| کد خبر: 137733 |

◄ ایجاد بانک جامع اطلاعات ابنیه ارزشمند و میراثی پایتخت

مدیر بافت و بناهای تاریخی معاونت شهرسازی و معماری جزییات عملکرد سامانه ثابا را تشریح کرد.

تین نیوز
مدیر بافت و بناهای تاریخی معاونت شهرسازی و معماری جزییات عملکرد سامانه ثابا را تشریح کرد.

به گزارش مهر، محمد باقر خسروی گفت: سامانه ثابا (ثبت اطلاعات بناهای ارزشمند) به عنوان بانک اطلاعاتی جامع ابنیه با ارزش پایتخت، با ثبت اطلاعات، اسناد و مدارک و مکتوب­ سازی اطلاعات شفاهی سازه­ها و ساختمان­های دارای معماری تاریخی و فاخر، طی سال ۱۳۹۵ طراحی و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ رونمایی شد و طی بخشنامه‌ای به کلیه مناطق شهرداری تهران ابلاغ شد تا حساسیت لازم را نسبت به حفظ، ثبت و ضبط بناهای تاریخی با ارزش به عمل آورند.

وی در تشریح این سامانه ادامه داد : برای سامانه ثابا دو سطح اجرایی تعریف شده است که در سطح اول امکان تعامل با شهروندان برای اعلام هشدار در خصوص بناهای در معرض تخریب و در سطح دوم امکان جستجو و تکمیل داده­های بناهای ارزشمند پیش بینی شده است که این امکان را فراهم آورده که با جانمایی بنای مورد نظر در نقشه و تطبیق آدرس آن و انتخاب هشدار از فهرست موجود و ارزش یابی اثر مبتنی بر دسته بندی ها و سطح اطلاعات بارگذاری شده، مسئولین را از خطر موجود آگاه کند.

خسروی با اشاره به گسترش شهر نشینی و تحولات ساختاری در بافت شهری، اظهار کرد: با گذر زمان و با تکمیل اطلاعات، این سامانه قادر خواهد بود نقشه و موقعیت مکانی بافت های تاریخی و با ارزش را نیز تهیه کرده و در تصمیم گیری­ها و تصمیم سازی‌های کلی همچون اجرای طرح جامع و تفصیلی، حفاظت از این بافت ها را در محدوده های خاص و مشخص مورد توجه قرار دهد و از ضربه احتمالی به بافت های با ارزش جلوگیری کند.

وی در ادامه افزود: به منظور حفظ حقوق شهروندی، مخاطب در صورت تمایل می تواند اقدام به ثبت اطلاعات فردی خود نماید و اجباری در این زمینه وجود ندارد. با توجه به اینکه مخاطب سامانه ممکن است از متخصصین جامعه باشد امکان بار گذاری اطلاعات تخصصی بیشتر در خصوص بنای مورد نظر فراهم شده است.

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با اشاره به این که اقدام اجرایی اصلی پس از ثبت اطلاعات در سامانه آغاز می­شود، گفت: به محض درج اطلاعات توسط شهروندان در این سامانه و فعال سازی گزینه هشدار، مسئولین مربوطه بصورت خودکار و برخط از طریق تلفن همراه خود از ثبت پیام به همراه مشخصات مطلع می شوند و با انجام هماهنگی های مربوطه با دیگر نهادها بلافاصله در سدد بررسی و رفع مشکل برمی آیند همچنین در این سامانه و در مراحل بعدی و در پی رو نمایی از بانک اطلاعات دسته بندی شده این امکان مهیا خواهد بود که مخاطبین بتوانند نسبت به جستجو اطلاعات ثبت شده در این سامانه نیز اقدام کنند.

وی با تأکید بر این که تجمیع این اسناد که ممکن است به طور عادی در اختیار نهادهای مسئول نباشد، خاطر نشان کرد: این سامانه کمک می­کند تا بستر مناسبی برای ایجاد بانک اطلاعاتی جامعی از این ابنیه با ارزش فراهم آید.

خسروی با تأکید بر اینکه تهران شهری است که ارزش بافت­های تاریخی آن در مقیاس ملی مطرح است، خاطر نشان کرد: با توجه به این که ارزش های هنری، میراثی و معماری فاخر این آثار بر هیچ کس پوشیده نیست، حفاظت و مراقبت از این آثار ارزشمند را می­توان به نوعی وظیفه شهروندی ساکنین تهرانی عنوان کرد.

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با تأکید بر این که "سامانه ثابا" نخستین گام و آغاز فرایندی جهادی-مردمی به منظور شناسایی گسترده بافت­های ارزشمند تاریخی و میراثی می­باشد، اظهارکرد: قطعا بررسی اطلاعات ثبت شده از جمله بازدید­های میدانی و استعلامات از مبادی ذیربط، از جمله اقدامات تکمیلی در فرایند راه اندازی سامانه ثابا خواهد بود.

 

 

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها