، تشخیص سرعت، ارسال پیامک.

 

وی افزوده است: روش دوم نصب بلوارهای کم هزینه در همه معابر دو طرفه برون شهری است که چنانچه دولت نمی‌تواند طی مدت کوتاهی همه راه‌های دوطرفه را اتوبان کند، می‌تواند با نصب موانع موقتی و کم هزینه نظیر قندیل‌های پلاستیکی، در کوتاه مدت جلو انحراف به چپ را در مسیرهای خطرناک به‌صورت اجباری بگیرد.

 

یکی دیگر از کاربران نیز با بیان این‌که دوربین‌های هوشمند پل صدر نشان دادند که تفاوت اساسی بین تصادفات روی پل و سطح زمین که فاقد آن است وجود دارد، تاکید کرده است: بر این اساس محورهای تردد باید به دوربین‌های متعدد مجهز شوند.

 

وی افزوده است:  پلیس و نیروی انسانی عملا شب‌ها فعال نیستند و این بدان معنی است که 50 درصد  یک شبانه‌روز مورد نظارت پلیس قرار ندارد درحالی‌که دوربین‌ها 24 ساعته محورها را کنترل می‌کنند.

 

این کاربر با تاکید بر این که باید کم کم نیروی انسانی حذف و کنترل هوشمند جایگزین آن شود، آورده است:  همچنین باید اولویت چهار بانده شدن هم محورهای کوهستانی باشد. مثلا در اصفهان که کویری است ساخت آزادراه و بزرگراه های مختلف دشوار نیست.

 

وی عنوان کرده است: درحالی‌که در نقاطی مثل اردبیل، شمال کشور، چهارمحال بختیاری، کردستان با ساخت بزرگراه‌های چهاربانده تلفات شاخ به شاخ کاهش می‌یابد.

 

این کاربر در ادامه پیام خود خاطرنشان کرده است: باید اولویت وزارت راه هم این گونه نقاط باشد وگرنه ساخت بزرگراه‌های متفاوت در نقاط متفاوت کویر مزیت ندارد و برای کاهش تلفات رانندگی باید اولویت باید مناطق کوهستانی و صعب العبور باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.