| کد خبر: 149234 |

تخلف ۲۵درصدی خودروها در ورود به طرح ترافیک

جریمه‌اش ۲۰هزار تومان است و قانونی خریدنش برای یک روز ۴۱هزار تومان! اگر اندکی حسابگر باشی، چشم روی ۲۰هزار تومانت می‌بندی و وقت عبور به داخل محدوده طرح ترافیک، لبخندی هم تحویل دوربین می‌دهی.

تین نیوز
جریمه‌اش ۲۰هزار تومان است و قانونی خریدنش برای یک روز ۴۱هزار تومان! اگر اندکی حسابگر باشی، چشم روی ۲۰هزار تومانت می‌بندی و وقت عبور به داخل محدوده طرح ترافیک، لبخندی هم تحویل دوربین می‌دهی.

اگر هم خیلی اهل حساب و کتاب باشی، چند متر قبل از دوربین طرح، تأمل می‌کنی تا جدیدترین شیوه‌های عبور از جریمه طرح ترافیک را یاد بگیری.

  • انبوهی از تخلفات ترافیکی

حدود25درصد خودروهای وارده به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد فاقد مجوزند. آنها دست‌کم روزانه 30هزار بار قانون را دور می‌زنند.

این عدد در محدوده طرح زوج و فرد نگران‌کننده‌تر است؛ 80هزار بار قانون‌شکنی. مصطفی قنبرنژاد، مدیر واحد صدور آرم سازمان ترافیک در این‌باره می‌گوید: هنوز رانندگان متخلفی هستند که با پنهان‌کردن پلاک خودروی خود به‌صورت غیرمجاز وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند. در این مسیر برخورد جدی و قاطع پلیس با این گروه از رانندگان ضروری است. وی می‌افزاید: مخدوش‌کردن پلاک به هر دلیل و عنوانی جرم محسوب می‌شود و پلیس با تخلفات و جرم فاحش رانندگان مجرم برخورد می‌کند.

  • قانون‌گریزی؛ محصول خودرومحوری

خودرومحوری، نتیجه‌ای جز قانون‌گریزی ندارد. طی سال‌های اخیر دعوت عمومی به استفاده از خودروی شخصی با ساخت بزرگراه‌ها و پل‌های متعدد موجب شده خودروی شخصی، محور همه سفرهای درون‌شهری باشد. حمید استواری، کارشناس ترافیک در این‌باره به همشهری می‌گوید: عدم‌توازن حمل‌‌ونقل سفرهای درون‌شهری طی سال‌های اخیر موجب شده شهروندان تهرانی به استفاده از خودروی شخصی تمایل صدچندانی پیدا کنند. در این مسیر این وسایل توانسته‌اند عرصه ترافیکی معابر را از آن خود کنند و سهم کمی برای حمل‌ونقل عمومی باقی بگذارند. به گفته این کارشناس ترافیک، تهران براساس ظرفیت اعلامی معاونت ترافیک شهرداری تهران تنها برای 850تا 900هزار خودرو امکانات ترددی دارد، حال آنکه 3.5میلیون خودروی پلاک تهران، یک میلیون موتورسیکلت و 1.5میلیون خودروی شهرستانی هر روز در تهران حضوری مؤثر می‌یابند.

حال شما درنظر بگیرید که قرار است این حجم از وسایل نقلیه، پشت دوربین‌های طرح زوج و فرد و طرح ترافیک باقی بمانند. استواری با اشاره به اینکه در تهران قانون‌شکنی سکه بازار شده، می‌گوید: وجه دیگر تخلف چشمگیر خودروها در عبور از دوربین‌های طرح ترافیک، هنجارشکنی است که هر روز در فاصله اندک از دوربین‌ها صورت می‌گیرد. هر خودرو با برچسب، یا حتی اسپری موقت، پلاک خود را مخدوش می‌کند و به‌راحتی وارد طرح می‌شود. دیدن چنین صحنه‌ای خود می‌تواند بزرگ‌ترین مشوق برای قانون‌گریزی خودروها باشد و عدم‌برخورد لحظه‌ای پلیس نیز این تخلف را در حد یک قانون‌گریزی جالب تقلیل می‌دهد.

  • ظرفیت محدود طرح ترافیک

براساس مصوبه شورای‌عالی ترافیک روزانه 98هزار خودرو مجاز به تردد در محدوده طرح ترافیک هستند. از طرفی محدوده مرکزی شهر ظرفیت پذیرش تعداد مشخصی خودرو را دارد و ورود هرگونه بار ترافیکی اضافی به این محدوده باعث ایجاد تراکم و بروز مشکلات در تردد می‌شود. در زمانی که کنترل محدوده توسط عوامل انسانی انجام می‌شد (تا سال 1391) روزانه بیش از 150هزار ورود غیرمجاز به محدوده را شاهد بودیم. در حالی که طی5سال اخیر با مکانیزه‌شدن تمامی مبادی ورود و خروج محدوده طرح ترافیک به دوربین‌های ثبت تخلف شاهد کاهش چشمگیر ورودهای غیرمجاز به محدوده شدیم.

  • 110هزار تخلف روزانه

برابر آمار شرکت کنترل ترافیک شهر تهران، روزانه 15هزار تخلف در محدوده طرح ترافیک مربوط به ورود غیرمجاز خودروی پلاک مخدوش است. این در حالی است که پوشاندن پلاک به هر نوع و با هر ترفندی جرم محسوب می‌شود و عوامل نیروی راهور و پلیس باید با مجرمان برخورد کنند. به همین منظور بنابر اعلام پلیس راهور جریمه خودروهای پلاک مخدوش افزایش یافته است. هم‌اکنون روزانه 30هزار تخلف از طریق دوربین‌های ثبت تخلف در طرح ترافیک ضبط می‌شود. از سویی آمار تخلفات محدوده زوج و فرد نیز نشان می‌دهد روزانه بیش از 2میلیون خودرو در محدوده مذکور تردد دارند اما 80هزار ورود غیرمجاز اعم از پلاک مخدوش و ورود غیرمجاز به محدوده زوج و فرد ثبت می‌شود. بدین‌ترتیب در مجموع 2محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، هر روز 110هزار تخلف ثبت می‌شود. بدین‌ترتیب هر روز حداقل 2.2میلیارد تومان برگ جریمه باید برای متخلفان در این زمینه صادر شود.

 

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.