در گفتگو با تین نیوز عنوان شد:
◄ دلایل انحلال شورای حمل و نقل همگانی
تین نیوز| شورای حمل و نقل همگاني در دی ماه سال 1390 كار خود را در حالی آغاز كرد که پیش از آن مرجعی که متخصصان حمل و نقل خصوصا حمل و نقل عمومی به طور مستمر و منظم برای تبادل نظر گردهم آیند، وجود نداشت. حال چه بر سر این شورا آمده که موسس آن ناگزیر ار انحلال آن شده است؟ موسس شورای حمل و نقل همگانی در گفتگو با تین نیوز به این پرسش، پاسخ داده است.
مهرداد تقی زاده در خصوص چرایی و چگونگی منحل شدن شورای حمل و نقل همگانی به تین نیوز گفت: به رغم تمام تلاش ها برای ادامه حیات این شورا، اما، همکاری درون سازمانی خوبی برای ادامه کار بین برخی اعضا وجود نداشت.
وی با بیان اینکه حمل و نقل شهری تحت نظر شهرداری ها و برون شهری نیز در حیطه اختیارات وزارت راه و شهر سازی است، تصریح کرد: بسیاری از اتفاقات در حوزه حمل و نقل گاهی بدون متولی است و باید مرجعی در کشور وجود داشته باشد که خارج از چارچوب دولت به آن بپردازد.
به گفته تقی زاده، شورای حمل و نقل همگانی یک مرجع فرابخشی بود که بحث های تخصصی و اقناعی در مدل های مختلف حمل و نقل و جمع بندی آنها در این بخش مدنظر قرار می داد.
رئیس اسبق شورای حمل و نقل همگانی گفت: عمده مباحثی که شورای حمل نقل همگانی به شور گذاشته شد عبارتند از:
- عبور قطارهاي برون شهري از درون شهرها و قرارگیری ایستگاه راه آهن در شهرها
- ضرورت تغییر نگرش در مورد سیستم های ریلی درون شهری
- وزارت حمل و نقل: نام، ادغام ، تفکیک و ....
- مکان مناسب برای پایانه های مسافری اتوبوس های برون شهری
- توسعه حمل و نقل همگاني كليدی ترين راه حلی كه هرگز به تنهايی كافی نيست
- به جای انتقال پایتخت باید شورایی با عنوان "شورای بررسی مشکلات پایتخت و راهکارهای رفع آن تشکیل شود.
تقی زاده خاطر نشان کرد: شورای حمل و نقل همگانی علیرغم گذشت تنها 2 سال از عمر کوتاه خود بسيار فعالانه ظاهر شد و در این مدت اندک شش مصوبه فوق را با اجماع اعضا به تصويب رساند و آن را به كليه مراجع مربوطه اجرایی، قانونگذاری و... اعلام و اطلاع رسانی کرد.
وی افزود: از دی ماه 92 تا دی ماه سال جاری فعالیت اين شورا به حالت نيمه فعال درآمد و به علت مشغله اعضا، جلسات ماهیانه آن به صورت منظم برگزار نشد و این بی نظمی در برگزاری جلسات هیات رئیسه را برآن داشت تا شورا را از ادامه فعالیت بازدارد.
وی با بیان اینکه تمامی اعضا به مفيد بودن شورا و ضرورت استمرار آن واقف بوده و بارها اذعان داشتند كه جاي چنين شورايی در گذشته خالی بوده است و ای كاش زودتر تشكيل مي شد، افزود: در نهايت تعجب متوجه شديم كه برخي صاحبنظران عرصه حمل و نقل درون شهری و برون شهری حتی سالی 20 ساعت قادر نيستند برای تبادل نظر با همفكران و مخالفان نظر خود وقت اختصاص دهند.
تقی زاده از رایزنی های خود با برخی سازمان ها به منظور راه اندازی اتاق فکر ایران خبر داد و گفت: تلاش خواهد شد اعضا به گونه ای در آن پذیرفته شوند تا از تکرار چنین تجربه ناخوشایندی جلوگیری شود.
وی با ابراز تاسف از عدم حضور برخی کارشناسان در جلسات شورای حمل و نقل، خاطر نشان ساخت: شاید خلاء وجود چنین شورایی اهمیت وجود آن را بر همگان آشکار سازد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.