| کد خبر: 54585 |

◄ علت اصلی بهانه جویی ترک ها در ترانزیت با ایران

تین نیوز | عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران با بیان اینکه "پس از تعطیلات 13-15 خرداد شرایط عبور کامیون های ترانزیت در مرز بازرگان به روال عادی رسید" گفت: ناوگان ترانزیتی ترکیه برای جبران از دست دادن بازار ترانزیت سوریه و عراق به دنبال تصاحب بازار ترانزیت ایران هستند.

میر فتحعلی سید زنوزی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به خواسته اصلی طرف ترک از بهانه جویی های مستمر در امر ترانزیت میان دو کشور اظهار داشت: ناواگان ترانزیتی ترکیه بازار سوریه، عراق و کشورهای همجوار آن منطقه مانند لیبی را به دلیل وضعیت سیاسی منطقه خاورمیانه از دست داده است و تجار ترک تلاش خود را بر تصاحب بازار ترانزیت ایران با فشار برای پرداخت مابه التفاوت سوخت کمتر، ارائه خدمات ارزان تر به مشتریان ایران و افزایش سود خود متمرکز کرده اند.

وی افزود: در صورت رفع مشکلات منطقه و بازگشت بازار ترانزیت عراق و سوریه، شرکت های ترک حتی فرصت لازم برای حمل بارهای ایران را نخواهند داشت.

عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران با بیان اینکه "در حال حاضر شرایط  تردد در مر بازرگان به حالت عادی بازگشته است" تصریح کرد: کندی روند ترانزیت در مرز بازرگان پیش از تعطیلات آخر هفته گذشته، عدم پذیرش کامیون های ایرانی با بار صادراتی از سوی ترکیه و همچنین عدم پذیرش کامیون به میزان متناسب از طریق گمرک ایران بود که سر انجام با حذف محدودیت پذیرش از سوی طرفین، شرایط تردد روال عادی را پیش گرفت.

زنوزی با اشاره به بخشنامه انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران مبنی عدم استفاده از "کارنه تیر" در کشور گرجستان به منظور حمل کانتینر یکسر خالی اظهار داشت: تضمین های گمرکی همچون "کارنه تیر" فقط برای حمل کالا کاربرد دارند و نباید برای ظرف کالا یا کانتینر مورد استفاده قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: اکثر کالاهای ارسالی به گرجستان به صورت صادراتی و فاقد کانتینر هستند و تعداد کمی به شکل ترانزیت از بنادر از طریق گرجستان عبور می کنند. لذا پس از اطلاع  از اولین گزارش از مرز گرجستان و واکنش نسبت آن بخشنامه مذکور جهت اطلاع رسانی به تمامی اعضا صادر گردید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.