◄ مرگ تدریجی پژو و سمند در چرخه حمل و نقل برون شهری
تین نیوز | با اقدام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از طریق اتحادیه شرکت های تعاونی سواری کرایه بین شهری کشور در خصوص ثبت نام خودرو های جدید و به روز خارجی به نظر می رسد به صورت پلکانی و در گذر زمان، مرگ تدریجی پژو و سمند در چرخه حمل و نقل برون شهری رقم خواهد خورد.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، موج نارضایتی از خودرو های پژو و سمند در حمل و نقل برون شهری از زمانی شروع شد که حتی ایران خودرو بر اثر تحریم ها و همچنین درگیری با شورای رقابت و عدم استقبال مردمی برای خرید روبرو بود.
به همین خاطر بسیاری از دست اندرکاران حوزه حمل و نقل درون و برون شهری برای فرار از خرید فرمایشی دو محصول پژو و سمند دست به تحرکاتی در خصوص پیدا کردن جایگزین برای این دو مدل خودرو قدیمی و از رده خارج زدند؛ به طوری که ابتدا شهرداری ها و سپس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از اقدام خود در جهت جایگزینی خودرو باکیفیت تر پرده برداشتند.
به طور مثال ابتدا شهرداری شهر کاشان در سیستم تاکسی های درون شهری MVM530 را جایگزین پژو و سمند کرد و در ادامه نیز شهرام آدم نژاد، معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با شرکت جیلران برای ورود تعداد قابل توجهی خودرو جیلی EMEGRAND7 به ناوگان حمل و نقل سواری کرایه برون شهری وارد مذاکره شدند.
لازم به ذکر است چنین تحرکاتی، خواب را بر ایرانخودرویی که تا کنون بدون هیچ زحمتی سودهای کلان را در کیسه خود می دیدند حرام کرد و آن شرکت را وادار به واکنش های غیر منطقی در جهت بر انگیختن احساسات مردمی کرد که فریاد نارضایتی شان گوش فلک را کر می کرد.
این پایان کار نبود و ایران خودرو از طریق مجلس و کمیسیون های اصل 90 و صنایع توانست کمی شرایط را به نفع خود عوض کند، اما نکته کار، زمانی بود که این شرکت قادر به انجام وعده های خود به دلیل شرایط اقتصادی و تحریم از جمله تامین 200 دستگاه تاکسی برون شهری نبود.
گفتنی است، هر دو خودرو جیلی و ام.وی.ام در حال حاضر در هر دو ناوگان درون شهری و برون شهری مشغول به فعالیت شده اند و پژو و سمند نیز روز به روز یا به سن فرسودگی می رسند و یا دیگر شرایط فعالیت را از دست داده اند؛ به طوری که رانندگان و مالکان خودرو نیز تمایلی به خرید مجدد سمند و پژو ندارند زیرا شرایط واگذاری شرکت جیلی علی رغم قیمت بیشتر نسبت به ایران خودرو بسیار مناسب تر است.
تصویر زیر از اتحادیه شرکت های تعاونی سواری کرایه بین شهری درخصوص خرید اقساط خودرو جیلی، بیانگر ورود تدریجی جیلی به بازار حمل و نقل برون شهری است.
همچنین سیاست های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در قیمت گذاری به گونه ای اعمال شده است که مسافر ترجیح می دهد با پرداخت ما به التفاوت منصفانه از خدمات بهتر و راحتی و امنیت بیشتری در سفر و مسافت طولانی بهره مند شود.
بر همین اساس نرخ مصوب اتحادیه شرکتهای تعاونی سواری کرایه بین شهری کشور در تاریخ 25 اسفند 92، کرایه سفر از مبدا تهران به مقصد مشهد و بالعکس با خودرو پژو و سمند در سرویس 4 نفره برای صندلی جلو 78هزار تومان و برای صندلی عقب 63 هزار تومان در نظر گرفته شده و این در حالی است که نرخ کرایه سفر بین شهری از مبدا تهران به مقصد مشهد و بالعکس با استفاده از خودرو جیلی برای صندلی جلو 93 هزار تومان و برای صندلی عقب 76 هزار تومان محاسبه شده است.
در ادامه این روند، مردم استقبال خوبی برای انتخاب خودرو جیلی جهت سفرهای خود نشان دادند که حاکی از رضایت مردم برای پرداخت بهای بیشتر در ازای رفاه بیشتر است به طوری که حالا پای خودروهای به روز و لوکس تری همچون هیوندا اکسنت، النترا و سوناتا در میان است.
این روند بدان معنی است که کم کم باید شاهد خدا حافظی پژو و سمند از گردونه حمل و نقل برون شهری در آینده نه چندان دور باشیم، زیرا با آمدن خودروهای هیوندای به جاده ها خودروهای جیلی خود به خود جای ایران خودرو را اشغال خواهند کرد و به این صورت مرگ تدریجی دو خودرو پژو و سمند در حمل و نقل مسافری برون شهری رقم خواهد خورد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.