| کد خبر: 38850 |

بازسازی مهرآباد برای افزایش پروازهای داخلی

تین نیوز | بعداز سانحه مرگبار آنتونوف۱۴۰، شركت هواپیمایی سپاهان در مردادماه گذشته كه هواپیما دقایقی بعد از پرواز در منطقه‌ای نزدیك به انتهای باند فرودگاه مهرآباد سقوط كرد، بحث‌هایی درباره لزوم انتقال فرودگاه مهرآباد به خارج از پایتخت مطرح شد. خطرات ادامه حضور و فعالیت پرترافیك‌ترین فرودگاه كشور در منطقه متراكم و پرجمعیت غرب پایتخت نیز بعد از این سانحه مدتی نقل محافل رسانه‌ای و كارشناسی بود. اكنون خبر رسیده كه اقداماتی برای افزایش ظرفیت این فرودگاه در جریان است و حتی انتقال كامل پروازهای حج به فرودگاه امام خمینی(ره) هم تنها برای افزایش سرویس‌دهی مهرآباد صورت گرفته است. بنابراین به‌نظر می‌رسد موضوع تعطیلی یا انتقال فرودگاه مهرآباد را باید پایان‌یافته تلقی كرد و تا زمانی‌كه حادثه دیگری غافلگیرمان كند، بحث و گفت‌وگو درباره آن را به فراموشی سپرد.
 
انتقال پروازهای حجاج به فرودگاه امام و افزایش ظرفیت ترمینال‌ها

مدیركل فرودگاه مهرآباد با بیان اینكه طی چندماه اخیر اصلاح معابر، خیابان‌ها، مسیرهای منتهی به ترمینال و ایرساید، اصلاح مسیرهای پروازی و ساماندهی پارك‌پوزیشن هواپیماها در این فرودگاه عملیاتی شده است، گفت: از ۶ ترمینال موجود در مهرآباد، ۳ ترمینال فعال است ضمن آنكه از همه ظرفیت ترمینال یك هم استفاده نمی‌شود و این درحالی است كه فرودگاه مهرآباد پرترددترین فرودگاه كشور ازنظر جابه‌جایی مسافر و پرترافیك‌ترین فر‌ودگاه از نظر جابه‌جایی بار است. علی رستمی ‌بیان كرد: همه پروازهای حج‌ از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل شد. در این راستا ‌‌زیرساخت‌های پرواز حج كه در فرودگاه مهر‌آباد وجود دارد درحال تخریب است تا با ایجاد فضای لازم، از همه ظرفیت‌ها بهترین بهره‌برداری را داشته باشیم. با انتقال پروازهای حج از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره)، فرصتی پیدا می‌كنیم تا بتوان‌ ترمینال‌ها را بازسازی كرد، بدین‌ترتیب از همه ظرفیت ترمینال‌ها استفاده خواهد شد.
 
انتقال بخشی از پروازهای ترمینال‌های ۴ و ۶ به ترمینال یك
صرفه‌جویی و تغییر در گردش كار فضای سالن‌، استفاده از ظرفیت كامل فضای ترمینال، حذف فضاهای غیرضروری و غیرمرتبط‌، جمع‌آوری سیستم‌های فرسوده و ناكارآمد گرمایشی و سرمایشی و جایگزین كردن سیستم جدید، از عمده فعالیت‌ها در بخش بازسازی و بهسازی ترمینال‌هاست. به گزارش فارس، وی با اشاره به اینكه ترمینال یك بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین ترمینال فرودگاهی است، بیان كرد: ‌با توجه به روند افزایش مسافر‌ فرودگاه مهرآباد و تراكم به‌وجود آمده در ترمینال‌ها، در راستای كاهش حجم تراكم مسافران در ترمینال‌های ۴ و ۶ ‌نیازمند انتقال بخشی از پروازها به ترمینال یك هستیم. مدیركل فرودگاه مهرآباد هزینه‌ بهره‌برداری وضعیت موجود ترمینال یك را‌ مبلغ ۶۰ میلیارد ریال عنوان كرد.
 
هزینه كردن برای انتقال مهرآباد اكنون ممكن نیست
فرودگاه مهرآباد درحال حاضر بهترین و مجهزترین فرودگاه كشور است و بازسازی ترمینال‌ها و تجهیزات این فرودگاه باید با جدیت توسط مسئولان پیگیری شود. عین‌ا... اردشیری؛ كارشناس هوانوردی با بیان این مطلب به «كسب و كار» گفت: انتقال فرودگاه مهرآباد در حرف و تئوری هم كار ساده‌ای نیست چه برسد به اینكه بخواهیم این كار را به مرحله عمل دربیاوریم. انتقال مهرآباد نیازمند عزم جدی و قبول هزینه‌های سنگین سرمایه‌گذاری برای تجهیز فرودگاه امام است. وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری سنگین می‌كنم منظور مبالغ چند میلیارد دلاری است كه در شرایط فعلی اصولا چنین منابعی در كشور نیست بنابراین بهتر است محافل رسانه‌ای هم خود را درگیر بحث انتقال فرودگاه مهرآباد نكنند چون این بحث درحال حاضر كمكی به بهتر شدن وضعیت هوانوردی ما نمی‌كند.
 
منابع شركت فرودگاه‌ها تامین نمی‌شود
این كارشناس با بیان اینكه شرایط فرودگاه مهرآباد درحال حاضر چندان مناسب نیست، افزود: فرودگاه مهرآباد تحت نظارت شركت فرودگاه‌های كشور اداره می‌شود و منابع این شركت از محل سرویس‌دهی به ایرلاین‌ها باید تامین شود اما عملا این منابع محقق نمی‌شود و ایرلاین‌ها همیشه میلیاردها تومان به شركت فرودگاه‌ها بدهكار هستند. اردشیری با اشاره به طرح آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، اظهار كرد: مسائل صنعت هوانوردی در هم تنیده است و نمی‌توان یك مساله را جدا از مسائل دیگر حل كرد. در بحث آزادسازی هم كه می‌توانست به ایرلاین‌ها كمك كند تا تقویت شوند و بتوانند بدهی‌های خود را به شركت فرودگاه‌ها بپردازند باز شاهد قیمت‌گذاری دستوری هستیم و آزادسازی به معنای واقعی انجام نشد. وی با بیان اینكه ظرفیت فرودگاه مهرآباد بسیار بیشتر از سرویس‌دهی كنونی است، خاطرنشان كرد: اگر مدیریت درستی بر مهرآباد حاكم شود این فرودگاه با ایمنی و خدمات به موقع و با كیفیت رضایت‌مندی مسافران را فراهم می‌كند اما به اعتقاد من صنعت هوانوردی ما در سطوح بالای خود دچار مشكل مدیریتی است. تحریم و مشكلات ناشی از آن هم به مشكل مدیریت غیراصولی ما اضافه شده و مسائل و مشكلات فراوانی را كه شاهد آن هستیم برای این بخش به وجود آورده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    ببخشید، تا ۱۵ سال پیش بخش غربی فرودگاه بیشتر صنعتی بود نه مسکونی، اگر بخواهیم این فرودگاه را جا به جه کنیم بدعتی میشه که فرودگاه های شهر های دیگر را جا به جا کنیم