| کد خبر: 168582 |

◄ نمایندگان مخالفت کردند، تفکیک وزارت راه و شهرسازی منتفی شد

نمایندگان مجلس با تفکیک وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و ورزش و جوانان مخالفت کردند.

تین نیوز

نمایندگان مجلس با تفکیک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، و ورزش و جوانان مخالفت کردند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، در جلسه علنی امروز مجلس با لایحه‌ای که در آن دولت خواستار انتزاع وزارت راه و شهرسازی به وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی بود مخالفت شد.

همچنین تفکیک وزارت صنعت معدن و تجارت به وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن و انتزاع بخش جوانان از وزارت ورزش و جوانان و تشکیل سازمان ملی جوانان  نیز مورد مخالفت نمایندگان مجلس قرار گرفت.

این در حالی است که جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در دفاع از این لایحه انتزاع وزارتخانه‌ها را به حل مشکلات ناشی از تحریم ربط داد و تأکید کرد: دولت برای مدیریت تحریم‌ها و مشکلات کشور نیازمند این انتزاع است.

مخالفان این لایحه معتقد بودند مشکلات وزارتخانه‌ها با ادغام یا انتزاع حل نخواهد شد و این نظام اداری کشور است که نیازمند تحول است واین  لایحه با قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ضرورت کاهش ساختار و کوچک و چابک سازی دولت همخوانی ندارد.

 همچنین آنها معتقدند در صورت تفکیک وزارتخانه‌ها از انجام وظایف خود بازمی‌مانند چون از زمان ادغام وزارتخانه‌های موضوع لایحه مدت زیادی نمی‌گذرد و انتزاع مجدد این وزارتخانه‌ها وقت این دستگاه‌ها را صرف استقرار، تدوین و تصویب تشکیلات جدید می‌کند.

اسحاق جهانگیری پیش از رای‌گیری درباره این لایحه، تفکیک در چند وزارتخانه را از ضروریات منطقی تلقی کرد و گفت: در دنیا نیز معمولا اختیارات تفکیک در سطح وزارتخانه‌ها به رییس‌جمهور داده می‌شود تا تصمیم بگیرد کابینه‌اش را با چند وزیر معرفی کند.

 

وی با اشاره به تاکیدات نمایندگان درباره کوچک‌سازی دولت،‌ گفت: کوچک‌سازی دولت در مبحث تفکیک وزارتخانه‌ها نمی‌گنجد. کوچک‌سازی به آن معناست که ما اکنون چند میلیون کارمند دولت، صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دولت و نهادهایی در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها داریم که همین‌ها دولت را فربه کرده و باید در این موارد در راستای کوچک‌سازی اقدام کنیم، لذا وزارتخانه به عنوان سیاستگذاری برای توسعه و پیشرفت است.

جهانگیری ضربه زدن به حمل‌ونقل کشور را دستور کار دیگر دشمن عنوان و گفت: اولین تحریم‌ها مربوط به هواپیمایی، حمل و نقل دریایی و بیمه‌های مرتبط با حمل‌ونقل دریایی است.

 

او در ادامه گفت: در کنار این موضوعات بخش مسکن از مهم‌ترین بخش‌هایی است که می‌توان از آن برای اشتغال کشور آن هم بدون نیاز به ارز استفاده کرد. با توجه به این دلایل از نمایندگان به عنوان یک ضرورت جدی درخواست داریم که به این لایحه رای دهند.

او گفت:: اگر این تفکیک رخ ندهد از فردا می‌گوییم که بخش صنعت، مسکن و حمل و نقل به راحتی قابل اداره نیست و مشکل‌ساز خواهد شد. ما می‌خواهیم مجلس به این لایحه تفکیکی رای دهد تا دولت بتواند سازمان مناسب را طراحی کند.

جهانگیری اظهار کرد: ما در جلسه غیرعلنی می‌گوییم که چه سازوکارهایی را ایجاد کردیم که بتوانیم کشور را به نحو مطلوب اداره کنیم.

در نهایت نمایندگان با ۱۱۳ رأی موافق، ۱۰۷ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در مجلس با تصویب این لایحه در مجلس مخالفت کردند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.