| کد خبر: 135785 |

خروج بزرگراه حکیم از بن بست

پایان تیرماه، بزرگراه 45 کیلومتری حکیم که در بخش شرقی به بزرگراه رسالت معروف است، شرقی‌ترین نقطه تهران یعنی بزرگراه شهید باقری را به جاده مخصوص کرج متصل خواهد کرد.

تین نیوز

پایان تیرماه، بزرگراه 45 کیلومتری حکیم که در بخش شرقی به بزرگراه رسالت معروف است، شرقی‌ترین نقطه تهران یعنی بزرگراه شهید باقری را به جاده مخصوص کرج متصل خواهد کرد.

 

به گزارش روزنامه همشهری، این بزرگراه تنها بزرگراه شرقی- غربی پایتخت است که در مسیر 45کیلومتری‌اش، 2تونل را در خود جای داده ‌است؛ نخستین تونلی که در آغاز فعالیت مدیریت فعلی تهران به بهره‌برداری رسید و آخرین تونلی که در این دوره مورد بهره‌برداری قرار گرفت. معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با اشاره به بهره‌برداری از ادامه بزرگراه حکیم در غربی‌ترین بخش این بزرگراه به طول 14کیلومتری در واپسین روزهای تیرماه، از اجرای آخرین مراحل کار در این به تعبیر او «مگاپروژه» خبر داد.


علیرضا جاوید با اعلام اینکه هم‌اکنون بخش‌های باقیمانده از 14کیلومتر مسیر در محدوده کاروانسرا سنگی به بهره‌برداری رسیده، به همشهری گفت: در فاز اول این پروژه حدفاصل بزرگراه آزادگان تا تونل شهدای غزه پیشرفت حدود 90درصدی و در فاز سوم آن از تونل شهدای غزه تا آزادراه تهران کرج پیشرفت 98درصدی داشته‌ایم.


وی در تشریح ابعاد این پروژه بزرگ عمرانی گفت: بزرگراه حکیم از حد فاصل غربی آزادراه آزادگان تا جاده مخصوص تهران کرج تعریف شده‌ و فاز اول آن از بزرگراه آزادگان تا پارک جنگلی چیتگر و به طول تقریبی 3کیلومتر است. این بخش دارای 3تقاطع غیرهمسطح کوهک، کاج و گل‌هاست که حدود 90درصد پیشرفت فیزیکی دارد. جاوید از کامل‌شدن 2تقاطع غیرهمسطح در این بخش خبر داد و افزود: تنها یک تقاطع در این بخش، آخرین مراحل آماده‌سازی را می‌گذراند. همچنین زیرسازی بزرگراه در این بخش به پایان رسیده‌ و در حال اجرای آسفالت نهایی برای بهره‌برداری است.


معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با اشاره به بخش دوم پروژه بزرگراه حکیم گفت: بخش دوم، تونل شهدای غزه است که هر لاین آن نیز تقریبا 1.5 کیلومتر طول دارد. از این مسیر حدود 1.1کیلومتر تونل است و مابقی رمپ‌های تونل‌ها را تشکیل می‌دهد. در مجموع 2.2 کیلومتر تونل‌سازی انجام شده که با احتساب رمپ‌ها 3کیلومتر طول دارد. این پروژه زیر فضای جنگلی بوستان چیتگر احداث شده‌ و هم‌اکنون به طور کامل آماده بهره‌برداری است. البته پیش‌تر علیرضا جاوید دلیل ساخت تونل در این بخش از بزرگراه را، حفظ درختان پارک جنگلی چیتگر دانسته و هدف از احداث این تونل را اقدامی زیست‌محیطی برشمرده بود.


او در تشریح بخش سوم این بزرگراه نیز گفت: بخش بعدی در غرب تونل شهدای غزه و بوستان جنگلی چیتگر است که دارای 7تقاطع غیرهمسطح و پل بوده و تا تقاطع تهران-کرج ادامه دارد. این بخش حدود 98درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مراحل نهایی آماده‌سازی‌ برای بهره‌برداری را طی می‌کند.

ورود به تهران از کاروانسرا سنگی
در دی‌ماه سال گذشته نیز 2تقاطع غیرهمسطح کاروانسرا سنگی 1و 2با حضور شهردار تهران به بهره‌برداری رسید. در واقع این تقاطع‌ها ورودی و خروجی‌های غربی این بزرگراه 45کیلومتری است. تقاطع غیرهمسطح کاروانسرا سنگی 2که در واقع تقاطع بزرگراه حکیم و آزادراه تهران- کرج است و تقاطع غیرهمسطح کاروانسرا سنگی1 نیز که در محل تقاطع بزرگراه حکیم و بزرگراه فتح (جاده مخصوص تهران- کرج) در دی‌ماه به بهره‌برداری رسیده‌است.

تاریخچه یک بزرگراه از ابتدای ساخت
طول بزرگراه شرقی - غربی حکیم در حدود 45کیلومتر است؛ مسافتی که از بزرگراه شهید باقری در شرقی‌ترین نقطه تهران شروع می‌شود و در غربی‌ترین نقطه تهران یعنی محدوده کارونسرا سنگی به پایان می‌رسد. بزرگراه رسالت از محدوده میدان رسالت تا میدان آرژانتین تقریبا 11.5 کیلومتری طول دارد. در سال 71برای نخستین بار ساخت تونل رسالت مورد توجه و مطالعه قرار گرفت. کار احداث آن نیز در اول اردیبهشت 1376یعنی 20سال پیش آغاز شد.


ساخت بزرگراه در بخش غربی تا سال 74 توسعه چندانی نداشت. در این سال تقاطع بزرگراه رسالت و آیت‌الله کاشانی در میدان نور طراحی و یک سال پس از آن نیز کار اجرای آن آغاز شد. تا سال 76کار ساخت تقاطع اشرفی اصفهانی ادامه داشت و در سال 77نیز این تقاطع آماده بهره‌برداری شد. به‌تدریج تا سال 80بخش‌های مختلف بزرگراه رسالت آماده شد و هر کدام زیر بار ترافیک رفت.


با ساخت تدریجی بزرگراه در بخش غربی، ساخت تونل رسالت نیز در ابهام فرو رفت و تقریبا یک دهه بعد در 24تیرماه 85و در دوره مدیریت فعلی شهرداری تهران به بهره‌برداری رسید. با بهره‌برداری از تونل رسالت و اتصال بخش غربی و شرقی این بزرگراه، بزرگراه حکیم که دیگر نامی تازه یافته بود به سرعت به پیش رفت و بالاخره در 17اسفندماه 1389به بزرگراه آزادگان رسید. حالا بعد از گذشت تقریبا 2دهه از آغاز عملیات اجرایی تونل رسالت، تهران صاحب بزرگراهی 45کیلومتری شده‌است که 2تونل شهری را در خود جای داده‌است.
 

منبع: روزنامه همشهری

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.