| کد خبر: 62219 |

◄ فاصله تهران تا جهان شهری شدن / ظرفیت تهران برای ارتقاء جایگاه خود در جهان

تین نیوز | در کمتر از یک دهه قبل فریدمن تئوری "شهرهای جهانی" را مطرح کرد. کمی بعد ساسن از تئوری "جهان‌شهر" که مفهومی گسترده تر از شهرهای جهانی داشت از مجمع‌الجزایری در میان کشورهای جهان سخن گفت که کانون فعالیت‌های گسترده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند و شعاع اثر‌گذاری آنها تمامی کره زمین را در بر می‌گیرد.
 
به گزارش تین نیوز، با گذشت اندک زمانی یكی دیگر از نظریه‌پردازان به تقسیم‌بندی شهرهای جهان اقدام و 6 "جهان شهر" را به‌عنوان بزرگ‌ترین كانون‌ تولید ثروت و مرکز هدایت جهان معرفی كرد. جالب است كه در این تقسیم بندی که 54 کشور در آن با هم مقایسه شدند نامی از تهران وجود ندارد.
 
مروری بر ارقام تولید ناخالص ملی و همچنین رشد دانش و فناوری در شهرهای بزرگ جهان و شكل‌گیری بازارهای بین المللی در "شهرهای جهانی"  برای رسیدن به یك جهان‌شهر واقعی، آینده‌ای حیرت‌آور را پیش روی شهرهای جهان گذاشته است. "تهران" در این میان اما هنوز به جایگاه‌ واقعی خود دست نیافته،  پایتخت ایران اگرچه گام‌های بلندی در عرصه دیپلماسی شهری برداشته اما هنوز به واسطه "تولید ناخالص" داخلی اندك و ارائه خدمات بعضا ضعیف، راه بسیاری دارد تا به جایگاهی جهانی راه پیدا کند. با چنین گام‌های استواری از سوی مدیریت شهری كه این روزها در تهران شاهد آن هستیم، این فاصله هر روز رو به کاهش گذاشته و در آینده ای نزدیک تهران نیز در قامت یك «شهر جهانی» در میان دیگر شهرها قد علم خواهد کرد.
 
بر اساس این گزارش، شهرهای جهانی مرکز اطلاعات، تولید علم و ستاد مدیریت به منظور تولید و توزیع مویرگی در سطح جهان هستند و خدمات مالی بیشترین نقش را در آنها ایفا می کند. شهرهای جهانی مرکز مدیریت فرآیند تولید هستند بدون آنکه مکان تولید باشند و در واقع تولید غیرمتمرکز با تمرکز مدیریت در این شهرها همراه است.

اما باید دقت نظر داشت آیا تحقق بخشیدن به چنین فضایی با اختیارات محدودی که مدیریت شهری در کشور ما وجود دارد ممکن خواهد شد؟ در این بین باید دانست شهرداری یک نهاد مردمی‌ و زیر مجموعه ای است از دولت، در این مجموعه ( دولت و شهرداری ) اگر هدف رشد و توسعه باشد، طبیعتا کسی با این اهداف مخالفتی نخواهد کرد. به همین دلیل است که سیاست‌گذاران و مدیران شهری باید راهبرد جدیدی را پایه گذاری کنند تا تهران بتواند هر چه بیشتر حضور فعالی را در عرصه‌های جهانی داشته و از فرصت‌های توسعه برای شهروندان خود بهره‌مند شود.
 
این گزارش همچنین حاکی است، در صورتی که تصمیم گیران کلان ایران به‌ویژه کلان شهر تهران درگیر حل مسائل روزمره شوند و نتوانند شهرها را با تحولات جهانی قرن بیست و یکم مرتبط سازند، نه تنها مشکلات به دلیل عدم سرمایه‌گذاری و نبودن فرصت‌های مناسب شغلی هر روز بیشتر خواهد شد، بلکه یک کلان شهر در نظام جهان شهرها به حاشیه‌های محرومیت از شبکه جهانی رانده خواهد شد که نتیجه آن چیزی جز فقر، فساد و نا امنی برای شهروندان نیست، وضعیتی که متاسفانه در بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی شاهد آن هستیم.
 
شاید به همین دلیل است که در حال حاضر متغیرهای بین‌المللی در مسائل کلان شهرها مهم جلوه می‌کند و برای مسئولان موضوعاتی از قبیل فرار سرمایه، جلوگیری از انتقال تکنولوژی به ایران و مسئله مهاجرت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
تهران باید در میان کلان‌شهرهای دنیا بیش از گذشته مورد توجه واقع شود. زیرا  وسعت، سرمایه، موقعیت جغرافیایی و فعالیت‌ درون شهری آنرا در کنار کلان شهر‌های مهم جهان قرار داده و قطعا این مهم با اجرای دیپلماسی شهری زودتر از حد تصور به دست می آید. کشوری در جهان وجود ندارد که بدون ارتباطات بین‌المللی به رشد و پیشرفت دست یافته باشد زیرا اساسا هر کشوری هر قدر هم که در اقتصاد پیشرفته باشد، نیاز به همکاری‌های بین‌المللی دارد.

به گزارش تین نیوز، به‌ منظور تبیین پدیده کلانشهر شدن به‌عنوان یک‌ مسئله توسعه ای، ضروری است توجه خود را از جنبه سیاسی توسعه به تمرکز فوق العاده هریک از عملکردهای اصلی زندگی در مقیاس وسیع به ویژه‌ در کلانشهرهای کشورهای جهان سوم معطوف سازیم. جهانشهرها گلوگاه‌های اقتصاد سرمایه‌داری سازمان‌یافته و فرا ملیتی هستند. معرفی شبکه کنونی جهانشهرها آشکار می‌سازد که هیچ کلانشهری در هیچ کشور جهان سومی تاکنون به مرتبه جهانشهری نرسیده‌ است.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.