| کد خبر: 40171 |

◄ سی ان جی، سوخت پاک نیست / احیای جایگاه های سوخت LPG در دستور کار وزارت نفت

تین نیوز | برنامه ریزی وزارت نفت برای توسعه جایگاه های ال پی جی با توجه به افزایش تولیدات پالایشگاهی وساخت جایگاه های ویژه آن در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است. حال اینکه دلیل توقف توزیع و شروع مجدد این کار چیست؟ پاسخی است که باید از سوی متولیان به اطلاع عموم برسد.
 
در این رابطه، رئیس اتحادیه جایگاه داران در گفتگو با تین نیوز، سوخت در واکنش به برچیدن و احیای جایگاه های سوخت LPG در کشور گفت: کشور ما از دیر باز استفاده از سوخت LPG به عنوان سوخت پاک را در کارنامه خود داردکه متاسفانه به دلیل سیاست  های دولت گذشته جایگاه های LPG جای خود را به CNG دادند اما این نکته مهم که سی ان جی سوخت پاک نیست مغفول ماند. گواه این امر می تواند بازدید از مراکز تولید باشد.

بیژن حاج محمدرضا  با بیان اینکه گاز LPG دقیقا شبیه به بنزین سوپر است، افزود: این گاز به دلیل تصفیه بودن آن املاح موجود در CNG را نداشته و مشکلات استفاده از سوخت سی ان جی در آن به هیچ وجه مشاهده نمی شود. قابل ذکر است که سوختCNG باعث خرابی برخی از قطعات خودرو از جمله سوپاپ شده و حرکت آنرا کند می سازد.

به گفته وی پس از آغاز به کار دولت دهم جایگاه های CNG به تعداد 2300 جایگاه افزایش یافت که افزایش این جایگاهها کماکان ادامه دارد. سوخت CNG علاوه بر آلاینده بودن، دستگاه های نازل جایگاه های CNG را نیز بعلت املاح موجود در خود با خرابی زود هنگام مواجه کرده و از این رهگذر هزینه سنگینی را به جایگاه داران تحمیل کرده و می کند.

حاج محمد رضا با اظهار تاسف از کنار گذاری سوخت LPG بیان داشت: در شرایط سخت تحریم کشور ما این توان را داشت که علاوه بر استفاده داخلی گاز LPG را به کشورهای خارجی صادر کند اما سیاست اشتباه دولتمردان در آن زمان نه تنها کشور را از بهره گیری از این سوخت پاک محروم ساخت بلکه به نوعی به افزایش آلودگی هوا در کلان شهر ها دامن زد.

مسئول اتحادیه جایگاه داران سوخت، خاطر نشان کرد: طی شش ماهه اخیر مسئولین وزارت نفت نسبت به احیای جایگاه های سوخت LPG توجه ویژه ای نشان داده اند و تعدادی از جایگاه های این سوخت در حال بازگشتن به چرخه عرضه سوخت هستند که این اقدام قابل تقدیر است.
 
به گزارش تین نیوز، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران درباره مزایای این جایگاه ها پیشتر گفته بود هزینه احداث این جایگاه ها به دلیل حذف کمپرسور و هزینه کیت گذاری، از جایگاه های سی ان جی بسیار کمتر است و علاوه بر آن به لحاظ زیست محیطی نیز مطلوب تر است. برنامه توسعه جایگاه های سی ان جی کشور متوازن با جایگاه های ال پی جی ادامه خواهد داشت و امید میرود تا پایان سال ٥ جایگاه ال پی جی را در کشور راه اندازی شود.
 
با افزایش تولید ال پی جی در پالایشگاه های کشور و موازنه مثبت آن، علاوه بر افزایش ظرفیت صادراتی این محصول، امکان بهره برداری مناسب تر از آن در داخل کشور فراهم شده است. بسیاری از رانندگان وسایل نقلیه شخصی دوگانه سوز به ویژه تاکسی ها، به دلیل عملکرد بهتر گازمایع به جای گاز فشرده مایل به استفاده از آن هستند که تاکنون به دلیل کمبود حجم تولید آن این امکان فراهم نبود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس حمل و نقل و عضو شبکه دوستان انرژی 1 2

    اگر هر کسی در مقام و تخصص خود سخن بگوید بهتر است رئیس اتحادیه جایگاه داران که وظیفه فروش را دارند نمی تواند سیاستگذار انتخاب نوع سوخت باشند و سیاست انتخاب شده را نادرست بداند بحثانتخاب سی ان جی و ال ان جی از مباحثکاملا فنی و تخصصی است که شرایط تولید و انتقال و مصرف آنها و صرفه اقتصادی برای تولید در داخل و صادرات را باید درنظر گرفت

  • محسن 1 1

    آقای کارشناس! منظورتون ال پی جی بود دیگه!!

  • حسین 0 1

    فک میکردم به خاطر ایمنی هست که سوخت سی ان جی ترجیه داده شد! در مرحله دوم هم بوی گاز در خودرو و حمل کپسول گاز در صندوق عقب، باعثتصمیم مسئولین شد. لطفا بحثایمنی را هم بپرسید.

  • افندی زاده 1 0

    کشورهای دیگه اروپایی رو نمی دونم ولی در کل کشور ترکیه فقط ۲ جایگاه CNG، یکی در آنکارا و دیگری در استانبول قرار دارد ولی در عوض هزاران جایگاه LPG، در سراسر ترکیه وجود دارد. واقعاً چرا ترکها LPG رو به CNG ترجیح می دهند؟ در مورد کشورهای دیگه هم لطفاً آمار بدید.

    • 2 0

      ترکیه lpg از کجا میاره؟؟؟

  • شهرام 0 0

    آقا محسن، برادر گرامی هم ال ان جی نوعی سوخت حاصل از گاز طبیعی است و هم ال پی جی ناشی از میعانات نفتی است

  • شاملو 2 0

    گازlpgبه مراتب بهترازcngهست

  • ناشناس 1 0

    در شهر هایی که پالایشگاه و امکان تولید "ال پی جی" هست ، باید جایگاه ال پی جی باشد و در تمام شهر هایی که لوله کشی گاز شدن ، سی ان جی هم باید باشه!