| کد خبر: 39163 |

مترو تا سال ۹۶ تکمیل می‌شود

تین نیوز | برای رسیدن به شرایط نرمال در بحث آلودگی هوا پارامترهای بسیاری دخیل هستند.

توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی از جمله مواردی است که می‌تواند در کاهش آلودگی هوای کلانشهر تهران نقش بسیار پررنگی داشته باشد. در گفتگویی که با ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران پیرامون روز هوای پاک داشتیم، بیشتر به مبحث توسعه زیرساخت های حمل و نقل شهری پرداختیم که وی معتقد است: برای توسعه حمل و نقل عمومی و در نتیجه کاهش ترافیک و آلودگی هوا علاوه بر نقش مردم نیازمند همکاری بین بخشی از دولت تا شهرداری هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نام گذاری امروز به نام روز هوای پاک و نیازی که به وجود عزمی جدی برای حل بحران آلودگی هوای تهران احساس می‌شود، حرکت نمادین رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت و حضور در مترو را چگونه ارزیابی می‌کنید، عنوان کرد:  در خصوص این که یک روز را به اسم روز هوای پاک نام گذاری کنیم وبا حرکتی نمادین یک روز با استفاده از مترو به سر کار برویم این کارها خوب است اما ماندگار و تاثیرگذار نیست.

این کارها زمانی می‌تواند اثر مثبت و محسوسی در وضعیت بحرانی آلودگی هوای تهران داشته باشد که علاوه بر آن به کارهای قانون گذاری و برنامه ریزی و تخصیص بودجه برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل شهری شامل مترو، اتوبوس، تاکسی و غیره نیز پرداخته شود. ما باید کاری کنیم که در همه طول سال هوای پاک داشته باشیم و در همه روزها از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم و مناسبتی برخورد کردن با این مسائل چندان کارساز نخواهد بود.

این کار نیاز به نوعی هم اندیشی و همکاری میان دولت،مجلس و مردم دارد که با عزمی ملی همه سازمانهای دولتی و غیردولتی در کنار هم و برابر وظایفشان به حل این معضل کمک کنند. وی نقش شورای شهر در این راستا و اقدامات عملی شورا را این گونه تشریح کرد: شورای شهر تهران در این زمینه تلاش بسیاری دارد و با توجه به قول مساعدی که دوستان شهرداری داده اند اعتبار مناسبی به بحث توسعه زیرساخت ها داده است. در قضیه مترو اعتباری که اختصاص یافته به گونه ای ست که باید تا پایان برنامه پنج ساله شهر تهران 150 کیلومتربه ظرفیت مترو اضافه شود، یعنی تا پایان سال 96 باید این ظرفیت محقق شود.

عضو شورای شهر در مورد همکاری میان دولت و سایر سازمان ها چنین عنوان کرد: در دولت گذشته قرار بود که سهمی 50 درصدی از هدفمندکردن یارانه ها در بخش توسعه زیرساخت های حمل ونقل شهری هزینه شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و در دولت فعلی هم با وجود قول مساعد و تلاشی که صورت گرفته هنوز این مهم محقق نشده است.

این درحالی است که در صورت محقق شدن این موضوع و اختصاص بخشی از این بودجه شاهد رشد چشمگیری در توسعه زیرساخت ها خواهیم بود که به عنوان مثال می‌توان به ایجاد ظرفیت ریلی مترو تا 300 کیلومتر یعنی دوبرابر میزان پیش بینی شده در برنامه پنج ساله دوم خواهد بود.

قناعتی در مورد مستهلک بودن اتوبوس های شهری گفت: ظرفیت فعلی اتوبوسهای شهر تهران قابلیت افزایش تا سقف 12 هزار دستگاه را دارد ولی هم اینک 6 هزار دستگاهی که در حال استفاده هستند عموما مستهلک بوده و نیاز به تعمیرات اساسی دارد. به دلیل ارزان بودن و مقرون به صرفه بودن استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی – شهری میزان هزینه ای که دولت در این راستا انجام می‌دهد نوعی سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگسازی در بحث استفاده مردم از حمل و نقل عمومی عنوان کرد: رسانه ملی نقش مهمی دارد و مانند بسیاری از موارد که با ورود خود تاثیر مثبتی ایجاد کرده در این مساله هم می‌تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند. تلویزیون با ساخت برنامه هایی می‌تواند مردم را به استفاده از حمل و نقل عمومی و عدم استفاده از خودروهای شخصی به خصوص به صورت تک سرنشین ترغیب کند.

وی با توصیه به خودرو سازها و وزارت صنت معدن و تجارت اظهار کرد: استفاده از انرژی فسیلی در تمام دنیا رو به کاهش است. دنیا دارد به سمتی می‌رود که استفاده از خودروهای هیبریدی – برقی، جایگزین خودروهای با سوخت آلاینده می‌شود. این کار علاوه بر اینکه آلودگی هوا را کاهش می‌دهد می‌توانند باعث کاهش الودگی های صوتی نیز شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.