| کد خبر: 11201 |

◄ مرگ تدریجی پژو و سمند در چرخه حمل و نقل برون شهری

تین نیوز | با اقدام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از طریق اتحادیه شرکت های تعاونی سواری کرایه بین شهری کشور در خصوص ثبت نام خودرو های جدید و به روز خارجی به نظر می رسد به صورت پلکانی و در گذر زمان، مرگ تدریجی پژو و سمند در چرخه حمل و نقل برون شهری رقم خواهد خورد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، موج نارضایتی از خودرو های پژو و سمند در حمل و نقل برون شهری از زمانی شروع شد که حتی ایران خودرو بر اثر تحریم ها و همچنین درگیری با شورای رقابت و عدم استقبال مردمی برای خرید روبرو بود.

به همین خاطر بسیاری از دست اندرکاران حوزه حمل و نقل درون و برون شهری برای فرار از خرید فرمایشی دو محصول پژو و سمند دست به تحرکاتی در خصوص پیدا کردن جایگزین برای این دو مدل خودرو قدیمی و از رده خارج زدند؛ به طوری که ابتدا شهرداری ها و سپس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از اقدام خود در جهت جایگزینی خودرو باکیفیت تر پرده برداشتند.

به طور مثال ابتدا شهرداری شهر کاشان در سیستم تاکسی های درون شهری MVM530 را جایگزین پژو و سمند کرد و در ادامه نیز شهرام آدم نژاد، معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور  با شرکت جیلران برای ورود تعداد قابل توجهی خودرو جیلی EMEGRAND7 به ناوگان حمل و نقل سواری کرایه برون شهری وارد مذاکره شدند.

لازم به ذکر است چنین تحرکاتی، خواب را بر ایران‌خودرویی که تا کنون بدون هیچ زحمتی سودهای کلان را در کیسه خود می دیدند حرام کرد و آن شرکت را وادار به واکنش های غیر منطقی در جهت بر انگیختن احساسات مردمی کرد که فریاد نارضایتی شان گوش فلک را کر می کرد.

این پایان کار نبود و ایران خودرو از طریق مجلس و کمیسیون های اصل 90 و صنایع توانست کمی شرایط را به نفع خود عوض کند، اما نکته کار، زمانی بود که این شرکت قادر به انجام وعده های خود به دلیل شرایط اقتصادی و تحریم از جمله تامین 200 دستگاه تاکسی برون شهری نبود.

گفتنی است، هر دو خودرو جیلی و ام.وی.ام در حال حاضر در هر دو ناوگان درون شهری و برون شهری مشغول به فعالیت شده اند و پژو و سمند نیز روز به روز یا به سن فرسودگی می رسند و یا دیگر شرایط فعالیت را از دست داده اند؛ به طوری که رانندگان و مالکان خودرو نیز تمایلی به خرید مجدد سمند و پژو ندارند زیرا شرایط واگذاری شرکت جیلی علی رغم قیمت بیشتر نسبت به ایران خودرو بسیار مناسب تر است.

تصویر زیر از اتحادیه شرکت های تعاونی سواری کرایه بین شهری درخصوص خرید اقساط خودرو جیلی، بیانگر ورود تدریجی جیلی به بازار حمل و نقل برون شهری است.


همچنین سیاست های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در قیمت گذاری به گونه ای اعمال شده است که مسافر ترجیح می دهد با پرداخت ما به التفاوت منصفانه از خدمات بهتر و راحتی و امنیت بیشتری در سفر و مسافت طولانی بهره مند شود.

بر همین اساس نرخ مصوب اتحادیه شرکتهای تعاونی سواری کرایه بین شهری کشور در تاریخ 25 اسفند 92، کرایه سفر از مبدا تهران به مقصد مشهد و بالعکس با خودرو پژو و سمند در سرویس 4 نفره برای صندلی جلو 78هزار تومان و برای صندلی عقب 63 هزار تومان در نظر گرفته شده و این در حالی است که نرخ کرایه سفر بین شهری از مبدا تهران به مقصد مشهد و بالعکس با استفاده از خودرو جیلی برای صندلی جلو 93 هزار تومان و برای صندلی عقب 76 هزار تومان محاسبه شده است.

 

در ادامه این روند، مردم استقبال خوبی برای انتخاب خودرو جیلی جهت سفرهای خود نشان دادند که حاکی از رضایت مردم برای پرداخت بهای بیشتر در ازای رفاه بیشتر است به طوری که حالا پای خودروهای به روز و لوکس تری همچون هیوندا اکسنت، النترا و سوناتا در میان است.

گفتنی است طی این اقدام از تاریخ 27 اردیبهشت سال جاری (93) سه خودرو مذکور با شرایط ویژه در اختیار متقاضیان قرار می گیرد که در جدول زیر مشهود است:


این روند بدان معنی است که کم کم باید شاهد خدا حافظی پژو و سمند از گردونه حمل و نقل برون شهری در آینده نه چندان دور باشیم، زیرا با آمدن خودروهای هیوندای به جاده ها خودروهای جیلی خود به خود جای ایران خودرو را اشغال خواهند کرد و به این صورت مرگ تدریجی دو خودرو پژو و سمند در حمل و نقل مسافری برون شهری رقم خواهد خورد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    خروج ۴۰۵ با توجه به حضور حدوداً ۲۰ آن طبیعی است و نیز مطلوب و مبارک است. سمند هم در حدود ۱۲-۱۳ سالی است که حضور دارد و با ورود محصول بعدی ایران خودرو که خودروی " دنا " است، کم کم سمند هم از چرخه خارج و خودروی دنا جایگزین خواهد شد. حضور خودروهای خارجی در کنار خودروهای ایرانی تهدید نیست. کما اینکه در حال حاضر خودروهای فرودگاه امام شامل سمند، ‌تویوتا کرولا و تویوتا کمری است و همگی هم دارند خدمات دهی می کنند. اینکه خودروهای هیوندا از خودروهای ایرانی در مواردی برتر باشند هم طبیعی ایست چون کره جنوبی کشوری تقریبا صنعتی است و ما در حال توسعه هستیم. اما بعید به نظر می رسد خودروهای چینی برتری خاصی داشته باشند. از سوی دیگر وجود شبکه گسترده تعمیراتی ایران خودرو و امداد خودرو در سرتاسر کشور هم مزیت قابل توجهی است که نمی توان به راحتی از آن صرف نظر کرد. به هرحال لیوان خودروسازی کشور دارای دو نیمه پر و خالی است و باید هر دو نیمه را به صورت همزمان دید

  • سعیدی فرد 0 0

    این که چیزی نیست! ما سال هاست شاید مرگ تدریجی اکثر صنایع کشور در راستای بهره مند شدن واردکنندگان محترم از سودهای کلان و بی دردسر هستیم. به هر حال، تولید دردسر دارد که ما اهلش نیستیم. ما خیلی شیک سرمایه مملکت را خارج می کنیم و اتومبیل وارد می کنیم، بدون این که به این میزان صادرات داشته باشیم. اتومبیل که جای خود دارد، ما مرگ تدریجی ابریشم، فرش، پارچه، محصولات کشاورزی و خیلی های دیگر را هم دیده ایم و از بس هورا کشیده ایم دیگر نفسی نمانده. مرگ دو نوع اتومبیل که دیگر در بین این همه مرگ تدریجی هیجانی ندارد. مبارک باشد انشالله!!

  • کارشناس حمل و نقل جاده ای 0 0

    خودرو ملی که به دلیل تحریم با کمبود قطعه و افزایش ۳ برابری قیمت روبرو شود و همچنین کیفیت تولید و امنیت آن نیز کاهش یابد نه تنها برای جاده بلکه برای شهر نیز به درد نمی خورد پس بهتر است حد اقل مردم در حین سفر از خودرو مطلوب لذت ببریم. استفاده از پلت فرم و موتور پژو ۱۹۹۸ که ملی محسوب نمی شود همانطور که تغییر شکل چراغ ها نیز دلیلی بر به روز شدن خودرو محسوب نمی شود

  • پیمانکار 0 1

    باز هم آزمون و خطا. سمند و ۴۰۵ بد است پس ما به فکر خودروهای بروز تر باشیم. چین هم که به روزه. اگه سمند پنچر بشه همه جا بوقو طبل میاد که ایران خودرو سرمایه های مردمو داره می چاپه ولی اگه جیلی بترکه خیلی راحت می گیم چینیه دیگه. اگه عرضه و خدمات ایران خودرو مشکل داره، راه حلش جایگزینی ماشین چینیه؟ شما قیمت جیلی و بده برا سمند مطمئن باش با همه سازیت میرقصه. به هر حال دوستان راهداری و حمل و نقل جاده ای بار اول نیست که با این حرفا و اخبار و به اسم " راحتی های مردم " تبانی های خودشونو پوشش میدن. موارد زیادی تجهیزات پیمانکارارو سرقت کردند و به هر شکلی چاپیدن. سیر نشدن افتادن رو راننده ها(مشکلی ندارم اگه هر قسمتی از این کامنت بخواد حذف بشه)

  • علیرضا 0 0

    بنده ازسال 83تاکنون سمندوپژوداشتم وهیچ ودربخش مسافرفعالیت میکنم هیچ همکاری وحمایتی ازطرف اتحادیه انجمن وسازمان برای زیرساخت کارمن قدم برنمیدارن وبرنخواهدداشت ومن به جیب ودرآمدخودم نگاه میکنم که برای من بااین کرایه صرف داردکه به این خودرهای قیمت بالانزدیک بشم توهمین ایرانیزووسمندکل رانندگان ماندن وای به حال جیلی وغیره واون دسته ازآقایان تازه کارهستن ووضیت مالی براشان اهمیت ندارن وبعدازچندسالی متوجه اشتباه میشوندتامسافرکشهای شخصی باشن صتعت حمل ونقل توایران جواب نخواهددادوتاراخورونیروی انتثامی به جدی برخوردنکنه کارسازنیست حمل ونقل وقت سواری کرایه نیدهدوهیچ حمایتی نمیکندواماروعملکردخودرابالامیبردهیچ مسوال به فکرقشرراننده بیچاره نیست وبس زیادحرف هست که نمیشودگفت همه آقازادهاباهم هستن وخوب میخورنباتشکر