| کد خبر: 38568 |

بهره‌برداری از خط ویژه متروی مهرآباد؛ شاید تا پایان سال

تین نیوز | اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران پنجشنبه از پروژه ساخت متروی فرودگاه مهرآباد بازدید کردند تا در جریان پیشرفت این پروژه قرار بگیرند.
 
در این بازدید 6ساعته هابیل درویش، مدیرعامل شركت متروی تهران و حومه، احمد دنیامالی، اقبال شاكری و ابوالفضل قناعتی، 3عضو كمیسیون عمران شورا را همراهی و آخرین وضعیت و آمار پروژه را برای اعضای شورای شهر تشریح كرد.
 
درویش در این دیدار خط متروی فرودگاه مهرآباد را یكی از خط‌های ویژه تهران اعلام كرد و گفت كه از خط 4مترو انشعاب می‌گیرد و ایستگاه بیمه، نقطه تبادلی بین خط 4 و خط فرودگاه مهرآباد است. به گفته وی، طراحی قطارها و مبلمان این مسیر با سایر بخش‌های مترو متفاوت است و دست اندركاران این پروژه در 2 شیفت كاری مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینكه طبق زمانبندی این مسیر تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: برای این مسیر 4رام قطار درنظر گرفته شده است؛ در ضمن پیش‌بینی شده كه قطارهایش بدون راهبر هم امكان سرویس‌دهی داشته باشند. طبق گفته وی، براساس طراحی‌های انجام شده در كنار ترمینال یك و 4 فرودگاه مهرآباد ایستگاه‌های مترو تعبیه شده است. درویش این را هم گفت كه همزمان واگن‌های این پروژه در حال ساخت است كه بخش اعظم تجهیزات آن وارد كشور شده است.

اینطور كه مدیرعامل شركت متروی تهران و حومه عنوان كرد در دراز‌مدت قرار است این مسیر به خط‌8 مترو و همچنین به متروی فرودگاه امام خمینی متصل شود.
 
 اتصال متروی مهرآباد به فرودگاه امام
 موضوع اتصال خط متروی فرودگاه مهرآباد به خط متروی فرودگاه امام مورد تأكید رئیس كمیته عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم بود. احمد دنیامالی در این بازدید گفت: این پروژه ریلی باید به‌صورت یك شبكه دیده شود تا مسافران پروازهای خارجی بتوانند از اینجا خود را به فرودگاه بین‌المللی برسانند. به گفته وی، ساخت این پروژه باید زودتر از این در تهران آغاز می‌شد اما مهم این است كه عمده كار رو به اتمام است. وی اظهار امیدواری كرد كه واگن‌های این خط هم هرچه زودتر آماده شود.

وی در عین حال برخلاف رئیس شركت متروی تهران اعلام كرد كه اگر این محور تجهیز شود نیمه دوم سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. دنیامالی با بیان اینكه تخصیص اعتبار این پروژه در دستور كار شورای شهر قرار دارد، افزود: بهره‌برداری از این طرح با توجه به مراحل ریل‌گذاری، سیگنالینگ و بحث شبكه بالاسری تا پایان سال امكان ندارد.
 
سامانه‌ای پاك برای رسیدن به فرودگاه مهرآباد
 دیگر عضو كمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا نیز پس از بازدیدش از ساخت خط متروی فرودگاه مهرآباد گفت كه اصل زیرساخت‌ها تكمیل شده و فقط بخش‌های تاسیسات، تجهیزات و ریل‌گذاری باقی‌مانده است. اقبال شاكری بر این اساس اظهار امیدواری كرد كه این خط تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

به گفته وی، در این مسیر 2كیلومتری كه از خط 4 انشعاب می‌گیرد، 3ایستگاه احداث می‌شود تا یك سامانه پاك و ایمن برای مسافران فراهم شود. ابوالفضل قناعتی، یكی دیگر از اعضای كمیسیون عمران شورای شهر تهران هم در این بازدید آماری درخصوص اعتبارات مترو ارائه داد. قناعتی گفت: امسال برای متروی تهران بالغ بر 2هزار میلیارد تومان درنظر گرفتیم كه تاكنون حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد این اعتبارات محقق شده است. وی اضافه كرد كه عمده طرح متروی فرودگاه مهرآباد در حال تكمیل است.
 
 زیرساخت‌‌ها برای انتقال فرودگاه مهرآباد آماده نیست
 اعضای كمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در حاشیه بازدید‌شان از كارگاه ساخت متروی فرودگاه مهرآباد، با رئیس سازمان هواپیمایی كشور هم دیدار كردند. این دیدار باعث شد تا بحث جابه‌جایی فرودگاه مهرآباد پیش بیاید كه علیرضا جهانگیریان، رئیس سازمان هواپیمایی كشوری گفت: این طرح هنوز قطعی نشده اما از زمان آغاز جابه‌جایی به 5سال زمان نیاز داریم. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه هم‌اكنون فرودگاه امام خمینی ظرفیت جابه‌جایی 4میلیون مسافر را دارد، اعلام كرد كه الآن در فرودگاه مهرآباد ۱۴میلیون مسافر جابه‌جا می‌شود كه حدود سه‌برابر ظرفیت فرودگاه امام است.

وی زیرساخت‌های موجود در فرودگاه امام را برای افزایش تعداد پروازها مهیا ندانست و اضافه كرد: باید فاز دوم این فرودگاه افتتاح شود تا ظرفیت آن به 25میلیون مسافر در سال برسد. جهانگیریان همچنین انتقال پروازهای داخلی را برای برخی شهروندان مقرون به‌صرفه ندانست.

رئیس سازمان هواپیمایی كشور اظهار داشت: ممكن است برخی پروازهای طولانی كه بیش از 2 ساعت پرواز انجام می‌گیرد به فرودگاه امام خمینی منتقل شود. گفتنی است فرودگاه پیام كه در نزدیكی فرودگاه مهرآباد قرار دارد نیز یكی از گزینه‌هایی است كه مورد مطالعه سازمان هواپیمایی كشوری قرار گرفته تا با همكاری وزارت ارتباطات، به‌عنوان مالك، بخشی از ظرفیت فرودگاه مهرآباد به آنجا انتقال یابد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.