| کد خبر: 138835 |

فروش اراضی ممنوعه در پایتخت

اراضی ممنوعه به فایل‌های فروش زمین در بازار معاملات املاک تهران اضافه شد. تحقیقات «دنیای اقتصاد» در روز‌های اخیر نشان می‌دهد: فهرستی از دو نوع زمین شامل «اراضی دارای کاربری فضای سبز» و «اراضی خارج از محدوده» برای فروش به سازنده‌ها در بازار عرضه‌شده است.

تین نیوز

اراضی ممنوعه به فایل‌های فروش زمین در بازار معاملات املاک تهران اضافه شد. تحقیقات «دنیای اقتصاد» در روز‌های اخیر نشان می‌دهد: فهرستی از دو نوع زمین شامل «اراضی دارای کاربری فضای سبز» و «اراضی خارج از محدوده» برای فروش به سازنده‌ها در بازار عرضه‌شده است.

این اراضی عمدتا حدود هزار مترمربع مساحت دارند و در ارتفاعات شمال و غرب پایتخت واقع شده‌اند؛ کارشناسان شهری و متخصصان شهرسازی این نوع اراضی را جزو ذخایر نیازمند حفاظت معرفی می‌کنند و آنها را به لحاظ فعالیت‌ ساختمانی جزو زمین‌های ممنوعه می‌دانند.

با این حال فروش زمین با کاربری فضای سبز و همچنین زمین‌های واقع در تراز بالای 1800 متر(خارج از محدوده شهر تهران) با قیمت‌های استثنایی در بازار آغاز شده طوری که موقعیت ممتاز این اراضی و قیمت فروش آن می‌تواند به وسوسه سازنده‌ها برای خرید به قصد ساخت‌وساز منجر شود.

برخی از این اراضی با وجود آنکه با عنوان فضای سبز به متقاضیان معرفی می‌‌شوند در قالب زمین‌های دارای قابلیت برای ساخت‌وساز مسکونی به بازار ملک پیشنهاد می‌شود. از این رو خبرنگار «دنیای اقتصاد» پشت صحنه فروش اراضی ممنوعه در پایتخت و سرنوشت خریداران این اراضی را از مدیران و مسوولان ترکیب فعلی مدیریت شهری و همچنین منتخبان پایتخت در شورای پنجم جویا شد. این بررسی‌ها نشان می‌دهد: مطابق ضوابطی که شهرداری تهران به‌عنوان خط قرمز برای زمین‌های دارای کاربری تثبیت‌شده فضای سبز تعیین کرده و بر پایبندی به آن تاکید دارد صدور هر نوع پروانه ساخت‌وساز مسکونی روی فضاهای سبز تثبیت شده در شهر منع قانونی دارد و امکان صدور مجوز ساختمانی با کاربری مسکونی جز با حکم قضایی در این اراضی وجود ندارد.

فایل‌هایی که در حال حاضر برای فروش فضای سبز و زمین‌های خارج از محدوده عرضه شده‌اند عمدتا دارای قیمتی کمتر از 5 میلیون تومان در هر مترمربع هستند، این در حالی است که متوسط قیمت هر مترمربع ملک مسکونی در ارتفاعات شمال و غرب تهران حدود 9 میلیون تومان برآورد می‌شود. در این میان ترکیب فعلی و آتی مدیران شهری تهران نسبت به تبعات خرید اراضی ممنوعه در پایتخت هشدار دادند.

منتخبان شورای پنجم با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت شهری حرکت بر مدار برنامه و تغییر منابع درآمدی شهرداری تاکید می‌شود، عنوان کردند: تغییر کاربری فضای سبز و ساخت‌وساز در اراضی ممنوعه به معنای عدول از طرح و برنامه مصوب است. ضمن آنکه اگرچه طی سال‌های اخیر سرانه فضای سبز به لحاظ آماری مطابق استانداردها افزایش داشته، اما در مقابل شدت افزایش تراکم ساختمانی، شهر تهران همچنان با کمبود فضای سبز روبه‌رو است. از این رو شورای پنجم برای حفظ فضای سبز عمومی و باغات که مالکیت خصوصی دارند با ارائه طرح‌ برد-برد پیگیر تغییر این رویکرد است.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.