| کد خبر: 10856 |

تاکسیمترها خاموش‌اند

تین نیوز |  بحث میان مردم و تاکسیرانان یکی از مسائلی است که همه ما در زندگی روزمره‌مان تجربه کرده‌ایم؛ تجربه‌ای نه چندان خوشایند که نتیجه فقدان نظارت های لازم و سپردن تنظیم امور به خود شهروندان و تاکسیرانان است. از میان موضوعاتی که منجر به اختلاف میان شهروندان و تاکسیرانان می‌شود، درخواست کرایه‌های نامعقول است. در برخی مواقع مسافران قصد استفاده از تاکسی دارند اما، مسیر آنها انتهای خط نیست و قصد دارند در نقطه‌ای از مسیر پیاده شوند، با این حال مجبور می‌شوند با وجود اینکه تنها یک چهارراه بعد پیاده می‌شوند، کرایه کامل خط را بپردازند. ورود تاکسی‌های گردشی و استفاده از تاکسیمتر قرار بود راه حلی برای این معضل باشد تا هر مسافر بنا بر مسافتی که پیموده است کرایه خود را پرداخت کند اما، تاکسیمتر های تاکسی‌های شهر تهران تا به حال خاموش مانده‌اند و تاکسی های گردش ی عملکرد لازم را نداشته‌اند. چند نوع تاکسی در سطح شهرها فعالیت می‌کنند؛ تاکسي هاي گردشي، خطي، تلفني يا بيسيم، دفاتر خاص مانند راه‌آهن، ترمينال و فرودگاه و تاکسي ويژه. در رابطه با تاکسی‌های گردشی استفاده تاكسيرانان از تاكسيمتر سال 90 الزامی شد، همچنین هر سال نرخ ورودیه و نحوه محاسبه مسافت با تصویب شورای شهر مشخص می‌شود. سال جاری، ورودیه تاکسی های گردشی برای مسافت آزاد 500‌متر 370 تومان و پس از 500‌متر تا هفت کیلومتر به ازای هر 100 متر 161 ریال به کرایه افزوده می شود. همچنین برای مسافت‌های بالای هفت کیلومتر به ازای هر 100 متر 135 ریال و در سرعت های کمتر از 15‌کیلومتر بر ساعت برای هر دقیقه 96 ریال در نظر گرفته شده است.
 
خبری از تاکسیمتر نیست
سیستم تاکسیرانی در بیشتر کشورها به صورت تاکسی های گردشی یا تلفنی است و در هر صورت نرخ کرایه توسط تاکسیمتر محاسبه می‌شود اما، استفاده از این تاکسی‌ها در شرایط خاص و به ندرت اتفاق می‌افتد چرا که، سیستم حمل و نقل عمومی پاسخگوی نیازهای شهروندان است. با این حال، در تهران که سیستم حمل و نقل عمومی پاسخگوی تمام نیازهای شهروندان نیست و آنها مجبور به استفاده از تاکسی‌ها هستند، گویا تاکسیمتر‌ها ابزاری بی‌استفاده و طرحی ناموفق بوده‌اند؛ طرحی که می توانست با نظارت و فرهنگ‌سازی، سیستم تاکسیرانی این شهر را چنانچه در شهر مشهد اتفاق افتاده است، به سیستم استاندارد نزدیک کند. در مشهد 13 هزار دستگاه تاکسی تردد دارند و همه آنها مجهز به دستگاه تاکسیمتر هستند. در صورت مشاهده راننده متخلف در مرتبه اول و دوم از او خسارت اخذ می‌شود و اگر راننده برای سومین بار متوالی تخلف خود را تکرار کرد پرونده‌ او در هیأت انضباطی تاکسیرانی مطرح می‌شود. ارسال پرونده به هیأت انضباطی تاکسیرانی در برخی مواقع با صلاح دید منجر به لغو پروانه و ادامه کار با تاکسی خواهد شد. به نظر می‌رسد تا زمانی که سیستم حمل و نقل عمومی تهران توسعه پیدا نکرده است، نیازمند سیستم نظارتی قوی بر تاکسی‌ها هستیم چرا که انتظار مسئولان از مردم برای همکاری برای نظارت و گزارش تخلفات تا حدی شدنی و قابل قبول است. این اظهار نظر از جانب مسئولان بارها تکرار شده است که سامانه نظارتی 1888 پاسخگوی انتقادات شهروندان است. علاوه بر این، هیأت انضباطی تاکسیرانان نیز به پرونده تخلفات رسیدگی می‌کند اما، گزارش تخلفات تاکسی‌ها توسط شهروندی که روزانه از این سیستم حمل و نقل استفاده می کند از توان، وقت و حوصله او خارج است، از این رو، در نهایت یا مسافر مجبور به پرداخت کرایه مطابق میل تاکسیران شود یا شاهد صحنه های نزاع متداول باشیم.
 
برنامه جدید تاکسیرانی
در این زمینه معاون نظارت بر امور مناطق سازمان تاکسیرانی در گفت‌وگو با آرمان با بیان اینکه نزدیک به 13 هزار تاکسی گردشی در شهر تهران وجود دارد، می‌گوید: واقعیت این است که استفاده از تاکسیمترها موضوعی است که سال‌های زیادی است روی آن کار می‌شود. به گفته مهدی اسماعیل بیگی، تمام تاکسی‌های گردشی تاکسیمتر دارند اما از آن استفاده نمی‌کنند. از این رو، سازمان تاکسیرانی برنامه‌جدیدی برای تنظیم کاربری تاکسی‌ها و نحوه استفاده از آنها دارد. او با بیان اینکه تاکسیمترها در حال حاضر تنها در تاکسی‌های ویژه و تلفنی استفاده می‌شود، می‌افزاید: قرار بر این است که تاکسی‌های گردشی را حذف کنیم و تنها تاکسی تلفنی، ویژه و خطی در سطح شهر داشته باشیم. اسماعیل بیگی حذف تاکسی‌های گردشی را راه‌حلی برای این مشکل می‌داند و اظهار می کند: متاسفانه استفاده از تاکسیمتر در شهر تهران جا نیفتاده است. معاون نظارت برامور مناطق سازمان تاکسیرانی معتقد است: این مساله صرفا به اجبار قانونی محدود نمی‌شود، مردم نیز تقاضایی برای استفاده از تاکسیمترها ندارند. اسماعیل بیگی ادامه می‌دهد: باید به سمت تاکسیرانی استاندارد حرکت کنیم، آنچه در همه جای دنیا وجود دارد تاکسی دربستی است. او می افزاید: باید یا تاکسی‌های گردشی را حذف کنیم یا اگر می خواهیم برای هر مسافر هزینه جدا حساب شود، وضعیت همینطور ادامه پیدا خواهد کرد و این معضل وجود خواهد داشت.
 
قوه نظارتی قوی‌تری لازم است
همچنین عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر د می‌گوید: نظارت تاکسیرانی بر فعالیت تاکسی و توقعات قانونی مردم تنها بخشی از ماجراست. ابوالفضل قناعتی با اشاره به تعداد بالای تاکسی‌های گردشی بیان می کند: نمی‌توان نظارت 100 درصدی بر تاکسی ها داشت و نیاز به قوه قوی داریم. او بهترین ناظر را مردم می‌داند و عنوان می‌کند: در هیأت انضباطی تاکسیرانان ماهانه حدود 400 پرونده انضباطی بررسی می‌شود و در برخی مواقع حتی به خواباندن برخی تاکسی‌ها منجر می‌شود. این عضو شورای شهر در رابطه با احتمال جمع‌آوری تاکسی های گردشی می‌گوید: اینکه از تاکسیمتر‌ها استفاده نمی‌شود دلیلی برای حذف تاکسی‌های گردشی نیست. او ادامه می‌دهد: حذف تاکسی‌های گردشی در دستور کار نیست، این اقدام باید به بحث گذاشته و مجوز صادر شود. قناعتی با اشاره به اینکه در برخی مناطق تنها از تاکسی های گردشی استفاده می‌شود، می‌افزاید: درست است که تاکسی‌ها جنبه خدمات عمومی دارند اما، برخی تاکسی داران برداشت شخصی داشته و احساس می کنند هر کاری می توانند انجام دهند. او راه حل را در بررسی کارشناسانه و تعیین قوه نظارتی می داند تا تخلفات به حداقل برسد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • " تاکسیمتر " خاموش یا " شهرداریمتر " روشن!؟ 0 0

    " تاکسیمتر " خاموش یا " شهرداریمتر " روشن!؟ _ اگر تردید و ملاک ناشهرداری تهران بر مبنای صلاح و پسند و درخواست مسافران و تاکسیرانان است!؟، طی یک نظرسنجی بواسطه رسانه ملی، حتماً موافقت عمومی هر دو گروه شهروندان با قوانین موجود برای کاربرد تاکسیمتر در شهر تهران و نیز مخالفت عمومی با منع دائمی کاربرد تاکسیمتر از سوی شهرداری تهران کاملاً آشکار و قطعی خواهد بود. _ اما چنانچه تاکنون بر عموم شهروندان، اعم از مسافران محترم و تاکسیرانان خدوم نیز کاملاً روشن و آشکار بوده است، خاموشی تاکسیمترها صرفاً طرح تحمیلی و دستوری و سوداگرایانه شهرداری تهران بوده است! و خواهد بود، تا زمانیکه بتواند در عمل " شهرداریمتر " را جایگزین " تاکسیمتر " ها نماید!؟ _ زیرا تا امروز که خدماترسانی تاکسیرانان خدوم با جان و سرمایه کاملاً شخصی خود در قبال کرایه های ارزان تر از نرخ تورم و ارزان تر از نرخ سوخت های غیر منطبق با مرحله دوم قانون هدفمندی و ارزان تر از ده ها گرانی رایج و کاستی های غیره … در حال جرایان و ادامه بوده است، مسئولان ذینفع! به نام تاکسیرانان یا مسافران، در عمل و همیشه " تاکسیمترها " را ساقط و کاملاً خاموش ساخته! و " تاکسی دربستی " را نیز ممنوع و تخلف جریمه دار محسوب و اعلام میدارند!؟ _ درحالیکه به مرور زمان و به موازات افزایش تصرف های مالکیت تاکسیهای تاکسیرانان خدوم و متناسب با افزایش تعداد کاذب تاکسیهای خصوصی از سوی شرکتهای اقماری نامشروع و غیرقانونی شهرداری تهران، هم " تاکسی دربستی " مجاز و آزاد اعلام میشوند و هم " تاکسیمترها " نیز با ارقام گزاف و به نرخ خصوصی و با تعرفه " شهرداریمتر " ها و همچنین با وجود تخصیص انواع حمایتهای دولتی برای تاکسیهای خصوصی خود، بر شهروندان تحمیل میشوند!. _ در واقع روشن شدن " تاکسیمترها " نیز کماکان در انتظار روشن شدن " شهرداریمترها " توأم با رشد و افزایش " تاکسیهای خصوصی " و صرفاً در جهت افزایش " سوداگری های پایدار " ناشهرداری تهران معطل مانده است و سهم عموم مسافران تاکسی و مردم عادی تهران هم به مرور زمان فقط محرومیت روزافزون و مشاهدات گرانی کرایه های " تاکسیهای خصوصی " یا " دربستی " یا " لوکس " بوده و سهم " تاکسیرانان خدوم " نیز بیکاری روزافزون و فروش تاکسیها و سرمایه های شغلی خود صرفاً به دلالان شرکتهای خصوصی ناشهرداری تهران آنهم به نرخ نازل است!؟