◄ سی ان جی، سوخت پاک نیست / احیای جایگاه های سوخت LPG در دستور کار وزارت نفت
تین نیوز | برنامه ریزی وزارت نفت برای توسعه جایگاه های ال پی جی با توجه به افزایش تولیدات پالایشگاهی وساخت جایگاه های ویژه آن در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است. حال اینکه دلیل توقف توزیع و شروع مجدد این کار چیست؟ پاسخی است که باید از سوی متولیان به اطلاع عموم برسد.
در این رابطه، رئیس اتحادیه جایگاه داران در گفتگو با تین نیوز، سوخت در واکنش به برچیدن و احیای جایگاه های سوخت LPG در کشور گفت: کشور ما از دیر باز استفاده از سوخت LPG به عنوان سوخت پاک را در کارنامه خود داردکه متاسفانه به دلیل سیاست های دولت گذشته جایگاه های LPG جای خود را به CNG دادند اما این نکته مهم که سی ان جی سوخت پاک نیست مغفول ماند. گواه این امر می تواند بازدید از مراکز تولید باشد.
بیژن حاج محمدرضا با بیان اینکه گاز LPG دقیقا شبیه به بنزین سوپر است، افزود: این گاز به دلیل تصفیه بودن آن املاح موجود در CNG را نداشته و مشکلات استفاده از سوخت سی ان جی در آن به هیچ وجه مشاهده نمی شود. قابل ذکر است که سوختCNG باعث خرابی برخی از قطعات خودرو از جمله سوپاپ شده و حرکت آنرا کند می سازد.
به گفته وی پس از آغاز به کار دولت دهم جایگاه های CNG به تعداد 2300 جایگاه افزایش یافت که افزایش این جایگاهها کماکان ادامه دارد. سوخت CNG علاوه بر آلاینده بودن، دستگاه های نازل جایگاه های CNG را نیز بعلت املاح موجود در خود با خرابی زود هنگام مواجه کرده و از این رهگذر هزینه سنگینی را به جایگاه داران تحمیل کرده و می کند.
حاج محمد رضا با اظهار تاسف از کنار گذاری سوخت LPG بیان داشت: در شرایط سخت تحریم کشور ما این توان را داشت که علاوه بر استفاده داخلی گاز LPG را به کشورهای خارجی صادر کند اما سیاست اشتباه دولتمردان در آن زمان نه تنها کشور را از بهره گیری از این سوخت پاک محروم ساخت بلکه به نوعی به افزایش آلودگی هوا در کلان شهر ها دامن زد.
مسئول اتحادیه جایگاه داران سوخت، خاطر نشان کرد: طی شش ماهه اخیر مسئولین وزارت نفت نسبت به احیای جایگاه های سوخت LPG توجه ویژه ای نشان داده اند و تعدادی از جایگاه های این سوخت در حال بازگشتن به چرخه عرضه سوخت هستند که این اقدام قابل تقدیر است.
به گزارش تین نیوز، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران درباره مزایای این جایگاه ها پیشتر گفته بود هزینه احداث این جایگاه ها به دلیل حذف کمپرسور و هزینه کیت گذاری، از جایگاه های سی ان جی بسیار کمتر است و علاوه بر آن به لحاظ زیست محیطی نیز مطلوب تر است. برنامه توسعه جایگاه های سی ان جی کشور متوازن با جایگاه های ال پی جی ادامه خواهد داشت و امید میرود تا پایان سال ٥ جایگاه ال پی جی را در کشور راه اندازی شود.
با افزایش تولید ال پی جی در پالایشگاه های کشور و موازنه مثبت آن، علاوه بر افزایش ظرفیت صادراتی این محصول، امکان بهره برداری مناسب تر از آن در داخل کشور فراهم شده است. بسیاری از رانندگان وسایل نقلیه شخصی دوگانه سوز به ویژه تاکسی ها، به دلیل عملکرد بهتر گازمایع به جای گاز فشرده مایل به استفاده از آن هستند که تاکنون به دلیل کمبود حجم تولید آن این امکان فراهم نبود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.