| کد خبر: 150953 |

بازرسی نامحسوس از بناهای تجاری ناایمن در قلب پایتخت

بازرسان دادستانی تهران از بناهای تجاری مرکز شهر به‌طور نامحسوس بازدید می‌کنند.آنها از هفته پیش، جدی‌تر از گذشته یکباره وارد پاساژ‌های مناطق 11 و 12 پایتخت می‌شوند و گزارشی را از وضعیت ساختمان تنظیم می‌کنند؛ چه پاساژ‌هایی که اوایل سال اخطاریه قضایی دریافت کرده‌اند و چه آن دسته از ساختمان‌هایی که تا به حال هشدار قضایی برای ایمن‌سازی نگرفته‌اند.

تین نیوز

بازرسان دادستانی تهران از بناهای تجاری مرکز شهر به‌طور نامحسوس بازدید می‌کنند.آنها از هفته پیش، جدی‌تر از گذشته یکباره وارد پاساژ‌های مناطق 11 و 12 پایتخت می‌شوند و گزارشی را از وضعیت ساختمان تنظیم می‌کنند؛ چه پاساژ‌هایی که اوایل سال اخطاریه قضایی دریافت کرده‌اند و چه آن دسته از ساختمان‌هایی که تا به حال هشدار قضایی برای ایمن‌سازی نگرفته‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین، بازرسان دادستانی تهران از بناهای تجاری مرکز شهر به‌ طور نامحسوس بازدید می‌کنند که به گفته یکی از آنها، در راه ایمن‌سازی ساختمان‌های پرخطر جای اغماضی وجود ندارد و چنانچه مالکان یک‌بنا نسبت به هشدارها بی‌توجهی کنند، باید منتظر حکم پلمب باشند. البته ناگفته نماند که دادستانی اعلام کرده طی روند بازرسی، چنانچه مشخص شود یک‌ساختمان به‌طور مناسبی روند ایمن‌سازی را طی می‌کند، امکان به تعویق افتادن فرصت مشخص شده در حکم وجود دارد؛ مسئله‌ای که می‌توان در مورد ساختمان آلومینیوم مشاهده کرد.

زنگ خطر پلاسکو

ایمن‌سازی بناهای شهر تهران پس از حادثه ساختمان پلاسکو مطرح شد. در واقع فاجعه ریختن قدیمی‌ترین بلندمرتبه تهران زنگ خطر را در پایتخت و به‌ویژه در محدوده خیابان جمهوری، به‌عنوان یکی از شاهراه‌های تجاری شهر به صدا درآورد تا بسیاری از بناها برای بررسی، زیر ذره‌بین نهادهای مسئول بروند. به همین منظور سازمان آتش‌نشانی، کمیته عمران شورای شهر تهران، شهرداری‌های مناطق، دادستانی و نمایندگان از وزارت کار گردهم آمدند تا راهکارهای ایمن‌سازی بناها را استخراج کنند. جلسات مشترک این نهادها هم در فاز نخست با ارسال اخطاریه‌های محکم قضایی به 19بنای تجاری در مناطق مرکزی شهر تهران همراه شد.

در این میان مجتمع‌های تجاری آلومینیوم، علاءالدین، آزاد، کویتی‌ها، بهارستان، خانقاه، اروپا، نوشین، شیرین، اخوان، حکیم هاشمی، اسلامی و علمیه ازجمله مهم‌ترین ساختمان‌های تجاری محدوده خیابان جمهوری بودند که حکم‌های قضایی دریافت کردند. سپس برخی بلافاصله شروع به‌کار کردند و برخی دیگر انگار که حکم‌ها مانند هشدارهای گذشته یک‌شوخی بیش نیست، بی‌اهمیت سرگرم کار خودشان شدند. این شد که حکم‌های قضایی مثل پاساژ اروپا در نزدیکی چهارراه سعدی، کار دست‌شان داد و ساختمان به کل پلمب شد. اگرچه در پاساژ اروپا مدتی است که دوباره باز شده اما مالکان آن خوب می‌دانند که از فرصت به‌دست آمده باید نهایت استفاده را برای ایمن‌سازی ساختمان ببرند وگرنه دیری نخواهد پایید که دوباره با حکم پلمب روبه‌رو می‌شوند.

پلمب‌های جدید در راه است

اینطور که آمار کمیته عمران شورای شهر تهران نشان می‌دهد در تهران بیش از 4900ساختمان پرخطر با اولویت درجه یک وجود دارد. حریق جدی‌ترین خطری است که این تعداد ساختمان را تهدید می‌کند و جالب اینکه حدود 230ساختمان از این تعداد، بالای 12طبقه دارند و بلندمرتبه محسوب می‌شوند. این در حالی است که به گفته محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران 200مال (مرکز خرید بزرگ) غیراستاندارد در تهران وجود دارد. از سوی دیگر تعدادی از بناهای مهم در قلب شهر تهران واقع شده‌اند. به همین دلیل دائما در منطقه 12جلسات کارشناسی تشکیل می‌شود و قاضی مرتضی تورک، معاون دادستانی تهران به دقت روند طی شدن کارهای مربوط به این بناها را زیرنظر دارد.

در آخرین جلسه‌ای که در این رابطه در شهرداری منطقه 12تشکیل شده حاضران تصمیم گرفتند تا شهروندان نیز از وضعیت املاک ناایمن شناسایی شده که مالکان آنها نسبت به رفع خطر بی‌توجه هستند مطلع شوند. اینطور که شهردار منطقه به همشهری گفت حتی مجوز قانونی برای تعطیلی این املاک صادر شده و چنانچه آنها روند بی‌توجهی را طی کنند، حکم پلمب را به‌زودی دریافت می‌کنند. پیمان حسین محسنی گفت: «برای تعدادی دیگر از واحدهای ناایمن تجاری منطقه12 نیز دستور قضایی صادر شده و در آنها بسته می‌شود.»

توجه به تأسیسات برق در اولویت است

مهلت زمان درنظر گرفته شده برای ایمن‌سازی نسبت به وسعت، تعداد مخاطب و وضعیت املاک متفاوت است. همه بناها اما از 2منظر فنی - سازه‌ای و حریق مورد بررسی قرار می‌گیرند. به گفته محسنی در این بین، سازمان نظام مهندسی برای استحکام بنا و ایمنی برق به کمک آمده است اما در وهله نخست مالکان باید در اسرع وقت نسبت به تعویض سیم‌کشی فرسوده، جابه‌جایی تابلوی برق‌ها به مکان مناسب و امن، نصب سیستم اعلام و اطفای حریق و برقراری سیستم رصد میزان مصرف برق اقدام کنند.

ایمن‌سازی بازار تهران از تأسیسات برق کلید خورد

ایمن‌سازی فضای 111هکتاری بازار تهران نیز همزمان با ایمن‌سازی بناهای پرخطر پایتخت مطرح شده است. افشین حبیب‌زاده، از طرف شورای شهر تهران مأموریت یافته تا ایمنی بازار را پیگیری کند. به گفته وی شاخص مهم ارزیابی شده در بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که اصلی‌ترین عامل حریق در بازار، وضعیت بد سیم‌کشی است. به همین منظور در همکاری میان مدیریت شهری و اداره برق منطقه‌ای مقرر شده تا سیم‌کشی فرسوده معابر اصلی بازار تا ورودی مغازه‌ها تعویض شود. وی همچنین با بیان اینکه در این طرح تعویض کنتورهای برق نیز انجام می‌شود، افزود: «مشکل اصلی پس از نصب و از محل کنتور تا واحد مصرف‌کننده است چرا که در بازار تهران به‌دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد کنتور برق با فاصله از مصرف‌کننده و واحد تجاری نصب می‌شود و ممکن است در این مسیر واحدهای دیگر نسبت به بهره‌برداری‌های غیر مجاز به‌وسیله سیم‌کشی‌های دیگر اقدام کنند که این برق‌کشی از مسیرهای مختلف بدون رعایت نظم و ایمنی است.»

به گفته حبیب‌زاده، براساس آمارهای اداره برق، 150هزار مشترک از برق در بازار استفاده می‌کنند که حدود 75مگاوات مصرف برق دارند و حدود 25هزار واحد تجاری در بازار ناایمن است که اداره برق شروع به ایمن‌سازی کرده است و قرار شد 5000 در فاز اول، 7000 در فاز دوم و مابقی واحدهای تجاری نیز در فاز سوم ایمن‌سازی شوند. از طرف دیگر پیمان حسین محسنی، شهردار جدید منطقه12 تهران نیز اظهار داشت: «پیش از این هنگام جداره‌سازی بازار، جانمایی تابلوی برق‌ها در اماکن غیردسترس انجام شده است.» وی در پاسخ به این سؤال که آیا در بحث انبار کالاها در بازار نیز اقداماتی صورت می‌گیرد یا خیرگفت: «انبارهای فرسوده داخل‌ بازار شناسایی شده‌اند. برای این منظور 2تصمیم گرفته شده؛ یکی تغییر کاربری‌ها با توجه به آرای کمیسیون ماده100 است. تصمیم دیگر اخطارهایی است که برای ایمن‌سازی صادر می‌شود.» به گفته وی چنانچه شرایط لازم برای ایمن‌سازی فراهم نباشد، در آینده برخی انبارهای پرخطر بازار با همکاری شرکت ساماندهی مشاغل به محدوده صنعتی جنوب شهر منتقل می‌شوند./

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.