| کد خبر: 155214 |

پلاسکو در انتظار صدور جواز ساخت

ساختمان پلاسکو سی ام دی ماه پارسال فروریخت و بنیاد مستضعفان وعده بازسازی دوساله آن را داد؛ با این همه، به گفته رییس اتاق اصناف کشور هنوز جواز ساخت پلاسکو صادر نشده است.

تین نیوز

ساختمان پلاسکو سی ام دی ماه پارسال فروریخت و بنیاد مستضعفان وعده بازسازی دوساله آن را داد؛ با این همه، به گفته رییس اتاق اصناف کشور هنوز جواز ساخت پلاسکو صادر نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ساختمان 15 طبقه پلاسکو در سال 1341 به عنوان نخستین ساختمان بلندمرتبه تهران افتتاح شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همراه با ساختمان آلومینیم در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت.

ساعت 8 صبح سی ام دی ماه 1395 ساختمان تجاری پلاسکو در محدوده خیابان جمهوری تهران دچار حریق شد که پس از سه ساعت و نیم تلاش آتش نشانان برای مهار آتش، 15 طبقه ساختمان به طور کامل فروریخت.

در مجموع یک هزار و ٢٠٠ واحد تولیدی در مجتمع تجاری پلاسکو وجود داشت که براساس آمارها 560 واحد آن، فعال بود.

15 هزار میلیارد ریال خسارت به این واحدها وارد شد و چند هزار کارگر بیکار شدند.

بخش زیادی از کسبه این ساختمان در صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پیراهن بودند که 99 درصد آنان از این واحدها به عنوان «مرکز پخش» استفاده می کردند. همچنین 180 واحد در این ساختمان تولیدکننده و فروشنده دیگر اقلام بودند.

در این ساختمان 400 واحد پیراهن دوز، 6 واحد کشباف، هشت واحد صنف خیاطان و 20 واحد تولیدی کفش فعال بود.

رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی چندی پس از ریزش ساختمان پلاسکو وعده داد در مدت 2 سال این فضا دوباره ساخته می شود.

با این همه آنگونه که رییس اتاق اصناف کشور به ایرنا گفت «هنوز جواز ساخت پلاسکو صادر نشده است».

«علی فاضلی» افزود: صادر نشدن جواز دلیل اصلی تاخیر ساخت پلاسکو به شمار می رود؛ وگرنه رییس بنیاد مستضعفان قول داده استبه محض صدور جواز ساخت پلاسکو این ساختمان ظرف 2 سال آماده می شود.

وی گفت: در آخرین جلسه ای که با «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت، «حسن یونس سینکی» معاون توسعه بازرگانی وزارت صنعت، «محمد سعیدی کیا» رییس بنیاد مستضعفان، اعضای اتحادیه و مدیران عامل 2بانک داشتیم مصوبه ای در چند بند تصویب و سینکی مسئول اجرای کل مصوبات شد.

وی افزود: در این مصوبه مقرر شد بنیاد مستضعفان با وزیر راه و شهرسازی و شهردار تهران برای صدور مجوز ساخت پلاسکو جلسه ای برگزار کند تا مشکلات هرچه زودتر برطرف شود.

همچنین در این جلسه مقرر شد شارژ متری 160 هزار ریال (16 هزارتومان) کسبه ای که در ساختمان نور اسکان دارند به نصف تقلیل یابد و تا پایان سال اجاره ای از مستاجران گرفته نشود.

فاضلی اضافه کرد: مقرر شد همه خسارت دیدگان حادثه بویژه مستاجرانی که با بنیاد معاهده ای ندارند به بانک معرفی شوند تا از محل سه میلیارد ریال وام بهره مند شوند.

** شهرداری مجوز ساخت بیش از 5 طبقه را نمی دهد

رییس اتحادیه پیراهن دوزان تهران نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری و میراث فرهنگی اجازه ساخت بیش از پنج طبقه را نمی دهد.

«مجتبی درودیان» ادامه داد: مقرر شد این مشکل توسط کمیسیون ماده 5 و شهردار و شورای شهر تهران در یک جلسه بررسی شود.

درودیان تاکید کرد با اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داد وام کسبه با بهره 18 درصد هر چه زودتر پرداخت شود اما تاکنون هیچ کدام از کسبه وامی دریافت نکرده اند.

وی اضافه کرد: اولویت پرداخت وام با کسانی است که در پاساژ نور حضور دارند.

به گفته وی، حق سرقفلی افرادی که در ساختمان پلاسکو سند داشتند محفوظ است.

رییس اتاق اصناف ایران چهارم تیرماه شرایط پرداخت تسهیلات سه میلیارد ریالی را اعلام کرد و گفت: کسبه پلاسکو سه هفته فرصت دارند در مجتمع تجاری نور مستقر شوند تا از این تسهیلات استفاده کنند.

فاضلی گفت: پس از استقرار کسبه و تایید اتحادیه ذیربط، اتاق اصناف ایران در نامه ای آنان را برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی می کند.

به گفته وی، پرداخت اقساط کسبه پس از یک سال تنفس آغاز می شود.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.