| کد خبر: 102850 |

معاون استاندار خوزستان: مشکلات پایانه های مرزی خوزستان برطرف نشده است

تین‌نیوز|معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: به رغم تلاشهای زیادی که طی سه سال گذشته برای رفع مشکلات پایانه های مرزی استان انجام شده ولی برخی مشکلات همچنان وجود دارند.

 
احمد سیاحی شامگاه شنبه در نشست ستاد اربعین که با حضورقائم مقام سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در استانداری برگزار شد اظهار کرد: در سال های 1392 و 1393 اقدامات خوبی در جهت خدمت رسانی یه زائران اربعین حسینی(ع) در پایانه های مرز استان انجام شد اما باز هم مشکلات عمده ای در زمینه خدمات رفاهی و تردد زائران وجود داشت که کار خدمت رسانی را برای ما سخت کرده بود.

وی بر تقویت زیرساخت ها در پایانه های مرزی استان تاکید کرد و افزود: در سال گذشته بخش عمده ای از ضعف های سال های گذشته برطرف شده اما همچنان مشکلاتی در پایانه های مرزی استان وجود دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به خدمات شهرداری تهران در سال های اخیر در پایانه های مرزی استان گفت: شهرداری تهران در زمینه توسعه زیرساخت های مربوط به تامین آب ، برق و راه های منتهی به پایانه های مرزی با کمک دستگاه های اجرایی استان صورت داد که بخش عمده ای از کمبودها جبران شد.

وی همچنین با اشاره به سفر هرساله راهیان نور به خوزستان افزود: سالانه حدود سه هزار و 300 نفر از 19 یادمان و 36 نقطه اساسی دفاع مقدس در استان بازدید می کنند وهمین امر باعث شد در سال های اخیر اقدامات خوبی در جهت میزبانی از این مسافران صورت گیرد.

سیاحی ادامه داد: باتوجه به این که هرساله شاهد افزایش تعداد زائران اربعین حسینی و تردد آن ها از پایانه ها مرزی چذابه و شلمچه هستیم، نیاز است خدمات بهتری را به این زائران ارائه دهیم.

وی افزود: اگرچه در زمان حاضر نسبت به سال های گذشته شرایط بهتری را در این پایانه ها و جاده های منتهی به این دو مرز ایجاد کرده ایم اما تا رسیدن به شرایط ایده آل فاصله زیادی داریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: بحث تامین آب شرب در پایانه مرزی شلمچه یکی از مشکلات عمده در سال های اخیر بود که در سال گذشته با ایجاد پمپاژ12 کیلومتری اقدام موثری در جهت تامین آب در این پایانه مرزی صورت گرفت اما همچنان در روستاهای این مسیر و این پایانه مرزی باتوجه به افزایش زائران، مشکلاتی در زمینه تامین اب داریم که نیاز است آبفای استان اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

وی افزود: اعتبار مورد نیاز برای تقویت پمپاژ آب توسط منطقه آزاد اروند تامین شده و انتظار می رود که تا یک ماه آینده این عملیات اجرایی شود.

سیاحی بحث تامین برق پایانه های مرزی بخصوص محل استقرار موکب ها و پارکینگ های بین راهی را یکی از مسائل مهمی دانست که باید درسال جاری مورد توجه ویژه وزارت نیرو قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته برق ایستگاه قطار شلمچه مناسب نبوده و مشکلاتی را برای تردد زائران ایجاد کرد که انتظار می رود در این زمینه نیز برنامه هایی در دستور کار قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان بر توسعه راه های منتهی به پایانه های مرزی استان تاکید کرد و گفت: بحث راه های منتهی به پایانه های مرزی بخصوص مرز چذابه مشکلات زیادی را برای زائران ایجاد کرده بود که از سال گذشته تاکنون اقدامات خوبی در این خصوص صورت گرفته اما تعریض پل روی خطوط ریل راه آهن یک موضوع بسیار مهم است که انتظار می رود تا پیش از اربعین حسینی این پروژه نیز به اتمام برسد.

وی استفاده از ظرفیت راه آهن برای جابجایی زائران اربعین را یکی دیگر از مسائل مهم درجهت کاهش تلفات جاده ای و کاهش ترافیک در جاده های منتهی به دوپایانه مرزی استان دانست.

سیاحی ادامه داد: درسال گذشته حدود 12 هزار نفر از طریق خطوط ریلی به سمت پایانه های مرزی استان رفتند که باتوجه به افزایش احتمالی زائران امسال نیاز است که مسئولان کشوری در این زمینه تمهیدات لازم را برای انتقال زائران از مراکز استان ها به سمت مرزهای خوزستان فراهم کنند.

وی ادامه داد: با این اقدام می توان تعداد خودروهای شخصی را کاهش داد که به دنبال آن از بسیاری از مشکلات جاده ای نیز جلوگیری خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: سال گذشته حدود 70 هزار نفر از خرمشهر به سمت شلمچه از طریق خطوط ریلی جابه جا شدند که تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک داشت و انتظار می رود همچنان ظرفیت های ناوگان ریلی استان افزوده شود.

وی بحث فضای پارکینگی را یکی از معضلات همیشگی پایانه مرزی شلمچه دانست و گفت: در سال جاری با تمهیداتی که اندیشیده شده است فضای مناسبی برای پارکینک ایجاد شده که باتوجه به افزایش زائران باید برای 70 هزار خودرو فضای لازم را ایجاد کنیم.

سیاحی بر توسعه زیرساخت های پایانه مرزی چذابه وافزایش خدمات رفاهی در این منطقه تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلات این پایانه مرزی تامین، اتصال و توزیع آب بوده که به همین دلیل در سال گذشته با کاهش فشار آب مواجه بودیم که نیاز است در این خصوص طرحی توسط آب و فاضلاب استان بررسی شود.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات سال گذشته در پایانه مرزی چذابه بحث فضای پارکینگی بود که در این پایانه مرزی نیز فضای مناسبی پیش بینی شده و قراراست شهرداری منطقه چهار تهران در خصوص کوپال ریزی آن اقدامات لازم را صورت دهد و وزارت نیرو نیز بحث برق رسانی آن را تامین کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: همچنین در زمان حاضر وضعیت راه اهواز- سوسنگرد مطلوب است و کمربندی این شهرستان نیز که دوماه پیش عملیات اجرائی آن آغاز شد پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و امید است مشکل معارضان طول این مسیر نیز برطرف شود تا به زودی شاهد بهره برداری از این مسیر باشیم.

بحث ایجاد پارکینگ، تامین آب، برق رسانی به موکب ها و ایستگاه راه آهن در شلمچه، جمع آوری زباله های انباشته شده در دوپایانه مرزی، برقراری ارتباط هرچه بیشتر با کشورعراق درخصوص استفاده ظرفیت های این کشور در جهت خدمت رسانی به زائران، سرعت بخشیدن به تعریض پل در مسیر سوسنگرد به چذابه ، احداث سرویس های بهداشتی در پارکینگ های منتهی به مسیر دو پایانه مرزی، استفاده حداکثری از حمل و نقل ریلی برای جابه جایی زائران از داخل و خارج استان به سمت پایانه های مرزی و مواردی از این قبیل از مسائل مهمی بود که در این جلسه مرود بحث قرار گرفت.

پایانه های مرزی چذابه، شلمچه و مهران سه پایانه مرزی کشور به شمار می روند که هرساله تعداد زیادی از زائران حسینی از این سه مرز برای سفر به کربلا و نجف عبور می کنند.

هفته گذشته نیز جلسه ای درشهرستان دشت آزادگان با حضور استاندار خوزستان و جمعی از مسئولان استان برگزارو در آن جلسه نیز هر یک از دستگاه های مربوطه بخصوص راه و شهرسازی، آب و فاضلاب و توزیع برق استان مسئولیت هایی را در جهت خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی بر عهده گرفتند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.