| کد خبر: 18564 |

ساخت ۳۰ کیلومتر مترو بدون کمک امکانپذیر نیست؟

پای مترو بازهم در گِل «اما و اگر» فرو رفت

تین نیوز | شورای شهر در برنامه ۵ ساله شهرداری تهران را ملزم کرده حداقل سالی ۳۰ کیلومتر مترو به خطوط آن اضافه کند. شورای شهر بدون در نظرگرفتن بودجه‌های دولتی بودجه ساخت این ۳۰ کیلومتر را در بودجه سالانه شهرداری قرار داد. اما حالا برخی اعضای شورای شهر تهران می‌گویند شهرداری بدون کمک دولت نمی‌تواند به تعهد خود عمل کند. از جمله این اعضا احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا است که معتقد است با وجود کاهش درآمدهای شهرداری، ساخت ۳۰ کیلومتر مترو بدون کمک دولت امکان‌پذیر نیست.

 شهردار تهران سال‌ها پیش قول داده بود سالانه حداقل 15 کیلومتر مترو به مجموع خطوط مترو تهران اضافه کند. اما در عمل این اتفاق نیافتاد که به گفته مدیران شهرداری به دلیل نرسیدن بودجه‌های دولتی و بی‌مهری دولت‌های نهم و دهم به شهرداری است.
 
بر همین اساس شورای چهارم شهر تهران تصمیم گرفت شهرداری را به صورت قانونی ملزم به ساخت مترو کند. بودجه‌ای نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان در سال برای ساخت مترو درنظر گرفت تا شهرداری بدون کمک‌های دولتی هم بتواند تعهد ساخت 30 کیلومتر مترو را عملی کند.
 
این روزها اما باز هم گفته می‌شود که شهرداری بدون کمک دولت نمی‌تواند مترو بسازند. احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران سابق بر این معاون عمرانی محمدباقر قالیباف بود و از اعضایی است که به قالیباف رای داده است. به گفته او ساخت 30 کیلومتر مترو «زمانی محقق می‌شود که 50 درصد بودجه آن از طرف دولت» تامین شود.
 
دنیامالی تاکید می‌کند 15 کیلومتر از مترو باید با بودجه‌های دولتی ساخته شود و «اگر دولت بودجه‌ها را پرداخت نکند شهرداری نمی‌تواند سالانه 30 کیلومتر مترو بسازد». او در واکنش به اینکه شورای شهر تهران بدون در نظر گرفتن بودجه‌های دولتی شهرداری را ملزم به ساخت 30 کیلومتر کرده است، می‌گوید «شهرداری با بودجه در نظرگرفته شورا باید واگن هم بخرد و در کنار آن ناوگان اتوبوس را هم نوسازی و تکمیل کند».
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران مدعی است با توجه به «کاهش ساخت و سازها در تهران درآمدهای شهرداری هم کاهش پیدا کرده» و شهرداری مجبور است کارهایی مانند جمع‌آوری 7 هزار تن زباله روزانه و هزینه‌های جاری‌اش مانند حقوق پرسنل را در اولویت قرار دهد. به گفته او «وقتی منابع درآمد محدود می‌شود نمی‌توان یکسری کارها مانند جمع‌آوری زباله را متوقف کرد» چراکه این کارها از جمله کارهای ضروری شهرداری است.
 
دنیامالی در عین حال تایید می‌کند که شورا به دنبال ساخت 30 کیلومتر مترو در شهر است و «شهرداری هم تلاش می‌کند که با استفاده از فاینانس‌ها» این خطوط را بسازد. به اعتقاد او شورای شهر رقم بزرگی در حدود 40 هزار میلیارد تومان برای گسترش حمل و نقل عمومی در 5 سال آینده تصویب کرده است که برای تامین بخشی از آن الزاما باید از منابع فاینانس استفاده کرد.
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران «دولت را علاقه‌مند به کمک» می‌داند اما در عین حال می‌گوید مدیریت شهری هم از «محدودیت‌های دولت آگاه است». او با اشاره به شرایطی که دولت کشور را تحویل گرفته می‌گوید اولویت‌های اصلی دولت کنترل تورم و ایجاد رونق اقتصادی است.
 
دنیامالی امیدوار است دولت با ایجاد رونق اقتصادی در کشور بتواند شرایط اقتصادی را سامان دهد تا بتواند به تعهدات خود در زمینه حمل و نقل عمومی هم عمل کند. به گفته او این تعامل بین مدیران شهر و دولت وجود دارد که انتظارات خود را محدود کنند. با این حال «وزیر نفت حمایتی خوبی برای گسترش حمل و نقل عمومی» از شهرداری دارد.
 
این عضو شورای شهر تهران اشکال‌های قانونی را هم در دریافت‌نشدن بودجه‌های موثر می‌داند. دولت زمانی بودجه‌ پروژه‌های شهری را پرداخت می‌کند که پروژه ساخته شده باشد. به گفته دنیامالی این مشکل در حال حل شدن است و موانع در حال برطرف‌شدن است تا مدیریت شهری بتواند از منابعی که وزارت نفت در نظر گرفته استفاده کند.
 
با همه این‌ها این اشکال‌ها شهرداری بدون در نظرگرفتن کمک‌های دولتی ملزم به ساخت 30 کیلومتر مترو شده است. ساخت مترو و گسترش حمل و نقل عمومی مهم‌ترین ماموریت شهرداری از نظر شورای شهر است و بر اساس بودجه تنظیمی بقیه پروژه‌ها در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند. بهانه نبود کمک‌های دولتی از طرف شورای دوم و سوم به راحتی پذیرفته شد اما شورای چهارم با وجود اصرارش بر ساخت مترو با آن چگونه برخورد خواهد کرد؟

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.