| کد خبر: 122449 |

وعده های بی سرانجام و تکمیل نشدن پل تاریخی بشار

تین‌نیوز| پل سوم که امروز به پروژه های تاریخی و بسیار وخیم در پایتخت طبیعت ایران امروز درگیر و دار وعده های بی سرانجام به پروژه مخروبه تبدیل شده که هیچ نوش دارویی برای درمان آن نیست.
 
به گزارش بویرخبر، پلی به نام پل سوم بشار، پروژه تاریخی اما گرفتار در کاغذ بازیهای اداری، پروژه های که شاید 13سال از عمرش می گذرد و بجای اینکه یک مزید برای استان باشد امروز معظلی برای پایتخت نشینان طبیعت بدل شده است.

چوبله چهار استاندار در پل سوم بشار
ساخت پل سوم بشار که تاکنون در دوران چهار استاندار در کهگیلویه و بویراحمد به سرانجام نرسیده است همچنان نیز دستخوش تغییر و تحولات است و به کلافی سردرگم برای مسئولان این استان تبدیل شده است.

این پل که یکی از مصوبه های سفر اول دولت نهم به استان بود به دستور هیئت برای کاهش ترافیک و پیوند دادن ضلع جنوبی شهر یاسوج به کمربندی یاسوج به شیراز در زمان حاج حسینی استاندار اسبق استان کلنگ زنی شد.
پل سوم  که در انتهای شهرک بلکو و چسپیده به پارک بزرگ مهرورزی و پارک تازه تأسیس غدیر قرار داشته در زمان بهرامی شهردار اسبق مرکز استان و استانداری حاج حسینی آغاز به فعالیت کرد.

رنجی 13ساله در پل سوم بشار
 این پل  13 ساله به طول130 متردارای دو دهانه 25 متری و دو دهانه 45 متری است که دو باند رفت و برگشت با عرض هر کدام 11 متر داشته و تاکنون بیش از 40 میلیارد ریال هزینه در برداشته و در سالهای اخیر به دلیل کمبود اعتبار و تملک 21 هزار مترمربع از زمین های کشاورزی اطراف نیز آن متوقف شده است.
 هرچند که در آخرین دوره دولت دهم بحث اراضی ملی و دست درازی برخی برای به پایان نرسیدن این پل سوژه رسانه ها بود،اما عملیات تکمیل این پل به کُندی پیش رفت تا قرعه تکمیل آن به گردن دولت یازدهم گذاشته اشت.

یدطولای دولت در راکد ماندن پروژه ها
دولت یازدهم که به خوبی نشان داد که نمی تواند برخی از پروژه هالی ملی را به سرانجام برساند و تمام هم و غم خود را برای رسیدن به برجام قرار داد در این پل هم نیز لنگ زد و تمام کاسه و کوزه ها را بر گردون دولت قبل انداخت و گفت که احمدی نژاد مقصر است.
برخی از مسئولان دولت یازدهم که توجیهی برای پیاده نشدن طرح های خود در این پروژه حیاتی در مرکز استان نداشتند نبودن یک طرح توجیهی و عمل نکردن مدیران گذشته را علم کردن و از مدیریت خود نیز دفاع میث کردند.

پل سوم بشار
هر چند این روزها سید موسی خادمی  استاندار استان در تلاش است که با اختصاص اعتبار، پس از13 سال بلاتکلیفی  این پل را به سرانجام برساند، اما رسانه ها و مردم شاهد خبرهای ی خوبی از افتتاح این پل نیستند و در مقابل پیمانکار و مسئولان امر نبود اعتبار را از عمده ترین مشکلات افتتاح آن می دانند.

پل سوم بشار به آثار تاریخی پایتخت طبیعت ایران پیوست
 پل سوم که امروز به پروژه های تاریخی و بسیار وخیم در پایتخت طبیعت ایران امروز درگیر و دار وعده های بی سرانجام به پروژه مخروبه تبدیل شده که هیچ نوش دارویی برای درمان آن نیست.

هرچند که افتتاح این پل می توان در آینده  نزدیک ترافیکی روان را برای پایتخت طبیعت به باور آورد، اما وضعیت وخیم دو پل پیر بشار در ورودی مرکز استان امروز خبری های بدی را می دهد که باید به دنبال راه حلی مناسب برای این وضعیت وخیم بود.

با این حال دو پل قدیمی ورودی شهریاسوج آن هم از سمتی که بیشترین سیر مسافر را روانه شهر یاسوج به عنوان یک جاذبه تفریحی می کنند، امروزدیگر جوابگوی حجم ترافیک بالای این شهرنیست. هرچند که مسئول فنی پل های اول و دوم بشار عمر این پلها را رو به پایان دانسته اند و گفته است که این پل ها دیگر توان ایستادن  بر روی روخانه وحشی بشار را ندارد، اما هنوز پل سوم بشار اندرخم یک کوچه و مسئولان بی خیال از تکمیل آن هستند.

وعده های بی سرانجام
حسین فدایی مدیر کل پیشین اداره راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد در بازدید از روند اجرایی پروژه پل سوم بشار افزود: با بهره برداری از این پل بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر یاسوج به خصوص در ورودی شهر، کاهش می یابد.
وی با گلایه از کندی روند ساخت این پروژه در سال های گذشته اظهار کرد: عمر این پروژه به بیش از 13 سال مبوده که متاسفانه در طول این سالیان با برنامه ریزی صحیحی صورت نگرفته است.

پل سوم بشار
فدایی مقصر اصلی تکمیل نشدن این پروژه را مسئولا سابق دانست و عنوان کرد: مسئولان وقت به اهمیت این پروژه پی نبرده اند که همه این مسائل باغث شده که بهره برداری از این پل تاکنون انجام شود.

باور کنیم یا نه؟!
مدیرکل پیشین راه و شهرسازی استان گفت: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به تسریع در روند اجرایی پروژه ها شده است که امیدواریم همین امر باعث حل مشکلات اعتباری و نقدینگی برای تکمیل ساخت پل سوم بشار شود.
فدایی  با بیان اینکه پروژه متناسب با برنامه زمان بندی در حال اجرای عملیات است و به زودی عملیات در دو شیفت ادامه خواهد یافت ،گفت:تاکنون حدود چهار میلیارد تومان برای این پل هزینه شده است و برای تکمیل چهار خط این پل قریب به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است ،هرچند که سخن های شیوای فدایی خبر از تکمیل این پروژه می داد اما فدایی  هم نتوانست اندر حکایت این پل را به سرانجام برساند و این پل هنوز هم راکد مانده است.

راه علیمردانی به کجا ختم می شود
بعد آمدن علیمردانی و رفتن فدایی از استان دستورات ویژه ای از سوی مدیر کل جدید برای پایان این پل تاریخی در نظر گرفته شد و هرچند که عملیات اجرایی این پل در دستور کار است اما روند کند این پروژه نشان دهنده این است که معلوم نیست که این پل مهم که به بهره برداری خواهد رسید.

فقط میدانم راضی نیستم؟
سید موسی خادمی در اولین بازدید خود در زمان علیمردانی مدیر کل جدید راه و شهرسازی استان از این پروژه گفت: معطل ماندن و طولانی شدن روند اجرای این پل که یکی از طرح های مهم عمران شهری محسوب می شود، سبب نارضایتی عمومی مردم شده است.

وی با توجه به مزایای اجرای این طرح مهم عمرانی به ویژه در راستای کاهش محسوس بار ترافیکی در شهر یاسوج از مدیرکل راه و شهرسازی استان خواست اجرای این طرح را حتی با چندین پیمانکار و کار شبانه روزی بیش از گذشته شتاب بخشد.


مدیرکل راه وشهرسازی  جدیدکهگیلویه و بویراحمد نیز در این بازدید گفت که اجرای پل سوم بشار یکی از اولویت های مهم این نهاد اجرایی است و به صورت روزانه روند اجرای آن مورد بررسی قرار می گیرد.

نیاز 150میلیارد ریالی پل سوم بشار
محمد علی علیمردانی اظهار داشت: برآورد ریالی برای تکمیل و بهره برداری این طرح افزون بر 150 میلیارد ریال است.
وی میزان پیشرفت فیزیکی این طرح را هم اینک بالای 60 درصد ذکر کرد و افزود: تلاش می شود که تا پایان سال جاری این طرح مهم عمرانی به بهره برداری برسد.

 هم چنین نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در  اولین بازدید خود با حضور علی مردانی از این پروژه این پل را از جمله طرح‌های اولویت‌دار استان دانست و عنوان کرد: با افتتاح پل سوم بشار برخی از ترافیک در ورودی شهر یاسوج کاهش می‌یابد.

سرابی به نام ماده 180
غلام‌محمد زارعی خواستار احداث هر چه سریع‌تر این طرح شد و خاطرنشان کرد: روند احداث این پروژه‌ با شدت بیشتری انجام شود و پل برای استفاده مردم سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.
زارعی در بخش دیگری از اظهارات خود به کارهایی که در شهر یاسوج در شرف انجام است اشاره کرد و افزود: پل سوم بشار با مشکلاتی روبه‌رو شد از جمله این که اعتبارات ماده ۱۸۰ به آن تخصیص داده نشد و همین موجب شد تا نتوانیم در موعد مقرر پل را تکمیل کنیم.

وی گفت: در منطقه سر رود مشکلاتی از گذشته وجود داشته است که به سرعت به دنبال رفع این مشکلات در حوزه‌های مختلف آب و راه روستایی، آموزش و فضاهای آموزشی و همچنین ایجاد فضاهای ورزشی هستیم.



نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر پیمانکار پل سوم بشار عنوان کرد: پیمانکار جدید قول داده است که  هرچه سریعتر پل سوم به بهره‌برداری برسد.

پل سوم نشد ، پل چهارم را دریابید
زارعی از فعال بودن پروژه پل چهارم بشار خبر داد و ابراز کرد: از روند اجرایی این پروژه رضایت داریم و امیدواریم با افتتاح این پروژه‌ها شاهد کاهش حجم ترافیک در شهر یاسوج باشیم.

هرچند که مسئولان با بازدید سرب زده از این پل بیمار در پایتخت طبیعت صبر ایوب را پیشه کرده اند و خواهان تسریع در عملیات تکمیل این پل تاریخی در پایاتخت طبیعت هستند اما وعده های آنان یکی پس از دیگری به یأس تبدیل شده و  هنوز مردم پایتخت طبیعت از داشتن یک پل ایمن در این استان محرومند.

پل سوم بشار
  لازم به ذکر است عملیات اجرایی پل سوم بشار یاسوج به طول افزون بر 130 متر از سال 82 آغاز شد
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.